Mina ancistrus dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av Pidderbartil
    Saltet började jag med först efter att den första "kullen" malar dött...läste någonstans att vissa tyckte det var bra med lite salt till Malawisar, dock har jag inte i mycket, 2-3 matskedar vanligt havssalt till ca 60 ltr bytt vatten, så jag tror inte att det är saltets fel (men vad vet jag?).

    Jag kollade säcken med sand och det stod Rådasand Blästersilikat. Köpt i en zoobutik som akvariesand. Jag googlade runt lite nyss och fann både ditten och datten om just Rådasand så jag har väl en känsla att jag får byta sanden...man kan ju undra varför den sanden säljs i akvariebutiker över huvud tagen när den är giftig för många arter?? Vad rekommenderas för mina Ancistrus och Malawisar?
    Du säger ett par matskedar salt till 60 liter. Har du ett 60 liters akvarium?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Är det Rådasand eller blästersand ni pratar om?
      Rådasand är sand från Råda http://www.radasand.se/, http://www.radasand.se/publicfiles/p...ablad_2007.pdf.
      Ren blästersand från diverse bygg/bilföretag finns det många grossister på, och de populäraste märkena är vanligt förekommande i akvarium.

      Sedan är det just blästersilikat som kan vara innehålla lite saker som man inte vill ha i ett akvarium, blästersand och rådasand är det många som har i akvarium utan problem.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • akvavirum

        #18
        Ursprungligen postat av bossep
        Magnet funkar bara på järn och vissa legeringar. Råda blästersand är tydligen metallslagg framför allt från koppar tillverkning. Troligtvis rena giftet i ett akvarium!
        Jo, det var därför jag skrev förutom koppar då, inom parentes - eftersom jag inte vet vad hans sand innehåller :-)

        vanlig rådasand brukar väl inte innehålla sådant men jag har hört att bläster"silikat" kan innehålla mojs som inte är bra.

        Kommentar

        • Pidderbartil
          • July 2010
          • 7

          #19
          Ursprungligen postat av bossep
          Du säger ett par matskedar salt till 60 liter. Har du ett 60 liters akvarium?
          Nej, 180 ltr akvarium. När jag byter blir det ca 60 ltr...

          Jag googlade givetvis på Blästersilikat inte precist på Rådasand, det finns väl en skilldnad på silikat och sand? Troligtvis som ni säger silikat kan vara giftigt.

          Akvavrium:
          Stämmer som du säger, jag upplever som om ytan är lite oljig och vattnet luktar "surare" (eller vad man ska säga) mot tidigare. Ska byta idag, om jag får tilldelat tid från familjen

          Jag vill ju gärna ha en mörk sand...funkar all slags blästerSAND och har ni något förslag till min kombination av fiskar (ancistrus och Malawi)?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Det finns säkert delade meningar ifall all blästersand funkar, men håller du dig till de sorter som är väl beprövade ska det inte innebära några större problem.
            Ancistrus och Malawi funkar ihop, biotopvidrigt iofs, men det var inte frågan. Har själv den kombon på jobbet...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Pidderbartil: Jag har använt mycket svart material exempelvis stenkol, skiffer och svart lavasten.
              I ett akvarium med grävande fisk tycker jag du skall ha något som inte är vasst och relativt finkornigt. Jag använde alltid Råda filtersand eller liknande till mina Malawi.


              Akvavirum: Förstår men magnet tricket funkar inte på någon annan metall utom en av dom minst skadliga, järn. Vilket gör mer nytta en skada i rimliga mängder, så det är tämligen värdelöst.


              Ansjo: Om man struntar i biotopriktighet vilket man kan göra så Vill dom ha ”motsatt” vatten, men naturligtvis kanske ett medelvärde funkar lika bra eller dåligt hur man nu ser det!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • akvavirum

                #22
                Ursprungligen postat av bossep
                Pidderbartil: Jag har använt mycket svart material exempelvis stenkol, skiffer och svart lavasten.
                I ett akvarium med grävande fisk tycker jag du skall ha något som inte är vasst och relativt finkornigt. Jag använde alltid Råda filtersand eller liknande till mina Malawi.


                Akvavirum: Förstår men magnet tricket funkar inte på någon annan metall utom en av dom minst skadliga, järn. Vilket gör mer nytta en skada i rimliga mängder, så det är tämligen värdelöst.


                Ansjo: Om man struntar i biotopriktighet vilket man kan göra så Vill dom ha ”motsatt” vatten, men naturligtvis kanske ett medelvärde funkar lika bra eller dåligt hur man nu ser det!
                Därmed basta
                Senast redigerad av Gäst; 01 August 2010, 21:16.

                Kommentar

                • Pidderbartil
                  • July 2010
                  • 7

                  #23
                  Tackar för alla svar...

                  Om man vill ha biotopriktigt...finns det andra nyttodjur (eller andra malar eftersom tråden är under kategori Malar) än Ancistrus jag kan använda för att hålla alger i schack?

                  Har provat lite "algätande" zebrarandiga sniglar (kan oxå vara biotopvidrigt?) men malawisarna tyckte om dom lite för mycket.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #24
                    Mata mindre så betar Malawisarna av algerna! Jag hade alltid problem att få nog med alger till mina Mbuna.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Pidderbartil
                      • July 2010
                      • 7

                      #25
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Mata mindre så betar Malawisarna av algerna! Jag hade alltid problem att få nog med alger till mina Mbuna.
                      Jag bytte igår sand till Råda, det lilla jag såg i går kväll och i morse blev det dunderbra.
                      Jag provar att stunta i malarna tillsvidare efter ditt tips. Återkommer senare med resultat...

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #26
                        Ursprungligen postat av Pidderbartil
                        Jag bytte igår sand till Råda, det lilla jag såg i går kväll och i morse blev det dunderbra.
                        Jag provar att stunta i malarna tillsvidare efter ditt tips. Återkommer senare med resultat...
                        Lycka till och låt os veta hur det går! En bild kanske?
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        Arbetssätt...