Lek på fjärilar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #31
    låter bra larsemil!

    mina fjärilar la ju äggen igår natt och de har fortsatt klarat sig. rommen börjar nu ändra färg och bli lite gråaktiga. bara hoppas att de klarar sig nu. har täckt över hela karet med ett täcke så inte sambon ska störa dem (eller jag...).
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • larsemil
      • June 2008
      • 172

      #32
      hurra. jag är väldigt spänd hur det kommer se ut ikväll hos mig som sagt.

      kolla det funkar att hålla tummarna åt varandra.

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #33
        hehe. ja det är det som har varit problemet för oss tidgare alltså, ingen håller tummarna!

        kanske missat det i tidgare inlägg men vad har du för firrar tillsammans med fjärilarna?
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #34
          Grattis, håller också tummarna! Älskar fjärilar och hoppas era lyckas nu
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • larsemil
            • June 2008
            • 172

            #35
            Ursprungligen postat av smurfmats
            kanske missat det i tidgare inlägg men vad har du för firrar tillsammans med fjärilarna?

            Åh. ja jag har ancistrus(4 stycken).
            och sen har jag endlers guppy 2 hannar och honor.

            Och det är väl allt.
            Ancistrusarna försöker smyga sig inpå äggen ibland men tillåts I N T E. Så jag är imponerad över hur bra han håller vakt(mest han som håller vakt).
            De är inte så stora ännu dock, den största är ca 5 cm. Så jag tror inte det kommer fungera med dem i karet sen. Fast när de blivit stora så kommer de flytta till ett annat kar.

            Lycka till igen!

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #36
              Kan hålla tummarna jag också

              Så mäter du vattenvärden imorgon om de finns kvar.. Deal?

              Misstänker som sagt att kH/gH eller vad det nu var på 7-8 här i uppsala hämmar äggens utveckling. Tesen om sönderavlad art faller lite hos mig då de är VF. Något i miljön stör vanligen deras vård skulle jag tippa.
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #37
                Ursprungligen postat av sme_h
                Kan hålla tummarna jag också

                Så mäter du vattenvärden imorgon om de finns kvar.. Deal?

                Misstänker som sagt att kH/gH eller vad det nu var på 7-8 här i uppsala hämmar äggens utveckling. Tesen om sönderavlad art faller lite hos mig då de är VF. Något i miljön stör vanligen deras vård skulle jag tippa.
                Det är troligen för högt tyvärr, väntar på att få en omgång yngel ifårn en kille här på forumet (om han lyckas med sin nya hona), köpte en Osmos anläggning till en tidigare tilltänkt omgång fjärilar, men blev tyvärr inget av det, men med en Osmos anläggning kan du få ner KH värdet till exakt det målvärde du strävar efter
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • sme_h
                  • November 2003
                  • 625

                  #38
                  Ursprungligen postat av Sultanen
                  Det är troligen för högt tyvärr, väntar på att få en omgång yngel ifårn en kille här på forumet (om han lyckas med sin nya hona), köpte en Osmos anläggning till en tidigare tilltänkt omgång fjärilar, men blev tyvärr inget av det, men med en Osmos anläggning kan du få ner KH värdet till exakt det målvärde du strävar efter
                  Vad kostar en sådan och hur många extra tunnor behöver man för att bereda vattnet?
                  1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #39
                    Well, kör ett odlingskar på omkring 80-110L till fjärilarna istället för ditt kubikmeterskar så är det inte så farligt Dessutom har du betydligt större chans att få fram frisimmande yngel om de får gå ensamma med bara någon enstaka fisk som de kan försvara äggen emot.

                    Osmosanläggningen kostar från 1000kr, beroende på storlek.
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • sme_h
                      • November 2003
                      • 625

                      #40
                      Nu har jag ju diskus i det stora så jag vill ju ha lite mjukar där också. Om jag håller mig till 1/4 i veckan vattenbyte. Kan jag ha avhärdare direkt i akvariet eller hur funkar det? Skulle gärna ha ner till 2-3 grader. Behövs krallig anläggning då (blir väl 1/4 x 1100L = 275 lite/vecka som ska avhärdas lite grann)
                      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                      Kommentar

                      • Sultanen
                        • January 2008
                        • 2457

                        #41
                        Hittade ingen bra informationslänk om det nu, men sök på "Reverse osmos" eller "Omvänd osmos" så skall du nog kunna läsa dig fram till en hel del.
                        Men i grund och botten funkar Osmosanläggningen som så att du pressar vattnet som kommer ifrån ledningen genom ett membran som neutraliserar vattnet, det får PH 7 och KH 0, blir rent ifrån mineraler och andra spårämnen. När du byter vatten så får du köra en viss mängd (säg 50%) osmos vatten och resterande vanligt kranvatten för att bibehålla KH värdet i karet.

                        Tyvärr behöver du ju förbereda vattnet innan då det inte riktigt spolar igenom anläggningen utan, beroende på kappacitet, så får du fram ett visst antal liter/dag.

                        Jag har en Aquamedic 90, finns att köpa bla. här: http://www.akvarieshop.se/-c-51_93.html (Bara en av de olika varianterna som finns men är ett exempel)
                        300L Räkkar
                        400L Växtakvarium
                        220L Saltvatten - Under uppstart
                        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #42
                          rommen borta ikväll! surt sa räven.

                          måste kolla upp mitt kH nu så jag kan lyckas med dessa små liv! är osmos enda sättet att få ner kH? finns det kHsänkare i medelform?
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • larsemil
                            • June 2008
                            • 172

                            #43
                            och mina ägg är också borta. Men som jag sa så var de konstant vaktandes den här gången och de imponerade. Honan som helt bestämmer om det är hon eller hanen som ska vakta.

                            Ska ta lite värden och kolla vad jag har imorgon.

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              #44
                              tråkigt att höra!

                              ska åka och köpa kH test imorgon, nu ska det odlas!
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              • Eric.holmberg
                                • January 2009
                                • 14

                                #45
                                Trevlig liten kärlekshistoria!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...