L181

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #31
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Man tackar! Och då vet jag ju att åtminstone några är av samma art! Hur stora har föräldrarna blivit, hur gamla är de?
    Ja, i alla fall som den sista du fick, men vi misstänker ju att även de du köpte på Trop är från mina. Hmm, ja, säg det, jag har vare sig tidsuppfattning eller ögonmått En av honorna dog häromsistens, så nu har jag nog min ursprungliga hane, hans ena fru (som jag ursprungligen köpte på Trop), och en av deras döttrar kvar. Föräldradjuren är väl ca 10 cm, dottern ungefär lika stor som sin mamma. Har väl haft föräldrarna i fem år eller så, skulle jag gissa.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #32
      På bilderna är de väldigt olika mina L181, så troligen är det L183.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #33
        Ursprungligen postat av ansjo
        På bilderna är de väldigt olika mina L181, så troligen är det L183.
        Har du några bilder på dina L181? Så man kan jämföra. Hmm, hade inte du L183 också, eller minns jag fel?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #34
          Jag har en hona av L183 som aldrig visar sig, nu var det länge sedan. Ska se om jag kan fota dem under kvällen...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #35
            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag har en hona av L183 som aldrig visar sig, nu var det länge sedan. Ska se om jag kan fota dem under kvällen...
            Ok, skulle vara kul att se skillnaden Men din L183, när du ser henne, ser mer ut som mina och Woods malar?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Henrik_A
              • August 2010
              • 146

              #36
              Av bilderna som visas ovan är det en L181.
              Odlar själv L183 här hemma, och jag har fått jobba hårt innan jag knäckte nöten för att få igång lek.

              Ett relativt enkelt sätt att se skillnad är att L181 oftast har fyra vita prickar i ögat ses lättast när dom är yngre, sen kan man räkna fenstrålarna i ryggfenan 7-8st. L183 ska ha 8-10st.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #37
                Tja, av de bilder jag sett på L181 så ser de annorlunda ut än mina, som såldes som L183. Men tycker inte att de här bilderna på L181 stämmer så bra heller med en annan bild jag sett, om jag minns rätt. Såg som sagt en bild på L181 i en Aqualog, och den hade större och glesare vita prickar. Om Planetcatfish storleksangivelser stämmer, så stämmer det ju bäst in på L183, som ska bli 10 cm, och L181 20 cm. Har haft mina i ett antal år nu, och de är nog inte mer än 10, kanske 12 cm.

                Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


                Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #38
                  Kolla här så ser de ut som jag tycker de ska göra, den som Woods har lagt in bilder på är L183 och den jag har hemma är L181. Mina har bara ljusa väldigt små prickar kvar och inga vita kanter kvar på fenorna samt är mer grovvuxna.
                  Men detta är min åsikt.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #39
                    Om vi skall gå efter vad Henrik_ A säger så är det L181 jag har, baserat på de vita prickarna precis runt ögat samt antalet fenstrålar. Men då förutsätter jag att man inte räknar den första och sista fenstrålen...

                    Egentligen gör det mig detsamma, men jag vill ha åtminstone en hane av samma art som de jag har sedan tidigare!
                    Senast redigerad av Mr Woods; 05 November 2014, 20:07.

                    Kommentar

                    • Henrik_A
                      • August 2010
                      • 146

                      #40
                      Första räknar man inte men sen ska det vara 9st fenstrålar om jag inte minns helt fel.
                      Blev väldigt nyfiken nu för tycker mig se likheter på länkarna till bilder här i tråden, får gå och titta lite på mina fiskar.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #41
                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Om vi skall gå efter vad Henrik_ A säger så är det L181 jag har, baserat på de vita prickarna precis runt ögat samt antalet fenstrålar. Men då förutsätter jag att man inte räknar den första och sista fenstrålen...

                        Egentligen gör det mig detsamma, men jag vill ha åtminstone en hane av samma art som de jag har sedan tidigare!
                        Och kan vara kul att veta också, så man vet vad man ska säga till butiken vad man kommer med när man lämnar in yngel Samma butik som sålde föräldrarna som L183, men sålde ynglen man kom in med som L181.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Henrik_A
                          • August 2010
                          • 146

                          #42
                          Har kollat nu och på mina är det 9st fenstrålar och då räknar jag inte första fenstrålen.
                          Det är det enda säkra sättet att kontrollera att det är en L183.
                          L181 ska ha 8st.
                          Sen finns det säkert blandningar som gör att prickar osv. kan vara lite olika mellan fiskarna.
                          Som jag ser på mina som har rätt många år på nacken är att ryggfenan och skärtfenans vita kant blir lite smalare och inte lika utmärkande som på yngre fiskar.
                          Vita prickar är väldigt små och finns mest på huvudet, sen är övriga kroppen väldigt svart.
                          Storlek på mina skulle jag säga ligger runt 10cm ev. någon cm till på någon hanne.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #43
                            Jag försökte räkna fenstrålarna på mina häromsistens, men kommer inte riktigt ihåg hur många det var, och var osäker på om man skulle räkna första strålen eller inte, har för mig jag fisk det till 8 eller 9. Lite svårt att räkna, de lägger sig ju inte vid framrutan och spänner upp ryggfenan på kommando direkt.

                            Går det att se på mina bilder kanske?
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Henrik_A
                              • August 2010
                              • 146

                              #44
                              Jag hittade en annons på blocket för typ 3år sen var 10mil enkel resa jag ringde och bokade 10st yngel på ca: 3cm direkt.
                              Föräldrarna var redan bortlovade till personen som skulle köpa hans akvarium.
                              Åkte samma kväll och hämtade fisken för 100:-st vilket jag ansåg var ett bra pris då jag letat väldigt länge utan att hitta några.
                              Funderar just nu på att ev. börja släppa lite fisk till ev. två butiker där jag alltid har handlat.
                              Frågan är finns det några L183 att köpa i landet idag och isåfall till vilket pris?

                              Kommentar

                              • Henrik_A
                                • August 2010
                                • 146

                                #45
                                Shepard din avatarbild är det en ung mindre fisk så är den vita kanten på ryggfenan väldigt smal, fenstrålarna är svåra att räkna men tror tyvär att det kan vara 8st.
                                Tycker ändå att helheten på fisken är väldigt lik L183 om det är ett yngre djur.
                                Som sagt räkna fenstrålarna så vet du sen.
                                Senast redigerad av Henrik_A; 05 November 2014, 21:49.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...