Få tag på clarias, vart ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Nåja, men 99,9% av alla som köper Clarias har varken rätt kunskap eller rätt storlek på akvarium.
    Jag har själv tidigare tyckt att det varit OK att affärer säljer fiskar som Clarias, paroner etc förutsatt att de ger en bra information om arten innan de säljer den. Hade dock en kurs för några affärsinnehavare då jag tog upp detta och de menade att det vore bättre med ett förbud eftersom om de gav korrekt info om hur stor och rovgirig den blir så skulle efterfrågan bli ännu större. Detta eftersom det tyvärr alltid finns folk som vill ha häftiga djur att skryta med. Det är kanske därför som denna art idag återfinns i få affärer (vilket ju är bra) och att de affärer som har den inne - kanske är de oseriösa affärer som utan skrupler säljer denna typ av fisk till "Lisa 10 år med ett 60 liters akvarium" - vad vet jag.
    Du överdriver Kjell. Det är högst 99.2 % som inte har grepp på läget. I alla fall, det är ett problem givetvis att Clarias och för all del mycket annat i samma stil säljs till fel personer. Jag tror dock inte ett dugg på att gå förbudsvägen, vi har sett nog av sånt och det har inte blivit bra. Hanterar man fiskar på samma sätt som däggdjur så kommer de små knoddarna på Jordbruksverket att lösa problemet genom att förbjuda alla malar när de ändå är igång.

    Tillståndsplikt, anmälningsplikt, utbildningskrav, besiktningskrav - jag kan tänka mig att diskutera sånt och då inte bara när det gäller Clarias utan även när det gäller annat som ofta ballar ur, giftormar, krokodiler, varaner osv. Men förbud, nej, icke, det skapar fler problem än det löser.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • bong
      • November 2008
      • 1087

      #17
      Nu ska vi inte ranka ner på Clarias! Det är en mycket trevlig fisk om man är inne i monster träsket
      3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
      http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

      Kommentar

      • Lowa
        • February 2008
        • 595

        #18
        Clarias är awesome helt enkelt, och jag visste från början att det är en baddare till fisk som äter allt i sin väg som går in i munnen :P Har ju honom, och guldfiskar i en annan tank, det känns som att jag vet vad jag gett mig in på och satsar mycket på honom då han är sån underbar fisk.

        Köpte honom i Viksjö i sthlm, djurmagasinet, som i för övrigt inte verkar ha koll på något alls verkligen. Och där sprang man ju bara på en clariasmal, min lilla whiskers, som jag velat ha länge. Inte många fiskar som ser friska ut, magra små stackare. Kaniner och andra gnagare i glasburar och fåglar i alldeles för små utrymmen.
        180l Guldfisk
        220l clarias

        Kommentar

        • Lowa
          • February 2008
          • 595

          #19
          skitsöt btw!
          180l Guldfisk
          220l clarias

          Kommentar

          Arbetssätt...