Mina ancistrus dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pidderbartil
    • July 2010
    • 7

    Mina ancistrus dör

    Startade om mitt akvarium (180 ltr) för ung en månad sedan mad enbart Malawis i. I detta följde även mina Ancistus med. Efter första veckan hade alla malar dött (4 st). Jag provade att införskaffa nya men även dessa dog efter ca en vecka. Vad kan vara fel? I akvariet finns golden, hongi och maingano, två anubias, svart finkornig sand, massor med stenar och grottor...
    Vad göra? Malawisarna verkar må bra och bygger grottor och grejar även om dom är lite blyga (kan vara för att barnen knackar och pussar akvariet ibland)
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Svart sand är inte bra för fiskar i allmänhet och malar i synnerhet. Den är väldigt vass, och dessutom så kan den släppa ut ett ämne...kommer inte ihåg vad det heter.......som är giftigt för fiskarna.

    Min kompis hade svart grus/sand i sitt akvarium med Malawi...och efter några veckor började fiskarna dö undan för undan...Hon flyttade alla Malawisar som var kvar till ett annat akvarium med "vanligt" grus, efter det är det ingen som har dött.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • Pidderbartil
      • July 2010
      • 7

      #3
      Kan sanden också vara orsaken då till att mina Malawisar stundtals är rätt så slöa och allämnt ointresserade och ointressanta?

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Ursprungligen postat av Pidderbartil
        Kan sanden också vara orsaken då till att mina Malawisar stundtals är rätt så slöa och allämnt ointresserade och ointressanta?
        Ja absolut...Jag rekomenderar att du byter san/grus, och undvik färgat....Vissa är väl bättre, men jag skulle inte chansa...
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • Hellsson
          • January 2010
          • 840

          #5
          Hade samma problem när jag startade med sälskapsfiskar... det visade sig vara bukvattensot eller vad det hette.. kolla om de har svullna magar!

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            #6
            Jag tycker att det låter som nitrit, eftersom de andra fiskarna verkar slöa.
            Ska oxå tillägga att all svart sand inte är av ondå, mitt har då aldrig dödat någon fisk.
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • akvavirum

              #7
              Det verkar som den svarta sanden som är glittrig, är den som är giftigast?

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #8
                Det är inte säkert att den är giftig, såvidar det inte är blästersand du har köpt, men jag tycker det låter som glimmersand och den är rätt så vass.
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pidderbartil
                  Startade om mitt akvarium (180 ltr) för ung en månad sedan mad enbart Malawis i. I detta följde även mina Ancistus med. Efter första veckan hade alla malar dött (4 st). Jag provade att införskaffa nya men även dessa dog efter ca en vecka. Vad kan vara fel? I akvariet finns golden, hongi och maingano, två anubias, svart finkornig sand, massor med stenar och grottor...
                  Vad göra? Malawisarna verkar må bra och bygger grottor och grejar även om dom är lite blyga (kan vara för att barnen knackar och pussar akvariet ibland)
                  Har du testat vattnet? I så fall vad är värdena?
                  Har du haft i några vattenpreparat?
                  Salt?
                  Bikarbonat?
                  Vart kom ancistrusarna i från?
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Pidderbartil
                    • July 2010
                    • 7

                    #10
                    Har inte testat vattnet, har använt samma preparat som tidigare (Easylife FlytandeFilterMedium) när jag bytt vatten, Har i lite salt vid vattenbyte, fiskarna är inköpta i olika fackhandel runt eller i Helsingborg, när jag tänker efter är det bara sanden som är annorlunda mot tidigare. Ska testa vattnet sen blir det i sista utväg sandbyte...inte i bicarbonat...

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Om jag inte mins fel så är ancistrusar känsliga för salt.
                      Det hela låter som förgiftning antingen Ammoniak/Nitrit eller något kemiskt, kanske gruset.
                      Varför jag frågade om varifrån dom kom var en abrupt förändring av Ph värdet.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        malar är känsliga för nitrit, salt och gift (sistnämnda gäller alla fiskar iofs)

                        Det där med svart sand är lite humma... det finns svart blästersand som kan vara redigt giftig.
                        Och så finns det faktiskt svart natursand.

                        Hur man ser skillnad på dessa är att blästersanden (den som kan vara giftig) ofta är lite glasaktig, väldigt vass och ofta så glittrar den. i denna sand finns det nåt som heter aluminiumsilikat och detta materail är typ som en kemiskt framställd mineral (om jag fattat det rätt) och denna "mineral" kan ställa till det redigt mkt för alla djur som bor i ditt akvarium.
                        Svart natursand är ofta lite större korn (mer åt grushållet) och är mattfärgad, rundade kanter.

                        Tycker att du ska byta gruset. och när du köper nytt så kolla in formen på det, runda kanter ska det vara.
                        Eftersom malawi och malar håller på gräver och har sej, vassa kanter kan då skada mun och gälar osv...

                        Sen byter du sand... och så väntar du min 3 veckor innan du släpper i någon ny mal.
                        Under den tiden skall du hålla koll på vattenvärden.
                        Senast redigerad av karrokaja; 31 July 2010, 18:13.
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Pidderbartil
                          • July 2010
                          • 7

                          #13
                          Saltet började jag med först efter att den första "kullen" malar dött...läste någonstans att vissa tyckte det var bra med lite salt till Malawisar, dock har jag inte i mycket, 2-3 matskedar vanligt havssalt till ca 60 ltr bytt vatten, så jag tror inte att det är saltets fel (men vad vet jag?).

                          Jag kollade säcken med sand och det stod Rådasand Blästersilikat. Köpt i en zoobutik som akvariesand. Jag googlade runt lite nyss och fann både ditten och datten om just Rådasand så jag har väl en känsla att jag får byta sanden...man kan ju undra varför den sanden säljs i akvariebutiker över huvud tagen när den är giftig för många arter?? Vad rekommenderas för mina Ancistrus och Malawisar?

                          Kommentar

                          • akvavirum

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pidderbartil
                            Saltet började jag med först efter att den första "kullen" malar dött...läste någonstans att vissa tyckte det var bra med lite salt till Malawisar, dock har jag inte i mycket, 2-3 matskedar vanligt havssalt till ca 60 ltr bytt vatten, så jag tror inte att det är saltets fel (men vad vet jag?).

                            Jag kollade säcken med sand och det stod Rådasand Blästersilikat. Köpt i en zoobutik som akvariesand. Jag googlade runt lite nyss och fann både ditten och datten om just Rådasand så jag har väl en känsla att jag får byta sanden...man kan ju undra varför den sanden säljs i akvariebutiker över huvud tagen när den är giftig för många arter?? Vad rekommenderas för mina Ancistrus och Malawisar?
                            Testa med en magnet på lite torr sand - fastnar det på den så är det väl metaller i sanden
                            (ja förutom koppar då? om det nu skulle finnas kopparslagg i den)

                            Sen kan det vara värt att lukta på sanden när den är blöt - luktar den oljeaktigt? Eller har du en oljig hinna på ytan?
                            Senast redigerad av Gäst; 31 July 2010, 23:22.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av akvavirum
                              Testa med en magnet på lite torr sand - fastnar det på den så är det väl metaller i sanden
                              (ja förutom koppar då? om det nu skulle finnas kopparslagg i den)

                              Sen kan det vara värt att lukta på sanden när den är blöt - luktar den oljeaktigt? Eller har du en oljig hinna på ytan?
                              Magnet funkar bara på järn och vissa legeringar. Råda blästersand är tydligen metallslagg framför allt från koppar tillverkning. Troligtvis rena giftet i ett akvarium!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...