Hur stort behöver RTC?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bagheera
    • November 2012
    • 41

    Hur stort behöver RTC?

    Hej!

    Jag håller på planerar för ett större akvarium på dryga 2000 liter och är så galet sugen på att skaffa en Red Tail igen. Jag vet att dem blir galet stora för den jag hade sist vart 56 cm på ett år.
    Nu är frågan hur stort behöver dem egentligen? För det finns ju folk som köper denna sort och dem borde ju ha sina malar någonstans? I en damm kanske?

    Frågan är ju hur länge en RTC klarar sig i ett 2000 liters kar innan den måste flytta?
    Vad tror ni?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1027

    #2
    Vad tänker du göra med malen när den vuxit ur karet?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Minimum 3.000 liter och 400 cm långt anges i artbeskrivningen och i ett sådant kan man åtminstone ha halvvuxna - sedan får man avliva dom.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Åtminstone deras närmaste släktingar är utsökta grillade

        Kommentar

        • AffeAlien
          • December 2011
          • 655

          #5
          Är berädd att hålla med om att RTCn blir för stor för ett akvarium.

          Men vill du ha en med liknande utseende och beteende skulle jag rekommendera Trachycorystes trachycorystes den blir "bara" 50cm och är tyvärr helsvart men annars väldigt lik form och äter också allt den kommer över.

          2 länkar till dem
          Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

          https://www.youtube.com/watch?v=UECfjDf-N-g
          Mvh Alf

          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Om det är samma bagheera som fanns/finns på mfk och fick vattenskada (?) vill jag verkligen säga att du gjorde ett klockrent jobb med din förra.. har sällan sett en redtail som behåller sin form och färg så bra..

            det är som sagt en redtail du snackar om.. tror 4x2x1,5 är det minsta du ens ska fundera över om du ska försöka hålla den livet ut.. redtail är ju liksom den yttersta utmaningen.. det finns ju ett annat alternativ som gör att du kanske fixar dig på 2,5x1,5x1 och det är om du får tag i en shortbody (ca 3500 och finns i singapore).. den maxar ut på säg 80cm.. det är ju ett billigt pris i förhållande till vad det kostar extra att bygga en tank till en vanlig redtail..

            nu finns det säkert folk som tycker att det fel att köpa en dvärgväxt fisk men avel sker på allt, typ bulldogs osv..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Nog bör firren klara sig några år i två kubik. Sen beror det ju lite på hur man matar också. Jag har, när jag läser om hur red tail växt i akvarier, en känsla av att många göder dem lite onödigt mycket. Jag har svårt att tro att det motsvarar naturlig tillväxt om de är över en halvmeter på ett år. Det borde vara rimligt att hålla ner tillväxttakten lite, det är inte så säkert att det optimala i längden är att låta dem äta så mycket de får i sig.

              Jag kan jämföra med ormar, det är också rovdjur som kan vara glupska. Somliga vräker mat i sina djur och nog växer de så det står härliga till men de får konstiga kroppsproportioner och de där broilerna blir ofta inte så långlivade. Jag menar ju inte för den skull att man skall svälta den här typen av rovfiskar för att få dem att passa till akvariet men jag tror att det egentligen är till långsiktig fördel om man tar det lite lugnt med maten.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                jo, det är ju just det, några år.. men kan absolut hålla med, matar man sin rtc som man bör kan man nog ha den rätt länge i 2 kubik.. dock inte ens i närheten av fullvuxen..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • stefanr72
                  • November 2010
                  • 1027

                  #9
                  Min största spöfångade redtail vägde 35kg med längd 130cm, få kar som passar en sån fisk...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...