lätt odlad mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    lätt odlad mal?

    finns det någon mal som är väldigt lätt odlad?
    http://myraakita.blogspot.se/
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    Ancistrus?

    EDIT: Eller du tänker kanske på mal-mal och inte loricariidae? :o
    Senast redigerad av DAHLBERG; 20 September 2010, 01:55.
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #3
      Ancistrus och metallpansarmal. Busenkla. Metallpansarmalen lite svårare, där kan man behöva trixa med kläckning av rommen och småttingarna är lite svårare att dra upp än Ancistrus. En del andra malar är inte heller särdeles svåra om man har grundkunskaperna eller känner till några små trix.

      Hilsen,

      /P
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • MyrasHusse
        • May 2010
        • 1353

        #4
        nej spelar ingen större roll om det loricariidae eller annan bara dom är lätt
        http://myraakita.blogspot.se/

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Ja, vill du ha yngel av vanlig ancistrus är det bara att stoppa i ett stycke könsmogen hona och ett stycke könsmogen hane och vänta
          När du inte sett hanen, eller om han ligger och trycker i samma grotta i sisådär två veckor är det bara att gratulera sig själv

          När jag skulle göra mig av med mina ancsitrusar och började flytta på stenar och saker så hittade jag, inte bra en tre -fyra yngel som överlevt mina tigerbarber, utan en 40 -50 st! Ungefär hälften har överlevt och håller nu på att växa till sig i ett eget kar tills de blir så stora att jag kan byta in dem mot något skojsigt på djuraffären

          Kommentar

          • MyrasHusse
            • May 2010
            • 1353

            #6
            ok hur ser man skillnaden på hona och hane och hur stor bör dom vara för att vara könsmogna?
            http://myraakita.blogspot.se/

            Kommentar

            • slade
              • May 2010
              • 159

              #7
              Ursprungligen postat av Kroppskonst
              ok hur ser man skillnaden på hona och hane och hur stor bör dom vara för att vara könsmogna?
              Om jag inte är helt fel underrättad så har hannarna längre tentakler på huvudet än honorna.
              450 L SA
              80 L SA

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                Här kan du läsa lite om ancistrusarna, och det visar också olika bilder på honor och hanar


                När de blir könsmogna varierar väl från fisk till fisk, min hane fick inga spröten innan han var en 8 cm tror jag... men från 7-9 cm kanske man kan säga på ett ungefär.
                Hanarna får som sagt stora tentakler, men vissa honor kan också få några skäggspröten, så innan de blir större kan det vara knepigt att se skillnaden.

                Du kan också googla "odla ancistrus" så får du många bra tips!

                Kommentar

                • Constantine
                  • September 2009
                  • 431

                  #9
                  Ursprungligen postat av slade
                  Om jag inte är helt fel underrättad så har hannarna längre tentakler på huvudet än honorna.

                  precis fast de flesta honor brukar inte ha några alls MEN det tar ett par månader innan man kan se skillnaden på könen om du nu inte köper vuxna exemplar....


                  annars är det bara till att ha tålamod och hoppas på att du har en av varje....för mig tog det ca 7 - 8 månader innan jag fick min första kull då köpe jag dem när de va ca 3 - 4 cm stora
                  450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                  170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                  Kommentar

                  • MyrasHusse
                    • May 2010
                    • 1353

                    #10
                    man kanske skulle ta att pallra sig till denna herre och köpa sig någon mal
                    http://myraakita.blogspot.se/

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      Ja, vill man ha dem som algätare är det bäst att köpa dem som små, det lär vara då de håller efter algerna bäst, men vill man odla är det kanske samartast att köpa vuxna (men ändå relativt unga) djur så man kan vara säker på att få av båda könen!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...