Svindyr mal!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Smaken är som baken - dvs olika och tur är väl det.

    L046 är idag extremt ovanlig och är därför också väldigt dyr - tycker man att den är för dyr så köper man väl en annan fisk istället.
    Priset på en och samma art kan självklart också variera mycket - storleken kan variera, konditionen kan variera etc.
    En del affärer kan t.o.m ha odlat den själv (eller har någon som odlar åt dom) och kör därför ett specialerbjudande på dom som lockpris och därför varierar självklart mycket för en idag så pass ovanlig art.

    Så den som säljer dom för 2.500 kan ha en lägre förtjänst än dom som säljer dom för 1.000.
    Tycker det är en lite märklig inställning som många har och de verkar tro att priset på dessa levande djur är en slags standard och alla priser som överstiger den är "fel".

    Jag skulle själv aldrig betala 2.500 för en L046, men för den sakens skull så behöver priset absolut inte vara omotiverat.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #17
      Ursprungligen postat av GöranE
      Var nere i Tyskland i helgen och i en affär hade dom KOI karpar, dom kostade 3000 Euro!!
      3000 Euro det var billigt om det nu var en raritet du fick beskåda
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • akvavirum

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Smaken är som baken - dvs olika och tur är väl det.

        L046 är idag extremt ovanlig och är därför också väldigt dyr - tycker man att den är för dyr så köper man väl en annan fisk istället.
        Priset på en och samma art kan självklart också variera mycket - storleken kan variera, konditionen kan variera etc.
        En del affärer kan t.o.m ha odlat den själv (eller har någon som odlar åt dom) och kör därför ett specialerbjudande på dom som lockpris och därför varierar självklart mycket för en idag så pass ovanlig art.

        Så den som säljer dom för 2.500 kan ha en lägre förtjänst än dom som säljer dom för 1.000.
        Tycker det är en lite märklig inställning som många har och de verkar tro att priset på dessa levande djur är en slags standard och alla priser som överstiger den är "fel".

        Jag skulle själv aldrig betala 2.500 för en L046, men för den sakens skull så behöver priset absolut inte vara omotiverat.

        Jag förstår inte vad du menar? Jag avsåg bara att man kan hålla ögonen öppna - då alla som du säger inte har samma pris. Det kan väl aldrig vara fel att kolla på olika ställen då det är såpass stor prisskillnad? Om man nu innerligt önskar sig en L046 och inte har råd med 2500 och den finns på ett annat ställe för 1000 så kanske den människan kan få råd med sin "drömfisk" - oavsett om det nu är L046 eller en annan sort.
        Däremot sa jag inte att det är fel att ta 2500 men kan man få drömfisken för 1000 så är nog valet för de flesta rätt lätt.

        Kommentar

        • Darre
          • March 2008
          • 378

          #19
          L046 på akvarielagretslista för strax under 4000:- !!!!!!!!
          Life´s a fish and then you die...
          Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

          Kommentar

          • Darre
            • March 2008
            • 378

            #20
            Har precis köpt en zebra pleco för 1895:- på Bromma Zoo. Tyckte det var bra pris! Det blev en hona tror jag men fortfarande lite liten att säga exakt.
            Life´s a fish and then you die...
            Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

            Kommentar

            • Yollis
              • February 2010
              • 479

              #21
              L046 är ju sjukt fin! samma med zebra pleco...

              jag har lagt runt 56 000 på inköp av 5 st katter, så känns ju runt 4000:- för en ovanlig firre inte så konstigt..
              /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

              "Happy Wife - Happy Life"

              Kommentar

              • Riddaren
                • June 2009
                • 126

                #22
                Den kostar 1500 i en butik som brukar sälja dem här i Kristianstad. Det är den vackraste mal jag har sett.
                Jag snackade med butiksägaren om det och han ville knappt få den såld för han tyckte om att ha den där
                ______________________________________________
                540 L + 540 L + 47 L
                Entusiastisk amatör

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #23
                  Ursprungligen postat av Yollis
                  L046 är ju sjukt fin! samma med zebra pleco...

                  jag har lagt runt 56 000 på inköp av 5 st katter, så känns ju runt 4000:- för en ovanlig firre inte så konstigt..
                  Samma här, har två hundar för 15000 styck, det är också dyrt, men det var den rasen och de exemplaren jag ville ha. Har en bekants bekant som köpte sina jyckar för 4000 styck, men så har de underbett, felställda bakben, felansatta öron mm.
                  Vill man verkligen ha så får man betala för det.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • _vinkelslip_
                    • June 2009
                    • 242

                    #24
                    Vacker fisk, men vilken osis om den kolar vippen ngn vecka senare... =(

                    Annars är det bra, säkert motiverat pris.

