Paroonhaj, mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danielc
    • August 2010
    • 11

    Paroonhaj, mat?

    Har paroonhajar, som fortfarande är rätt små, tillsammans med lite frontoser och andra afrikanska ciklider. Men när jag ska mata paroonerna med röda mygglarver hinner de andra fiskarna äta upp allt innan paroonerna har fattat att det kommit mat, det tar lite tid för de att känna det. Hur ska jag göra för att paroonerna ska få någon mat i sig?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    är det lyckat att ha den blandningen av fisk ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      vidare....röda mygg är inget som skall ges som basföda.

      som jag ser det så skall det endast ges till matvägrande fiskar.

      sök på zoopet och läs lite om dels näringsinnehåll, dels (kanske framför allt) allergi......




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Just Tanganyika och Malawi har jag hört tål röda mygg rätt dåligt. Och de (cikliderna) kommer att bli dyrt foder till Paroonen när den växer till sig, den är trots allt en av världens största sötvattensfiskar, och blir ett par meter. Att den inte hänger med vid matningarna beror förmodligen på att de nog går mest på luktsinnet, men kan nog också bero på att den är stressad av det begränsade utrymmet, vad jag har förstått så är parooner ganska lättstressade, och utrymmeskrävande även som små.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • danielc
          • August 2010
          • 11

          #5
          Jag har koll på vilka fiskar som går ihop/ inte går ihop samt vad de ska äta, har aldrig påstått att jag ger dom röda mygg hela tiden. Vet även hur stort akvarium som behövs, och nej, de har inte ett för litet akvarium..
          Frågan var OM det finns något som kan göra att de äter det istället för frontoserna? Annars får jag ge de något annat, undrade bara om de finns.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av danielc
            Jag har koll på vilka fiskar som går ihop/ inte går ihop samt vad de ska äta, har aldrig påstått att jag ger dom röda mygg hela tiden. Vet även hur stort akvarium som behövs, och nej, de har inte ett för litet akvarium..
            Frågan var OM det finns något som kan göra att de äter det istället för frontoserna? Annars får jag ge de något annat, undrade bara om de finns.
            Nja, men det kan nog räcka med att ge malawina/tanganyikorna denna mat en gång för att det skall gå åt skogen om du har otur.
            Visst kan man ha små parooner i ett "litet akvarium" (med litet avses då det som står i Zoopets artbeskrivning, minst 300 cm långt och på minst 1.500 liter) men när de växer till sig skall de ha ett större akvarium (t.ex. är minimumstorlek för arten i offentliga akvarier enligt lagstiftningen 30.000 liter).

            Jag tror helt enkelt inte att du kommer att få din kombination att funka eftersom speciellt malawina är glupska och du måste mata så mycket i akvariet (om alla skall få mat) att det kommer att krävas ett jättefilter och mycket täta vattenbyten (vilket kostar mycket även för ett så "litet" akvarium som på 1.500 liter)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • sandish
              • August 2009
              • 462

              #7
              Min paroon käkade rödamygg när den var liten (några cm)...
              Men med tiden som den växte ändrade jag kosten & nu äter den enbart algtabletter... Dom jag matar med heter "Algae Wafers"...
              Den finns i 2 eller 3 olika storlekar... börja med den minsta förpackningen och se om han äter något :-)
              Fördelen med dessa algtabletter är att de sjunker direkt till botten

              Good Luck!
              500L Monster Tank
              1st Paroon haj
              3st Påfågelciklider (Oscar)
              1st Gibbicep

              1 st Redtail Catfish

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Vem vet - dom kanske äter barn också
                Bifogade filer
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Grothras
                  • July 2009
                  • 401

                  #9
                  Ja det mesta som får plats i munnen brukar ju funka.

                  Kommentar

                  • danielc
                    • August 2010
                    • 11

                    #10
                    ja, men jag kommer ju inte hålla för stora fiskar i ett för litet akvarium, det är väl klart jag kommer göra något åt det.
                    Ja, dom algtabletterna vet jag vad det är för något, vad bra ska prova det, tack.
                    Dom käkar nu dessutom annan mat som cikliderna också käkar

                    Kommentar

                    • danielc
                      • August 2010
                      • 11

                      #11
                      vet att röda mygglarver inte är bra för mina tanganiyka ciklider, men gäller detta alla mygglarver, och räkmix och överhuvudtaget allt fryst?

                      Kommentar

                      • quattromaniac
                        • June 2010
                        • 286

                        #12
                        Vad jag förstått är det just de röda....
                        Här finns en tråd att ögna igenom om detta populära men skadliga foder....
                        Vårt nya sällskap/diskuskar
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

                        Kommentar

                        Arbetssätt...