Tips om fina små malar 5-14 cm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #16
    Ursprungligen postat av blaze1337
    aa sant fast vill man hitta några speciella malar får man betala lite mer kan jag tro , ska hålla koll på de forumet du skrev lär inte stoppa i fler fiskar för tillfället då jag åkt på vita pricksjukan men men när de borta o alla e friska då jävlar

    tack för tipsen !
    Det var två speciella malar exemplet föreställde...
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #17
      jo såg det L240 var galet fina , fast enligt arbetsbeskrvingen blir dem 30 cm lite för stora för mitt akvarie med massa små fisk o malar :/

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #18
        Ursprungligen postat av blaze1337
        jo såg det L240 var galet fina , fast enligt arbetsbeskrvingen blir dem 30 cm lite för stora för mitt akvarie med massa små fisk o malar :/
        du får tänka på att det tar ett tag innan de växer upp. De blir inte 30cm på första åren. En mal blir mer värdefull ju längre den är och det finns alltid någon som köper stora malar...
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #19
          Ursprungligen postat av henrikl

          En L-240 vf kostar i en fiskbutik i Göteborg 495 kr. Akvarielagret tar 867kr. En L-134 kan fås privat mellan 200-300kr. Akvarielagret tar 1200....http://fisklista.akvarielagret.se/?q...ommit=S%C3%B6k
          (VF L134 har det senaste månaderna legat på runt 600 kr. Där och i andra butiker i Sthlm. )
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #20
            Ursprungligen postat av henrikl
            du får tänka på att det tar ett tag innan de växer upp. De blir inte 30cm på första åren. En mal blir mer värdefull ju längre den är och det finns alltid någon som köper stora malar...
            lär skaffa en 400+ liters närmaste 1-2 åren hur stor har den hunnit bli tills dess det är frågan , blir "fäst" vid mina äldre fiskar jag haft blev cp sur över att förlora en 1.5 cm mal då jag hade den i 1 månad haha så kmr inte kunna ge bort , hur stor tror du den blir på 1-2 år? ska kolla i en zoobutik som ligger lite utanför malmö ifall dem kan dra hem några malar till mig skriver upp en lista o ser v ad det blir :P startar snart upp en axolotl akvarium när jag e ledig nästa vecka

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #21
              Ursprungligen postat av Likan
              (VF L134 har det senaste månaderna legat på runt 600 kr. Där och i andra butiker i Sthlm. )

              Har inte sett några L-134 till salu på länge i Göteborg. Därför hoppas jag min grupp ska få yngel snart...
              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #22
                Ursprungligen postat av henrikl
                Har inte sett några L-134 till salu på länge i Göteborg. Därför hoppas jag min grupp ska få yngel snart...
                säg till om du får yngel köper gärna en 2-3 st
                Senast redigerad av blaze1337; 11 August 2014, 14:45.

                Kommentar

                • henrikl
                  • November 2012
                  • 639

                  #23
                  Ursprungligen postat av blaze1337
                  lär skaffa en 400+ liters närmaste 1-2 åren hur stor har den hunnit bli tills dess det är frågan , blir "fäst" vid mina äldre fiskar jag haft blev cp sur över att förlora en 1.5 cm mal då jag hade den i 1 månad haha så kmr inte kunna ge bort , hur stor tror du den blir på 1-2 år? ska kolla i en zoobutik som ligger lite utanför malmö ifall dem kan dra hem några malar till mig skriver upp en lista o ser v ad det blir :P startar snart upp en axolotl akvarium när jag e ledig nästa vecka
                  Malar under 2cm är känsliga och kan dö lätt. Det är viktigt att så små malar får mycket att äta. En större mal har inte vuxit ur ett 200 liters på 1-2 år om den startar från 5-10 cm. Om det inte är en broilermal som gibbiceps som är gränsfall till dopad..
                  2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                  Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #24
                    Ursprungligen postat av henrikl
                    Malar under 2cm är känsliga och kan dö lätt. Det är viktigt att så små malar får mycket att äta. En större mal har inte vuxit ur ett 200 liters på 1-2 år om den startar från 5-10 cm. Om det inte är en broilermal som gibbiceps som är gränsfall till dopad..
                    hur ska jag hålla den vid liv , jag brukar lägga tabletter som sjunker till botten ofta men då är det typ alla mina vanliga fiskar som går på först o äter upp dem 2 ancistrus sp brukar dyka upp suga lite på de sen bort , testade o sätta ungen i egen burk med egen tablett han vägrade lugna ner sig o äta så släppte tillbaks honom i gamla , sen hittade jag honom död 2 dagar efter.. aye då lär jag dra hem 1-2 L204 med fan va många fina malar de finns jag lär ju ha 16st ++ i mitt 240 liters hahaha

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      #25
                      Då håller vi tummen att du får yngel snart!

                      Hmm min gibbi har vuxit 1 cm på ett år... Det verkar vara ovanligt att det går så trögt. Mat i överflöd finns, dock inte mycket till alger. Saknas kanske någon vitamin i kosten.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • blaze1337
                        • July 2014
                        • 646

                        #26
                        Ursprungligen postat av Likan
                        Då håller vi tummen att du får yngel snart!

                        Hmm min gibbi har vuxit 1 cm på ett år... Det verkar vara ovanligt att det går så trögt. Mat i överflöd finns, dock inte mycket till alger. Saknas kanske någon vitamin i kosten.
                        en av farsans vänner köpte en , som var kanske 7 cm? på 3 månader såg den heelt annorlunda ut jag letade efter den tänkte den skulle vara en 10 cm kanske den liknade en rot.. när jag hittade den haha fast du kanske har "tur" om den inte växer för fort? lite mer kul kanske

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          #27
                          Granulat! Större chans att fler får sig en matbit än att de får slåss om tabletter.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • blaze1337
                            • July 2014
                            • 646

                            #28
                            har små problem med tabletterna då oftast mina fiskar får det än själva malarna vet ej hur jag ska göra så dem får tabletterna själva

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              #29
                              Ursprungligen postat av blaze1337
                              en av farsans vänner köpte en , som var kanske 7 cm? på 3 månader såg den heelt annorlunda ut jag letade efter den tänkte den skulle vara en 10 cm kanske den liknade en rot.. när jag hittade den haha fast du kanske har "tur" om den inte växer för fort? lite mer kul kanske
                              Fick den för ett år sedan men den är uppvuxen på flingfoder... Så jag misstänker att den ligger efter i växten och därför "stannat" lite.
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • henrikl
                                • November 2012
                                • 639

                                #30
                                Ursprungligen postat av blaze1337
                                hur ska jag hålla den vid liv , jag brukar lägga tabletter som sjunker till botten ofta men då är det typ alla mina vanliga fiskar som går på först o äter upp dem 2 ancistrus sp brukar dyka upp suga lite på de sen bort , testade o sätta ungen i egen burk med egen tablett han vägrade lugna ner sig o äta så släppte tillbaks honom i gamla , sen hittade jag honom död 2 dagar efter.. aye då lär jag dra hem 1-2 L204 med fan va många fina malar de finns jag lär ju ha 16st ++ i mitt 240 liters hahaha
                                Det bästa är att försöka skaffa malar dom hunnit bli 4-5 cm. Då är de inte lika känsliga med maten och kan klara sig utan en kortare period utan att dö. Skriva en lång önskelista med malar är inte svårt. Den som står i topp på min lista är nog L - 397 för tillfället...
                                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...