Corydoras Sterbai

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas450
    • July 2011
    • 25

    Corydoras Sterbai

    Hej!
    Fick Corydoras Sterbai rom i torsdags kväll. Men nu har vissa romkorn börjat gå sönder? Vad kan vara fel?

    Det jag själv funderat på är...
    -Är de obefruktade? I så fall hur ser man det?
    -Jag kanske var oförsiktig när jag tog upp dem och de kan ha exponerats av luft.
    -Vissa romkorn hade kommit ner i sanden. Jag tog dem ändå. Kan sanden ha skadat övriga romkorn?
    -Jag kanske fylde på med nytt vatten lite oförsiktigt.


    Jag har haft dem i en flytande bunke i akvariet, där jag har bytt 60% av vattnet 2ggr per dag.

    Lite bilder på det som är kvar.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Har tyvärr inget bra makro...

    Mvh
    Niklas
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Det är inte så att du fått yngel så att det bara är skalet kvar, dom är pluttesmå från början och kan vara svåra att se, isåfall kommer du se dom lättare imorgon.
    Har du hällt på nytt vatten efter eller hällt ut något vatten efter dom sprack?
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Niklas450
      • July 2011
      • 25

      #3
      Ursprungligen postat av solis
      Det är inte så att du fått yngel så att det bara är skalet kvar, dom är pluttesmå från början och kan vara svåra att se, isåfall kommer du se dom lättare imorgon.
      Har du hällt på nytt vatten efter eller hällt ut något vatten efter dom sprack?
      Jag tog rom typ 20-30min efter den hade lagts i akvariet, så det borde varit fräsha. Sedan har jag granskat lite då och då med ett förstoringsglas. Och jag tycker att de såg ut att utvecklas de första 2 dagarna, man börja se en liten mörkare klump ta form i ena delen av romkornet. Sedan verkar det som det hände något. Det blev lite grymligt i vattnet och jag tycker romkornen tappa sin runda form och en efter en gick sönder. Jag tycker mig även se "gulan" i ägget på botten av bunken efter de har spruckigt.

      Jo jag har hällt ut vatten både innan och efter för att kunna ersätta med nytt vatten.


      Fick lite bättre bilder. Bild tagen genom förstoringglas... Jisses jag måste fixa ett makro




      Tempen har legat runt 26 grader.

      Mvh
      Niklas

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Har du kollat närmare om gulan har en svans, för när dom har kläckts så sitter äggulan i magen eller det gula är deras gulssäck där dom får näring dom första dagarna(eller hur man ska förklara det) så se om det rör sig bakom gulan.

        Det var därför jag undrade om du hällt ut vatten så du inte hällt ut ynglen?

        Tycker dina kort var jättebra men hade lite svårt att tyda dom ändå.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Niklas450
          • July 2011
          • 25

          #5
          Jag förstår vad du menar men nope fanns ingen svans på gulan.

          Nu har allt rutnat ihop så jag får vänta på nästa tillfälle. Men man undrar ju vad som gick fel...

          Tack för svar!
          Mvh Niklas

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Har själv aldrig varit med om det du beskriver, men jag har fött upp många kullar, lycka till med nästa kull
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Niklas450
              • July 2011
              • 25

              #7
              Jag hade inte gjort vatten byte på 1månad och matta rejält under tiden. Sedan gjorde jag vatten byte i förrgår och efter det satt det rom på rutorna. När jag upptäckte det såg jag även när de lekte och den märkliga T positionen, awesome!

              Får se om det blir något av rommen denna gång.

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                skaffa en yngelbur med nät som du har i akvariet så sipper du byta vatten. lägg i rommen och en rejäl tuss javamossa så har ynglen mat och skydd i ett par veckor. cory-yngel kan vara känsliga för hantering.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Niklas450
                  • July 2011
                  • 25

                  #9
                  Tack för bra tips! Jo det är jäkligt klurigt när man ska hantera dem försiktigt.

                  Vad tror du om någon av dessa?

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Här i min gamla tråd får du lite tips och där är en bild på min yngelkasse.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Ursprungligen postat av Niklas450
                      Tack för bra tips! Jo det är jäkligt klurigt när man ska hantera dem försiktigt.

                      Vad tror du om någon av dessa?

                      http://www.pwss.se/product.php?produ...3&cat=0&page=1
                      Vilken som, huvudsaken är att vattnet de är lagda i cirkulerar i den. Om du har lite svag cirkulation eller hög belastning i karet så kan du sätta ett extra litet filter i närheten av buren så blir det ännu bättre. I javamossan finns det gott om små mikroskopiska djur ynglen kan livnära sig på och man riskerar inte heller att maten ligger och ruttnar etc, etc. Nätet går sedan att enkelt lossa när man vill släppa ut de uppvuxna ynglen så slipper man håvhantera dem.
                      Ett par små Physa-snäckor kan hjälpa till att äta upp skräp, döda yngel osv.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Niklas450
                        • July 2011
                        • 25

                        #12
                        Ursprungligen postat av solis
                        Här i min gamla tråd får du lite tips och där är en bild på min yngelkasse.
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136273
                        Jag har slaviskt läst din tråd flera gånger om Grymma bilder ifrån både dig och Sonja!

                        Kommentar

                        • Niklas450
                          • July 2011
                          • 25

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          Vilken som, huvudsaken är att vattnet de är lagda i cirkulerar i den. Om du har lite svag cirkulation eller hög belastning i karet så kan du sätta ett extra litet filter i närheten av buren så blir det ännu bättre. I javamossan finns det gott om små mikroskopiska djur ynglen kan livnära sig på och man riskerar inte heller att maten ligger och ruttnar etc, etc. Nätet går sedan att enkelt lossa när man vill släppa ut de uppvuxna ynglen så slipper man håvhantera dem.
                          Ett par små Physa-snäckor kan hjälpa till att äta upp skräp, döda yngel osv.
                          Ok, tackar blir och åka köpa nätkasse och lite javamossa då

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Ursprungligen postat av Niklas450
                            Jag har slaviskt läst din tråd flera gånger om Grymma bilder ifrån både dig och Sonja!
                            Tackar, hoppas du får nytta av den nu med
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • Niklas450
                              • July 2011
                              • 25

                              #15
                              Nu har det gått 5 dagar sedan de la den första rommen. Dock inte kläckta än.

                              Och när jag kom hem idag hade de börjat lägga mer rom. Kan jag lägga dessa med rommen som är 5 dagar gammal är finns det risk att de blir uppätna av de äldre då? (Om de nu kläcks någon gång)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...