syre i vattnet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • auxios
    • December 2011
    • 38

    syre i vattnet!

    hej! tänkte göra om mitt 125 liter akvarium till ett mal akvarium. jag vet att dom behöver rätt strömt vatten och mycket syrerikt. ska man ha någon extra pump? luftpump? eller bara byta vatten oftare ?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    behövs inte mer pump för syrets skull.

    normal ytrörelse = ok


    däremot om det är L-malar så kan de gilla att det generellt strömmar i karet
    så en extra cirk pump som rör runt lite kan vara bra.....



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • auxios
      • December 2011
      • 38

      #3
      jag har 2 olika l-malar nu och kommer fixa några till. menhar ett juwel akvarium och det känns som det är rätt bra ström i det?
      men vad skulle man foxa för cirkulationspump annars ?

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Håller med Kensa (som nästan alltid)!
        Det är en myt och en gammal sådan att man får in syre via luftbubblor i vattnet med en så kallad syresten. För det första är det inte syre man pumpar ned i vattnet utan luft. Luft består av ungefär 21 % syre, 78 % kväve och 1 % andra gaser. Så logiken borde vara att kalla det kvävestenar! Eller bättre luftstenar. Syre kommer in i vattnet på 2 sätt. Via gasutbyte vid ytan och fotosyntes från växter och alger. Det senare fungerar bara när det finns ljus.

        Gasutbytet vid ytan fungerar bättre ju större ytan är. Om vattnet står still tenderar ytvattnet att innehålla mer syre än det vid botten. Detta beror i princip på 2 saker. Bakterie aktivitet i bottenmaterialet som förbrukar syret och fotosyntes via svävalger vid ytan + det nämnda gasutbytet.

        En pump eller en luftsten skapar cirkulation i vattnet så det syrerika vattnet från ytan kommer ned till botten och vice versa. Oftast men inte alltid gör en pump ett bättre jobb än en luftsten.

        En annan myt är att växter förbrukar en massa syre under natten så det blir syrebrist. Det är faktiskt så att det är bakterier och till viss del fiskar som förbrukar syret under natten då växterna inte producerar det därför kan det bli syrebrist i ett överbelastat akvarium fullt med växter.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av auxios
          jag har 2 olika l-malar nu och kommer fixa några till. menhar ett juwel akvarium och det känns som det är rätt bra ström i det?
          men vad skulle man foxa för cirkulationspump annars ?
          Om du använder Juwels original filter så fungerar det ofta mycket bra. För filtrering!
          Vattnet som kommer ut ur filtret är syrefattigt om filtret fungerar som det skall men om du har utblåset vid ytan så syresätts det snabbt igen. Så byt inte bort det!
          Vill du skapa lite ström sätter du en pump nära botten som skapar rörelse där då dina fiskar oftast befinner sig nära botten. Det kan du göra med en cirkulationspump. Jag vill inte göra reklam för någon speciell tillverkare men jag använder exempelvis hydor axialpumpar för detta.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • auxios
            • December 2011
            • 38

            #6
            okej. jag har nyligen riktat upp utblåset mer mot utan så ytan rör sig mer. men hur stor pump effekt skulle man behöva till ett 125 L akvarium ?

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              om ja inte minns fel så ska man väl rikta utblåset så att det bryter vattenytan för att få ner mycke syre, alltså så att det porlar lite eller hur man ska beskriva det. men de kanske räcker med mycke ytrörelse.

              svårt å säga hur stark pump du ska ha, beror på fisken. men som du skriver så vill ju malar ha ganska bra flöde så en på 300L åtminstonde, kanske tom 600L/h.
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • auxios
                • December 2011
                • 38

                #8
                tror ni denna skulle passa bra i mitt 125 kar ? http://www.guldfisken.se/beta/catalo...5ba5a490c573b6

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  säkerligen, personligen gillar jag dom här. http://www.guldfisken.se/beta/catalo...5ba5a490c573b6

                  om man skulle villja eller behöva så kan man ju ganska enkelt göra om dom till innerfilter.
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • auxios
                    • December 2011
                    • 38

                    #10
                    har ju redan ett bra filter så behöver bara en cirkulationspump

                    Kommentar

                    • auxios
                      • December 2011
                      • 38

                      #11

                      funderar på att kapa denna för att få mer syre. bra ide ?

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        #12
                        eheim compact är ju annars en liten smidig pump, om man vill kunna gömma den i akvariet.
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          sa det innan,

                          du

                          behöver

                          inte

                          mer

                          pump

                          för

                          syresättningen

                          den pump som redan sitter i kammaren mättar vattnet med syre
                          om den är rätt inställd.

                          blir inte mer syre för att du har mer pump


                          en extra pump skall i så fall riktas ner mot botten

                          mot malarna

                          enbart för att de i vissa fall, inte alla arter, gillar mer strömt vatten.

                          men du skall vara klart medveten om att mer cirk ner mot botten
                          kommer att ställa klart mer krav på dig som akvarist när du inreder
                          karet, hur duj sköter vattnet, hur du skall mata firrarna, etc etc.



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • auxios
                            • December 2011
                            • 38

                            #14
                            kensa du behöver inte låta irriterad ifall detvar vad du gjprde bara för att jag som ny akvaritist vill få mer kunskap och kanske frågar ett par många frågor för mycket. jag vet att mitt filter räcker. men jag har hypansistrus och panaqolus/panaque och dom vill ha strömt vatten, så jag vill veta om jag måste cirkulera mera eller om det räcker.

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              VF panaquer har jag haft i 4 år nu.

                              lekte som fasen i ett 240 kar med originalpump

                              vägrat leka när det är mer strömt.......


                              säger lite kanske



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...