Ancistrus åvanför vattenytan varför ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

Ursprungligen postat av Johanski
    Då hänger jag med. Jag reagerar bara när jag ser inlägg som skiljer sig från min egen erfarenhet och vill gärna veta resonemangen bakom påståendet. Blev jag luddig nu? Du hänger nog med ändå.

Jag förstod det som så att du menade att vattnet skulle få stå "tomt", ber om ursäkt om mina meningar framgick som spydiga.

MVH Johan
    Helt okej Johanski, det blir lät missförstånd ibland.

Forgive and forget.

Hoppas att du Matte (trådskaparen) har fått ut nått av alla svar här.

Mvh

Hagge
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

Kommentar

• Matte79
      • October 2009
      • 110

Började bra tills det vart lite av 3e värdskriget här inne :P

Men jovars ett o annat har man snappat upp i från flygande handgranater och mesiler på "The Battlefieldn"

Men om ni blickar till baka och låter lite vapenvila råda och kolla tråden som skippats när kriget var i full gång, Varför mina firrar inte äter som de ska och offtast inte alls Så get back a bit and look =)

Tanks

Matte
      720L

Kommentar

• Mobster
        • June 2008
        • 506

Missförstånd då

Med mogna brukar de flesta säga att man fyller på ett akvarium och sedan låter det stå en vecka innan man tillsätter första fisken och det är vad jag erfar ganska vanligt att de som sprider denna lära även sprider andra konstiga myter som att man ska byta allt vatten samtidigt och så vidare så det var sånt jag reagerade på och så är jag intresserad av vad folk som tror att vatten verkligen behöver mogna i ett för övrigt tomt akvarium tror att det har för effekt på vattnet som gör det lämpligare för fiskar...gaser och sånt kan man få bort bara genom att spola genom ett munstycke som "luftar" vattnet eller så låter man det stå över en natt om man misstänker att det är oerhört mycket i ens eget vatten (normalt ingen fara)

Kommentar

• sjebbe
          • March 2009
          • 440

Kan upplysa om att Sunsun 2000L/tim med UV är ett kanonfilter. Har själv detta. Tyst, mkt prylar till och rekomenderas varmt.

Har det till mitt 540 med stora robusta fiskar. Kompleterade ändå med en pump för ytanvattnet ska röra sig överallt.
          450 L - Channa pulchra
          720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

Kommentar

• Matte79
            • October 2009
            • 110

Ursprungligen postat av sjebbe
            Kan upplysa om att Sunsun 2000L/tim med UV är ett kanonfilter. Har själv detta. Tyst, mkt prylar till och rekomenderas varmt.

Har det till mitt 540 med stora robusta fiskar. Kompleterade ändå med en pump för ytanvattnet ska röra sig överallt.
            Var köpte du din ?
            Va gav du för den ?
            Va medföljer ?

Finns det någon sida med mer utförlig INFO om SunSun pumpen ?
            Senast redigerad av Matte79; 16 October 2009, 17:25.
            720L

Kommentar

• sjebbe
              • March 2009
              • 440

Grymt smidig pump med 4 korgar med silar till lock. Uvljuset kan ju kännas äverflödigt till mina fiskar. Men om du ska ha liknande setup med eheim eller fluval blir det ett par pesos mer.

Ser inga problem med att pröva nya för vissa okända märken. Ofta kan dessa ha nya smarta lösningar.

Denna pumpen kommer till exempel med en T-korsning på insuget. På den kopplar du ett rör som ser ut som en blomma upp till. Plasten i "blomman"/grenspröt är av flytande plast. Plaströret glider på T-korsningen så att insuget alltid ligger strav under ytan.
              Denna kombo gör att du blir at med "bös" som flyter omkring på ytan medans större partiklar fastnar i blomman och enkelt kan tas bort.

Jag köpte min av Nols ciklidhobby i utkanten av GBG. Tror att han köpte den av en som importerar från Kina. Kommer inte ihåg exakt men mellan 1500 och 2000.
              Allt medföljer utom filtermaterial. Det ligger i men är för firnmaskigt och tätt, sätts igen på 24 tim.

Hemsida
              450 L - Channa pulchra
              720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

Kommentar

• Matte79
                • October 2009
                • 110

Ursprungligen postat av sjebbe
                Grymt smidig pump med 4 korgar med silar till lock. Uvljuset kan ju kännas äverflödigt till mina fiskar. Men om du ska ha liknande setup med eheim eller fluval blir det ett par pesos mer.

Ser inga problem med att pröva nya för vissa okända märken. Ofta kan dessa ha nya smarta lösningar.

