Fjärilsciklider - Att få ett par?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #16
    Tackar!

    Som sagt, de är inte helt lätta att ta hand om, även att de är så vanliga.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #17
      Vad jag har upplevt så är de väldigt känsliga för att bli utmobbade, en tillsynes frisk fisk kan bli utesluten ur "gruppen" och börjar dra sig tillbaka, har märkt att de brukar klara sig om jag flyttar dem som blivit "utmobbade" men gör jag det inte står de och trycker i ett hörn till de kolar.

      Har du någon aning om vad det var som tog ihjäl dina fiskar nu senast?

      Du köpte dina fiskar som "halv-vuxna" hur pass stora var dom? Funderar som sagt var på att göra något liknande.
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #18
        Ursprungligen postat av Sultanen
        Vad jag har upplevt så är de väldigt känsliga för att bli utmobbade, en tillsynes frisk fisk kan bli utesluten ur "gruppen" och börjar dra sig tillbaka, har märkt att de brukar klara sig om jag flyttar dem som blivit "utmobbade" men gör jag det inte står de och trycker i ett hörn till de kolar.

        Har du någon aning om vad det var som tog ihjäl dina fiskar nu senast?

        Du köpte dina fiskar som "halv-vuxna" hur pass stora var dom? Funderar som sagt var på att göra något liknande.
        Fjärilen som dog var nog just utmobbad, Kuhlii vet jag dock inte vad som har hänt med.

        Ja de är halvvuxna ca 2,5 - 3 centimeter, så jag vill helst dra upp dem till dubbla storleken.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • SuperAquaMan
          • August 2009
          • 245

          #19
          jag vill bara lägga till en bild på min fjärilciklid hanne. Jag tycker han är väldigt fin och det är min första fjärilsciklid. säg gärna vad ni tycker.
          här är bilden:

          och en till:

          Jag tycker iaf han ser ut att vara en riktig avelshanne efter dom andra fjärilsciklider jag sett här på zoopet. ska nog skaffa mig en hona till honom.
          jag har även läst att dom brukar vara LITE skygga mend den här killen är alltid framme och visar vem som är färggrannast i tanken. "Punkarn" som vi kallar han kör bort bl.a bågfenscilikderna och t.om ibland diskusarna men viker sig för palleterna.
          Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite
          Senast redigerad av SuperAquaMan; 05 September 2009, 04:28.

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #20
            Hur går det med fjärilarna? har du fått de att bilda par eller fått de att leka ännu?
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #21
              Ursprungligen postat av Nubi
              Hur går det med fjärilarna? har du fått de att bilda par eller fått de att leka ännu?
              Läs post #15, är lite för trött för att återge det i en resumé nu
              Kommer att ta tag i det igen med nya krafttag när jag fått iordning på karet de skall gå i riktigt väl!
              Hur går det med dina? (För du hade väl också fjärilar eller är jag helt ute och cyklar i nattmössan)
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #22
                Nope =) har fjärilar Tre st. De ska hem till en vän som ska odla på de i sitt odlingslokal Finns att läsa på mitt projekttråd
                Jag lusläste ditt projekttråd lite snabbt måste ja erkänna
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  De gånger jag haft fjärilsciklider har jag helt enkelt plockat ett eller flera (vuxna/utfärgade)dominanta par/individer i akvarieaffären. De har sedan lätt lekt och fått frisimmande yngel, men eftersom akvariet är i grund och botten ett sällskapsakvarium så har de inte kommit längre. De är ju dessutom ganska kortlivade även med ultimat skötsel, så man får vara medveten om att man kanske måste komplettera då och då...
                  Skall man odla dessa ( även i grupp!) så krävs det nog att man bara har fjärilar i akvariet....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #24
                    Ursprungligen postat av tummen
                    De gånger jag haft fjärilsciklider har jag helt enkelt plockat ett eller flera (vuxna/utfärgade)dominanta par/individer i akvarieaffären. De har sedan lätt lekt och fått frisimmande yngel, men eftersom akvariet är i grund och botten ett sällskapsakvarium så har de inte kommit längre. De är ju dessutom ganska kortlivade även med ultimat skötsel, så man får vara medveten om att man kanske måste komplettera då och då...
                    Skall man odla dessa ( även i grupp!) så krävs det nog att man bara har fjärilar i akvariet....
                    Hur har du gjort med antalet fjärilar som gått i karet? Ett ensamt par eller har du haft flera så de har haft möjlighet att omgruppera sig efter sin tid i affärskaret?
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      #25
                      Ursprungligen postat av tummen
                      De gånger jag haft fjärilsciklider har jag helt enkelt plockat ett eller flera (vuxna/utfärgade)dominanta par/individer i akvarieaffären. De har sedan lätt lekt och fått frisimmande yngel, men eftersom akvariet är i grund och botten ett sällskapsakvarium så har de inte kommit längre. De är ju dessutom ganska kortlivade även med ultimat skötsel, så man får vara medveten om att man kanske måste komplettera då och då...
                      Skall man odla dessa ( även i grupp!) så krävs det nog att man bara har fjärilar i akvariet....

