Ancistrus åvanför vattenytan varför ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matte79
    • October 2009
    • 110

    Ancistrus åvanför vattenytan varför ?

    Hej

    Jag skaffade mig 4st ancistrus sp som nu är 4 till 4,5 cm och hade dem i ett 100L med 3 mangrovie rötter och de gnagde och levde hela tiden runt och på rötterna som normalt, Nu har jag införskaffat mig ett 720L och inrätt det med samma rötter och massor med lava & kalkstenar mycket olika grottor osv, Men något jag inte förstår är att malarna sitter i hörnen uppe vid ytan nu på detta 720 och hällst åvanför yten !?

    De sitter med hela huvudet åvanför vattenyten så det är bara svansen /bakfenan som är i vattnet Petar jag ner dem i vattnet igen så tar det en liten stund så drar de gärnet upp igen !

    Vad är detta för betende ?
    Varför gör dem så ?
    De giorde inte så i mitt 100L
    720L
  • icefudge
    • August 2009
    • 177

    #2
    är syresättningen bra?? låter som att dom försöker kipa luft??
    Malar is the shit

    Kommentar

    • Matte79
      • October 2009
      • 110

      #3
      Ursprungligen postat av icefudge
      är syresättningen bra?? låter som att dom försöker kipa luft??
      Hej

      Ja jag har en Eheim 1200 L/h med syresättningsmunstycka som drar ut milioner små bubblor hela tiden som täcker hela karet så syre får dem.
      720L

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Nu vill jag inte vara sån som kommer och kräver att du skaffar ett eget labb hemma.


        Men skulle du kunna kolla vattenvärdena?

        Hoppas det löser sig.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • icefudge
          • August 2009
          • 177

          #5
          ja det ska dom ju klara sig på. precis satt i dom där så dom e lite rädda av sig? eller har du nåt i dom inte gillar?
          Malar is the shit

          Kommentar

          • icefudge
            • August 2009
            • 177

            #6
            just ancistrus är ju en rätt tålig fisk, men du borde nog göra som ovan nämnde.. tycker det verkar som något är väldigt fel
            Malar is the shit

            Kommentar

            • Matte79
              • October 2009
              • 110

              #7
              Ursprungligen postat av Markus1984
              Nu vill jag inte vara sån som kommer och kräver att du skaffar ett eget labb hemma.


              Men skulle du kunna kolla vattenvärdena?

              Hoppas det löser sig.
              Har inga test men borde vara samma värden som i mitt 100L
              enda skillnaden är att det vart 620L mer vatten för dem

              Något jag kan testa att göra för att få dem att stanna i vattnet och på botten och på rötterna som de inte har varit på sen i söndags då jag fåck hem mitt 720

              De andra 2 sticker upp till ytan och tar lufft med gämna mellanrum
              tråts att jag syresetter vattnet med eheim pumpen så det är som en tun dimma av små bubblor i hela karet har testat med små eller stora bubblor men de vill bå där de är :/
              720L

              Kommentar

              • Matte79
                • October 2009
                • 110

                #8
                Ursprungligen postat av icefudge
                ja det ska dom ju klara sig på. precis satt i dom där så dom e lite rädda av sig? eller har du nåt i dom inte gillar?
                Vet inte va det skulle vara som de inte skulle gilla
                Gillar dem inte att fått 620L mer vatten ?

                Om så kan jag ge dem deras 100L tillbaka

                alla 4 sitter i samma hörn men bara 2 vill se hur det ser ut åvanför ytan
                de andra 2 sitter som de vore döda på rutan "men de lever"
                720L

                Kommentar

                • Matte79
                  • October 2009
                  • 110

                  #9
                  Var kan man ladda upp en bild så man kan visa ?
                  Detta forumet värkar inte ha den fina funktioen att ladda upp bild :/
                  Senast redigerad av Matte79; 13 October 2009, 22:12.
                  720L

                  Kommentar

                  • icefudge
                    • August 2009
                    • 177

                    #10
                    för att syresätta så mycket som möjligt ska bubblorna vara så små som möjligt. skulle råda dig att skaffa ett nitrit test. kostar under hundringen men kan va guld värt när det är ett nyuppstartat kar. nej bilden går inte se
                    Malar is the shit

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Ursprungligen postat av Matte79
                      Var kan man ladda upp en bild så man kan visa ?
                      Detta forumet värkar inte ha den fina funktioen att ladda upp bild :/
                      Måste vara guldmeddlem för att ladda upp bilder, men det går att länka från t,ex photobucket.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #12
                        Ursprungligen postat av Matte79
                        Har inga test men borde vara samma värden som i mitt 100L
                        enda skillnaden är att det vart 620L mer vatten för dem

                        Något jag kan testa att göra för att få dem att stanna i vattnet och på botten och på rötterna som de inte har varit på sen i söndags då jag fåck hem mitt 720

                        De andra 2 sticker upp till ytan och tar lufft med gämna mellanrum
                        tråts att jag syresetter vattnet med eheim pumpen så det är som en tun dimma av små bubblor i hela karet har testat med små eller stora bubblor men de vill bå där de är :/
                        När fyllde du 720L akvariet med vattnet och hur länge fick vattnet mogna innan du släppte ner fisk osv?

                        Vilken temperatur har du i akvariet?

                        Bubblorna kan du skita i, har du cirkulation på ytan? så det rör sig som vågor..?
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • Mobster
                          • June 2008
                          • 506

                          #13
                          Hur länge vattnet fick "mogna" spelar ingen roll, frågan är hur mycket fisk du släppte ner när du släppte ner något och hur du matade i början och så

                          vatten utan djur ändras inte nämnvärt men om du hade mycket fisk i ditt 100 liters som du direkt släppte över till ditt 720 liters så blev det nog en chock då det inte fanns någon bakterieflora att tala om och då blir det nitrit.

                          Kommentar

                          • Matte79
                            • October 2009
                            • 110

                            #14
                            Ursprungligen postat av Markus1984
                            När fyllde du 720L akvariet med vattnet och hur länge fick vattnet mogna innan du släppte ner fisk osv?

                            Vilken temperatur har du i akvariet?

                            Bubblorna kan du skita i, har du cirkulation på ytan? så det rör sig som vågor..?
                            Har inte låtit det vara i så länge !
                            Fick tömma det och fixa lod på karet så vattnet är nytt sen i går natt
                            Vattnet rör på sig men inte så det rör sig så mycket på ytan

                            Skulle det hjälpa med vågor tror du ?

                            Ska se på den sidan om jag kan lägga in bilder så ni kan se lite av karen här hemma =)
                            720L

                            Kommentar

                            • Matte79
                              • October 2009
                              • 110

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mobster
                              Hur länge vattnet fick "mogna" spelar ingen roll, frågan är hur mycket fisk du släppte ner när du släppte ner något och hur du matade i början och så

                              vatten utan djur ändras inte nämnvärt men om du hade mycket fisk i ditt 100 liters som du direkt släppte över till ditt 720 liters så blev det nog en chock då det inte fanns någon bakterieflora att tala om och då blir det nitrit.

                              Det enda jag hade i 100L var endast 4 malar "Ancistrus"
                              De 4 går nu i hop med 4 Rödceklider 2 honor och 2 hanar

                              De äter inte så mycket de första timmarna

                              Har inte tappat ur mitt 100 enu har lakt i vexter i det så länge Om man kan göra något med det ?
                              720L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...