syre i vattnet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #31
    Ursprungligen postat av Bygert
    Jo, kväve löser sig ju i vatten om än som SCB (sadistiska centralbyrån?) skriver i begränsad utsträckning, det som sätter stopp är ju inte vad det finns i luften utan vad som kan lösas i vatten. Kväve i gasform löst i vatten är ju inget som är så spännande för en akvarist, det sker en viss omsättning, några organismer kan använda gasformigt kväve och andra producerar det men det är ju inget man håller nån koll på i akvarier. För dykare är det en helt annan historia, att hålla koll på kväve löst i blod är bokstavligen livsviktigt.

    Att man ibland får en bra effekt av luftstenar behöver helt klart inte bara bero på att vattnet syrsätts, den positiva effekten om fiskarna ser hängiga ut kan ju handla om saker som drivs ut också. Vid högt pH kan det vara ammoniak, ibland kan det bildas svavelväte om det blir syrebrist i botten, nån gång kan överdriven mängd koldioxid sänka pH betänkligt. Så visst, genomluftning handlar inte bara om syre. Fast om det löser en akut situation så spelar det kanske inte så stor roll varför?

    Sen kan man lufta vattnet minst lika bra genom att göra tvärtom, köra upp vatten i luften. Diverse droppfilter och liknande där vattnet kommer i god kontakt med luft funkar ju bra i det fallet. Fast om man har ett akut läge så är det ju för det mesta smidigare att lufta vattnet än att fixa till en fontän.

    Ytan på bubblorna, tja om jag nu räknar rätt efter visst sömnunderskott så ger en liter luft i form av bubblor med en diameter på 2 cm 238 bubblor med en yta på 30 dm2. Gör man i stället bubblorna med en diameter på 2 mm så blir det 23000 bubblor med en yta på 300 dm2. Det där kan man ju ha vissa invändningar emot, bubblorna är inte perfekta sfärer, de är något komprimerade osv. Även med hänsyn till att det alltså finns en del osäkerheter så är det ändå tydligt att det blir rejäl yta på luft även med rätt stora bubblor. En luftpump kan ju ge en del luft också, 100 liter per timme är inget ovanligt. Det är en stor yta som varit i kontakt med vattnet under den timmen då.
    Kväve och blod har nog lite mer att säga oss än vad vi först tror.
    Jag är gammal dykare och har räknat på detta åtskilliga gånger.
    Man säger ofta att cyanobakterier kan använda just N2 vilket skulle betyda att vi skulle få massor med cyanobakterier om vi använde luftstenar!
    Grejen är den att vi måste höja trycket rejält för att det skall bli så. Jag måste kolla lite men det borde finnas i tabeller osv för att se hur det förhåller sig med syre men jag tror inte det funkar i de djup vi har i ett akvarium.
    Sedan har gaser olika lösningsförmåga vid ett visst tryck. Exempelvis kan man separera Metan och Koldioxid genom att höja trycket på gas/vattenblandningen till 8-10 bar. I det läget kryper koldioxiden in i vattnet medan Metanet stannar som en gas bubbla. Detta betyder att vi måste hitta trycket där syret kryper ut ur luften och in i vattnet medan kvävet stannar kvar. För att kvävet skall lösa upp sig i blodet till skadliga nivåer så måste vi ha ungefär 1 bars tryck vilket motsvarar ett vattendjup av 10 meter detta har också en tidsfaktor. Man måste utsätta en vätska/gasblandning för tryck under en ganska lång tid för att något skall hända. Detta har också med bubbelbildningen att göra se nedan.
    Så den akademiska men intressanta frågan är. Löser sig Syre vid ett lägre tryck än kväve i vattnet?
    Det där med olika storlek på bubblorna är till nytta men kanske inte för att pysa syre från luft till vatten.
    Bubblornas storlek ökar vid ett lägre tryck vilket man använder sig av bland annat i luftdrivna filter och annat.
    Så efter allt detta så kan vi konstatera att en gas som är löst i en vätska kan stanna kvar i sin lösta form vid ett visst tryck. Men sänker vi trycket eller höjer temperaturen börjar gasen att avgå som bubblor! Det går fortare om vätskan är agiterad och man sänker trycket snabbt. Vilket man lätt ser om man öppnar 2 pilsner en från kylen och än som legat i en varm bil!
    Naturligtvis kan ovanstående vara helt galet men jag tror det ligger lite sanning i det.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #32
      Kanske lufttrycket har något med det hela att göra?
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Anki L
        • August 2011
        • 606

        #33
        Så luftpumpar med bubblor är alltså bara estetiskt? Men kan det göra det till det sämre? Eller gör dom inget än bara bubblar? (Jag gillar bubblor )
        350 l

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Ursprungligen postat av Anki L
          Så luftpumpar med bubblor är alltså bara estetiskt? Men kan det göra det till det sämre? Eller gör dom inget än bara bubblar? (Jag gillar bubblor )
          Nej då det fungerar! Det är bara jag som insisterar att syre inte kommer ut ur bubblorna. När de exploderar vid ytan blir det riktigt bra syresättning. Sedan river bubblorna med sig vattnet upp så det skapar cirkulation. Jag använder en luftsten i vattnet som jag skall hälla i akvariet vid vattenbyte. Dels för att få bort exempelvis klor men också för att syresätta.
          Vad som kan vara en nackdel med bubblor är att det som med kloret även ”strippar” bort Koldioxid (CO2).
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • alfreds
            • January 2009
            • 293

            #35
            Ni pratar om era syre och pH mätare. Var hittar man sådana? Vad kostar de?
            Med vänlig hälsning
            Alfred
            240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #36
              alldeles för mycket (dvs mer än en krona) för att vara värda
              kostnaden för den normale akvaristen som har normal skötsel
              på sitt kar.

              ++



              varför skall du ha sådana mojänger ??



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #37
                En hygglig pH-mätare av penntyp får man för några hundringar. Det är dyrare än ett dropptest men det kan ändå vara en bra investering, det är enklare att mäta och kostnaden blir lägre i längden. Det blir också mycket bättre precision i mätningen.

                En syremätare däremot går lös på tusenlappar så där lär man ha lite speciella behov om den skall gå att försvara. Ett dropptest för ett par hundringar eller nåt i den stilen känns väl som mer rimligt om man vill veta syrenivån.

                Dropptest finns i zoohandeln, det kan finnas pH-mätare där också. Större sortiment av pH-mätare och även syremätare kan man hitta här:

                Mikroskop, mätutrustning, labmateriel och skolmateriel inom matematik och naturvetenskap köper du till bra pris hos Sagitta.


                Dessutom så rent händelsevis så säljer jag Sagittas pryttlar.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #38
                  Jag har bara sånna där dyra mojänger industri typ då de måste tåla stryk, väder, smuts osv. Samt det en som också kan styra ett alrm till exempel. Garanterat överkurs för en vanlig akvarist.
                  Bara på kul testade jag Tetras dropptest mot mitt digitala och det visar hyffsat rätt i alla fall innom de områden som är intressant
                  för en akvarist.

                  Sedan tror jag som Bygert att en pH penna kan vara en bra grej. Men skall man laba med CO2 så finns det bra akvarist grejer som både indikerar och styr.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  Arbetssätt...