                    Själv har vi köpt sank bernhard för 10.000.. Så fisken betingar småpengar egentligen..

                    Så vacker så jag nästa fick habegär... Dock krävs ju 2 för odling, och hitta hona/hane tordes inte vara lätt..

                    Kommentar

                    • Ouscazz

                      • February 2009
                      • 910

                      #25
                      Enligt en svensk odlare är 300:- per centimeter fisklängd en bra riktlinje för butikspris. Att begära 2.395:- för en 3-4 cm L46 är inget annat än ocker.
                      www.diskusforum.se
                      www.loricariidae.se

                      Kommentar

                      • Lellel2
                        • September 2009
                        • 199

                        #26
                        Juristen i mig skriker nej angående ocker (det krävs ett trångmål eller oförstånd för att det ska bli aktuellt, här är det helt frivilligt att köpa och det åligger köparen en undersökningsplikt innan köpet aktualliseras )

                        Jag började fundera på varför inte fler odlar dessa? 6000 inköpspris för en hane och två honor, borde man väl få igen på 30 yngel om man säljer till butik i alla fall? Är dom så svåra att ha att göra med och få att föröka sig? Eller är det bara få som vågar satsa dom pengarna? Annars är det väl bara att ställa iorning ett akvarium med dessa och ett litet stim neontetror och hoppas på det bästa?
                        "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                        Work smart, not hard

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av Lellel2
                          Jag började fundera på varför inte fler odlar dessa? 6000 inköpspris för en hane och två honor, borde man väl få igen på 30 yngel om man säljer till butik i alla fall? Är dom så svåra att ha att göra med och få att föröka sig? Eller är det bara få som vågar satsa dom pengarna? Annars är det väl bara att ställa iorning ett akvarium med dessa och ett litet stim neontetror och hoppas på det bästa?
                          Det är enklare att klaga än att odla själv
                          Arten är visserligen relativt svårodlad och ger ganska små kullar, men visst gör de som var lite smarta en hel pengar på att odla denna fisk om de är duktiga odlare och var förutseende nog att köpa på sig en rejäl bunt (innan priset steg rejält när de vildfångade "försvann"). Priset motsvarar väl efterfrågan.

                          Själv tycker jag att den är snygg, men definitivt inte så snygg - men det är ju upp till var och en om man vill köpa dom.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Lellel2
                            • September 2009
                            • 199

                            #28
                            Du har inte något annat tips på art vi håller på att skicka i graven som är värd att köpa på sig?

                            Funderar på vad som egentligen är skillnaden på att odla dessa och att odla kullar med ancristrus? (förutom antalet ägg och inköpspriset då). Är dom mycket känsligare så att lusten inte kommer när något är fel i vattenvärden eller kost? Dör dom lättare av dåliga vattenvärden? Att ynglen växer långsamt, vad innebär det (hur lång tid tar det från ägg till "butiks-storlek")?
                            "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                            Work smart, not hard

                            Kommentar

                            • Darre
                              • March 2008
                              • 378

                              #29
                              L046 (zebra pleco) som Kjell säger lägger små kullar 10 till 20 ägg sen hur många som överlever är en annan femma.... vad jag vet så kläcks äggen först efter 4 till 5 dagar andra arter efter 1 dygn typ. Så man förstår att det är stor efterfrågan på denna art... själv kan jag inte slita mig från akvariet nu hehehehehe
                              Life´s a fish and then you die...
                              Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                              Kommentar

                              • drd
                                • March 2004
                                • 5586

                                #30
                                Det finns dyrare och svåråtkomligare malar än L46 oxå

                                Ta L236 den går inte av för hackor heller
                                Vacker så det förslår !
                                ________________________________________________

                                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...