Denna pumpen kommer till exempel med en T-korsning på insuget. På den kopplar du ett rör som ser ut som en blomma upp till. Plasten i "blomman"/grenspröt är av flytande plast. Plaströret glider på T-korsningen så att insuget alltid ligger strav under ytan.
                Denna kombo gör att du blir at med "bös" som flyter omkring på ytan medans större partiklar fastnar i blomman och enkelt kan tas bort.

Jag köpte min av Nols ciklidhobby i utkanten av GBG. Tror att han köpte den av en som importerar från Kina. Kommer inte ihåg exakt men mellan 1500 och 2000.
                Allt medföljer utom filtermaterial. Det ligger i men är för firnmaskigt och tätt, sätts igen på 24 tim.

Hemsida

Okej får la tröka ner en kudde från Jysk som filter :P
                Ja det verkar vara monga som är nöjda med den pumpen
                så man får la slå till vid ett tillfelle ! =)
                720L

Kommentar

• Matte79
                  • October 2009
                  • 110

Har upptäkt att man INTE kan ha Rödciclider med Ancistrus !
                  Hade 4 ancistrus på 4 - 4,5 cm och 4 Rödciclider 2 honor 2 hanar
                  När jag bara kunde hitta 2 av malarna som hela tiden bodde på pumpen så beslutade jag mig för att flocka ut alla stenar och rötter !
                  När jag hade giort det och plockar över de 2 malarna jag kunde hitta i ett yngel kar så såg jag delar av va som ska vara 2 malar ! Rödcicliderna hade ätot upp de 2 andra ancistrus av 4 Så nu blir det andra bullar med de där 4 Rödingarna !
                  Nu ska de få gå i ett eget 100L och de 2 stakars malarna ska få hela 720L att bo i !

Har i och för sig smör hemma ! Undra om Rödciclid smakar som abborre ???

Tål att tänkas på !
                  Senast redigerad av Matte79; 17 October 2009, 15:06.
                  720L

Kommentar

• Yoink
                    • September 2009
                    • 234

Lite OT, men trevligt med någon från Lövestad

Kommentar

• Matte79
                      • October 2009
                      • 110

Ursprungligen postat av Yoink
                      Lite OT, men trevligt med någon från Lövestad
                      Tja Ja det är inte så långt i mellan lövestad och tomelilla :P
                      Ja mina 2 ancistrus växer Råkar nog ha en liten otur med dem en då De båda verkar vara honor, Hade tängt mig att odla Ancistrus i mitt 720

Odlar du något ?
                      Något man kan odla på ?

De jag har uppsatt här hemma nu är:
                      Akvarieställning med 11 av massor odlingskar från gamla fiskafären här i lövestad, tomma nu då jag inte har nå fiskar enu.
                      1 st 100L med 4 Juwel Ciclider 2 honor 2 hanar
                      1st 720 med 2st 4 - 4,5 cm Ancistrus

Så man väntar på att få tag i ett lekpar Ancistrus
                      andra förslag ?

Mvh
                      720L

Kommentar

• Yoink
                        • September 2009
                        • 234

Mina föräldrar bor i Lövestad och det gjorde även jag fram tills för några månader sen Någon fiskaffär där har jag aldrig hört talas om, var låg den?

mvh Tim

Kommentar

• Matte79
                          • October 2009
                          • 110

Mina föräldrar bor i Lövestad och det gjorde även jag fram tills för några månader sen Någon fiskaffär där har jag aldrig hört talas om, var låg den?

mvh Tim
                          Jasså varför tomelilla då ?
                          Själv är jag i från Värnamo i småland
                          Men är nu mer sambo med tanten :P

Tror det var en affär är inte säker
                          Det var min sambos far som köpte upp en parti för han inte ville eller hade råd
                          Han höll på en bete utanför lövestad.

Så du odlar ?
                          Vad ?
                          720L

Kommentar

• Yoink
                            • September 2009
                            • 234

Tomelilla blev det för vi hittade en trevlig lägenhet här, och att min sambo kommer här ifrån.
                            Nä jag odlar inte (dock har jag fått guppyyngel några gånger), jag bor i en tvåa och enligt HSB har vi inte plats till fler kar :S

mvh Tim

Kommentar

• Bowzee
                              • September 2009
                              • 23

Lite OT, men jag kommer från Sjöbo
                              /Josefin89a
                              Mamma och fru.

Kommentar

• Matte79
                                • October 2009
                                • 110

Tomelilla blev det för vi hittade en trevlig lägenhet här, och att min sambo kommer här ifrån.
                                Nä jag odlar inte (dock har jag fått guppyyngel några gånger), jag bor i en tvåa och enligt HSB har vi inte plats till fler kar :S

mvh Tim
                                Aha okej hehe
                                Ja det var ju lite synd
                                Guppi okej. Inte på mer ?
                                720L

Kommentar

Arbetssätt...