Få tag på clarias, vart ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lowa
    • February 2008
    • 595

    Få tag på clarias, vart ?

    Har en clariashane och tänkte skaffa en hona till honom. Söker en helsvart helst ^^'
    Funderar på om det är någon här på forumet, och i närheten som kanske föder upp eller som vet någon affär som tar hem sådana.
    180l Guldfisk
    220l clarias
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    De flesta affärer borde kunna beställa hem. Det finns många Clarias-arter - se till att få rätt.

    Kommentar

    • Hvarulf
      • April 2010
      • 75

      #3
      Ser i din signatur att du har din clarias i 60l. Känns väldigt tajt.

      Kommentar

      • Lowa
        • February 2008
        • 595

        #4
        Ursprungligen postat av Hvarulf
        Ser i din signatur att du har din clarias i 60l. Känns väldigt tajt.
        :O då har ja glömt att ändra. han var i 60 då jag köpte honom för att han var så liten då. nu så har jag köpt ett 220 liters som han får växatill sig i en stund.
        180l Guldfisk
        220l clarias

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          220 liter räcker inte heller långt men det vet du förhoppningsvis.

          Att få tag på en Clarias borde inte vara nåt större problem, ring runt till lite affärer så bör du få napp. Att få i den nya till en etablerad är större problem. Den jag har har avlivat åtskilligt, ett försök med en Clarias till slutade med att den nya var flådd efter en natt. Jag har sett två sätt som fungerar att sätta in en fisk till en Clarias, det ena är att se till att den nya är mycket större. Med risk då att den nya knäcker den gamla om det är en Clarias det med. Det andra är att sätta in den nya i en petbox (alltså genomskinlig plastburk) med hål i botten i akvariet några dar så Clariasen får vänja sig vid utseendet och lukten på den nya utan att kunna skada den.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Lowa
            • February 2008
            • 595

            #6
            jo ja vet att det inte räcker, de var det jag menade med en stund, han får större då han växer och så vidare.
            180l Guldfisk
            220l clarias

            Kommentar

            • Lowa
              • February 2008
              • 595

              #7
              Ursprungligen postat av Bygert
              220 liter räcker inte heller långt men det vet du förhoppningsvis.

              Att få tag på en Clarias borde inte vara nåt större problem, ring runt till lite affärer så bör du få napp. Att få i den nya till en etablerad är större problem. Den jag har har avlivat åtskilligt, ett försök med en Clarias till slutade med att den nya var flådd efter en natt. Jag har sett två sätt som fungerar att sätta in en fisk till en Clarias, det ena är att se till att den nya är mycket större. Med risk då att den nya knäcker den gamla om det är en Clarias det med. Det andra är att sätta in den nya i en petbox (alltså genomskinlig plastburk) med hål i botten i akvariet några dar så Clariasen får vänja sig vid utseendet och lukten på den nya utan att kunna skada den.
              vad tror du skulle hända om man satte ner båda samtidigt på nytt vatten så att säga, inget revir från början?
              180l Guldfisk
              220l clarias

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Arninge zoo har någon har jag för mig (Stockholm)
                Checking out...

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  De flesta affärer borde kunna beställa hem. Det finns många Clarias-arter - se till att få rätt.
                  Tror jag nog också, men förhoppningsvis så gör de inte det. För detta är ju egentligen inte en akvariefisk.
                  Den smakar dock rätt bra.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • RobFrazie

                    • May 2010
                    • 842

                    #10
                    Bong vet jag har 2 som jag tror att han vill bli av med då hans har ont om plats sen hans sålde sin stora balja!
                    Dock är dom inte helsvarta utan gul-svarta. Kan inget om denna fisk så skriver bara hur jag vet att dom ser ut

                    Men dom är av modellen lite större så ditt kar är för litet.
                    du ser dem iaf lite granna på detta klippet http://www.youtube.com/user/Bongen77#p/u/0/8ICzk_Ka7f4!
                    720L Soppa
                    200L Asien
                    Räkvas
                    65L Betta

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Så lätt är väl det inte att få tag i nån haha som det skrivs tycker jag,mer att man stöter på nån när man ar ute då ägaren inte vill ha dessa mer då dem äter upp allt annat smått,det är inte precis så att affären beställer hem sådana till Försäljning kanske det går att beställa sådan men det har jag svårt att tro att grossisten skulle ha dem hemma..
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Lowa
                        • February 2008
                        • 595

                        #12
                        kanske är bättre om man lägger i nån annan ciklid i stället.. med tanke på längre upp i tråden då de kan ha ihjäl varann. tänkte ju att hane och hona kunde hålla sams
                        180l Guldfisk
                        220l clarias

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #13
                          Det där med problemet att introducera fisk till en Clarias gällde alltså inte bara en annan Clarias. Den jag har har avlivat ett och annat övrigt också, dyra misstag.

                          Jag håller inte med om att clarias inte är en akvariefisk, det är en utmärkt sån. Hos rätt person med rätt kunskap och utrymme är det en fantastisk fisk. Problemet är bara att zoohandeln ibland skickar iväg dem helt okritiskt så de hamnar där det är dömt att gå åt h-e.

                          Jag kan ju berätta historien om min som exempel. En kompis hittade den några få cm lång i en affär, han frågade om den växte men innehavaren tyckte det var lugnt, "visst växer den lite men det dröjer". Så kompisen köpte fisken och stoppade i den i sitt akvarium med rödmunstetra och lite mer i den stilen. Det dröjde inte innan den växte, när jag fick ta över den så var den bortåt två decimeter och akvariet i övrigt tomt.

                          Sånt ger ju naturligtvis inte Clarias nåt bra rykte men jag tycker inte det var Clariasen det var fel på, felet låg hos kladdskaftet som sålde den.

                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bygert
                            Jag håller inte med om att clarias inte är en akvariefisk, det är en utmärkt sån. Hos rätt person med rätt kunskap och utrymme är det en fantastisk fisk. Problemet är bara att zoohandeln ibland skickar iväg dem helt okritiskt så de hamnar där det är dömt att gå åt h-e.
                            Nåja, men 99,9% av alla som köper Clarias har varken rätt kunskap eller rätt storlek på akvarium.
                            Jag har själv tidigare tyckt att det varit OK att affärer säljer fiskar som Clarias, paroner etc förutsatt att de ger en bra information om arten innan de säljer den. Hade dock en kurs för några affärsinnehavare då jag tog upp detta och de menade att det vore bättre med ett förbud eftersom om de gav korrekt info om hur stor och rovgirig den blir så skulle efterfrågan bli ännu större. Detta eftersom det tyvärr alltid finns folk som vill ha häftiga djur att skryta med. Det är kanske därför som denna art idag återfinns i få affärer (vilket ju är bra) och att de affärer som har den inne - kanske är de oseriösa affärer som utan skrupler säljer denna typ av fisk till "Lisa 10 år med ett 60 liters akvarium" - vad vet jag.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Den smakar dock rätt bra.
                              Jepp, det är en av de godaste sötvattensfiskarna jag ätit i Thailand faktiskt!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...