L181

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    L181

    Såg några svarta malar med nästan lysande vita prickar och vita fenkanter som såldes som L181 och jag kunde ju inte låta bli att ta med några hem!
    Är det kanske någon här som odlat dem? De skulle vara hemodlade här i Göteborg!
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    Varit på Tropp... Jag kunde inte heller låta bli att ta med 3 st hem. De var nästan gratis om man ser till vad L-malar brukar kosta.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Ja, jag tog tre av de små som gick för 120.-
      Hoppas de blir åtminstone lika stora som vanliga ancistrus!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hmm, kan ha varit mina L183 Han sålde tydligen även den förra kullen jag lämnade in som L181, trots att han själv sålde föräldradjuren som L183 när jag köpte dem. Men har för mig att han har eller har haft andra inne, som han också kallar L181.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          L-181 och L-183 är ganska lika, Jag fick förklaringen att de inte blir så stora. L-181 blir 20 cm enligt Planetcatfish medan L183 blir 10cm.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av henrikl
            L-181 och L-183 är ganska lika, Jag fick förklaringen att de inte blir så stora. L-181 blir 20 cm enligt Planetcatfish medan L183 blir 10cm.
            Ja, det är bl.a det som gör att jag tror att mina vuxna, och därmed även ynglen, är L183, har haft dem några år nu, och de är bara ca 10 cm, kanske nå´n cm till. Har dessutom sett en bild på en vuxen L181, och de vita prickarna stämmer inte med mina (L181 verkar ha större och glesare prickar). Visserligen har mina tappat de vita fenkanterna, som tydligen L181 ska göra, men inte L183, men har en känsla av att det kan variera mellan olika populationer.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Så jag kan förvänta mig att de vita fenkanterna blir svarta men att prickarna finns kvar?

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #8
                Jag har en äldre mal som jag köpte på Trop som L-181 och den har tappat den vita fenan och är runt 7-8 cm och liknar inte en L181 om man ser till vissa bilder, men den liknar de mindre jag köpte nyligen.
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Så jag kan förvänta mig att de vita fenkanterna blir svarta men att prickarna finns kvar?
                  Ja, om det var mina yngel du köpte, så tappar de nog de vita fenkanterna, men prickarna finns kvar. Men prickarna är så små, så fisken kan se helsvart ut, om man tittar snabbt.

                  Ursprungligen postat av henrikl
                  Jag har en äldre mal som jag köpte på Trop som L-181 och den har tappat den vita fenan och är runt 7-8 cm och liknar inte en L181 om man ser till vissa bilder, men den liknar de mindre jag köpte nyligen.
                  Ja, som sagt, när jag var i en annan butik, så diskuterade vi just det där med skillnaden mellan L181 och L183, och han visade en bild på en L181 i en Aqualog. Tyckte inte den liknade mina, den hade större och glesare prickar. Så jag tror mina är L183 som råkar ha tappat de vita fenkanterna, och som sagt så köpte jag föräldrarna på Trop som L183, så jag går på det. Lite mysko att han väljer att kalla dem för L181, om det nu var mina yngel ni köpte. Men han sålde en av mina tidigare kullar som L181, så det kan han ju ha gjort igen, trots att jag sa att det var L183. Som yngel är de mer eller mindre identiska, vad jag förstår.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • henrikl
                    • November 2012
                    • 639

                    #10
                    Ska man gå på den vita kanten är det L-181 men går man på prickarna är det L-183. Fast när man googlar fram bilder dyker det upp malar utan den vita kanten helt eller delvis borta. Kan nog vara en art variant som kanske har tappat det vita som de flesta Ancistrus gör efter ett tag.
                    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Tja, som sagt, jag tror mest på L183 Storleken och prickarna talar för det, och att han sålde föräldrarna som L183.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Ursprungligen postat av Animaniac
                        ...prickarna är så små, så fisken kan se helsvart ut...
                        Det är nog ingen risk, under aquarelle-röret ser det nästan ut som om prickarna vore självlysande!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Det är nog ingen risk, under aquarelle-röret ser det nästan ut som om prickarna vore självlysande!
                          Ja, än så länge, när de är så pass små är prickarna större i förhållande till fiskens storlek. Tittade nyss på en av mina vuxna honor, och man såg pyttesmå prickar på fenorna, i övrigt såg hon nästan svart ut.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #14
                            Ursprungligen postat av Animaniac
                            Ja, än så länge, när de är så pass små är prickarna större i förhållande till fiskens storlek. Tittade nyss på en av mina vuxna honor, och man såg pyttesmå prickar på fenorna, i övrigt såg hon nästan svart ut.

                            Det var ju lite synd... De är ju så snygga!
                            Får väl hoppas på yngel då, och hoppas att de inte väljer att para sig med mina vanliga ancistrus...

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Det var ju lite synd... De är ju så snygga!
                              Får väl hoppas på yngel då, och hoppas att de inte väljer att para sig med mina vanliga ancistrus...
                              De är snygga som vuxna också Och om det nu är L183, så är det kul, för om jag har förstått rätt, så ska den vara lite mer svårodlad än L181.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...