                      lätt lekt? det var ju verkligen roligt att höra med tanke på hur många ggr det diskuterats att de är svårlekta! du har inga vattenvärden från det karet? skulle vara intressant att få reda på det.. bodde det malar med i burken? som sagt, verkligen intressant!
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • Sultanen
                        • January 2008
                        • 2457

                        #26
                        Ja, främst, hur hårt/mjukt vatten har du? med tanke på att du fått frisimmande yngel ett par gånger antar jag att du har mjukt vatten men som sagt, skulle vara intressant att veta
                        300L Räkkar
                        400L Växtakvarium
                        220L Saltvatten - Under uppstart
                        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #27
                          Halloj! Angående antal mm:
                          Jag har haft mina dels som par, dels som små grupper på upp till 3.3, akvariet är ett sällskapsakvarium med massor av växter, bilbukar, levandefödare, ancistrusar, corydoras och en typ av grenmalar. Vattenvärden har jag ingen som helst aning om, jag kör med Falkenbergsvatten (PH7, mjukt?) direkt från kranen, inga vattenberedningsmedel, men det är ett väl inkört akvarium. När jag inte haft fjärilar(som har lekt flera gånger) i det så har jag haft två olika typer av apistogramma som båda lekt många gånger!

                          Jag matar dock med många olika typer av foder, fryst; röda mygg, dafnier, artemianauplier, mysis. Torrfoder; flingor, två olika typer av pellets den ena med mycket spirulina. Därtill får de ibland "snabbfrysta" bananflugor....(då rymmer de inte ur akvariet!) Detta kan vara en anledning till att mina fiskar trivs och vill föröka sig! (?)
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #28
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Halloj! Angående antal mm:
                            Jag har haft mina dels som par, dels som små grupper på upp till 3.3, akvariet är ett sällskapsakvarium med massor av växter, bilbukar, levandefödare, ancistrusar, corydoras och en typ av grenmalar. Vattenvärden har jag ingen som helst aning om, jag kör med Falkenbergsvatten (PH7, mjukt?) direkt från kranen, inga vattenberedningsmedel, men det är ett väl inkört akvarium. När jag inte haft fjärilar(som har lekt flera gånger) i det så har jag haft två olika typer av apistogramma som båda lekt många gånger!

                            Jag matar dock med många olika typer av foder, fryst; röda mygg, dafnier, artemianauplier, mysis. Torrfoder; flingor, två olika typer av pellets den ena med mycket spirulina. Därtill får de ibland "snabbfrysta" bananflugor....(då rymmer de inte ur akvariet!) Detta kan vara en anledning till att mina fiskar trivs och vill föröka sig! (?)
                            Låter som mitt fjärilsprojekt, fast utan bananflugor då!
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Sultanen
                              • January 2008
                              • 2457

                              #29
                              Jag måste verkligen skaffa mig ett kar större än 112L innan jag vågar ge mig på ett försök till med dessa underbara fiskar, är så otroligt svårt att inreda ett mindre kar med bra revir och det är dessutom svårt att hålla ett "större" antal när de är tvingade att hålla till så nära varandra.
                              300L Räkkar
                              400L Växtakvarium
                              220L Saltvatten - Under uppstart
                              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...