Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    #31
    Så nu har dem anlänt för ca 2 timmar sen Dem är små och ganska färglösa ännu men man blir som kär vilket som. Riktigt snygg fisk dem där Diskusen och ångrar inte köpet. Men dessvärre var det dem 3 sista dem hade kvar och en av dem har antagligen varit hackkyckling och inte utvecklats så mycket som dem andra men jag får hoppas på att den växer ifatt.

    Dem är lite skygga nu men dem vågar sig ändå ta sig en runda i akvariumet ibland Men nu när det kommer till matningen så var jag ock köpte oxhhjärta och vita mygglarver. Ikväll kunde jag inte låta bli att stoppa ner lite mygglarver till dem men dem tog in de i munnen och spottade ut :S jag hoppas verkligen dem börjar äta när dem känner sin hemma.

    Men ska jag redan imon börja mata dem 5-6 gånger om dagen eller ska jag ta det lite lungt den första veckan? Så dem hinner stadga sig riktigt?

    Mycket tacksam för svar

    Mvh Ny diskusägare

    Kommentar

    • Simon--B
      • May 2008
      • 720

      #32
      Plopp

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #33
        Du tar det lugnt nu i början och matar inte mer än en gång om dagen tills du ser att de fått aptiten. Var heller inte orolig om det tar en vecka eller mer innan de äter då en del diskus kan vara svåra att få igång.
        Sedan får du även vara beredd att den diskusen som varit hackkyckling även i fortsättningen kommer att vara det, om dui inte skaffar fler diskusar. Då brukar detta beteende avta och hiarakin i gruppen blir lite flytande istället.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Simon--B
          • May 2008
          • 720

          #34
          Okej Tack anders!

          Jag ska köpa 3 diskus till nu så snabbt som möjligt men dessvärre är dem i djuraffären kanske 8 cm och dem jag har ni ligger mellan 5-6 cm. Jag läste på en sida att dem helst ska vara jämnstora när man sätter dem i samma kar!

          Eller stämmer inte det?

          Mvh Simon

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Jo, men är det inte större skillnad så kan du hoppas att det funkar ändå.
            Fråga när du köper dem om du får lämna tillbaka dem om gruppen inte skulle funka ihop.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Simon--B
              • May 2008
              • 720

              #36
              Ursprungligen postat av ansjo
              Jo, men är det inte större skillnad så kan du hoppas att det funkar ändå.
              Fråga när du köper dem om du får lämna tillbaka dem om gruppen inte skulle funka ihop.
              Det skulle jag inte tro men man kan ju alltid höra först.

              Nu har dem ätit sin första mat iaf. Oxhjärta gjorde succe
              men vita mygglarver rör dem inte Dem är fortfarande skygga men när man inte är inärheten utan bara kollar på dem så simmar dem glatt runt och letar på botten Är det en bra syn på pigghet?

              Mvh Simon

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #37
                En bra grej att gå efter är när du kommer fram till karet kommer de allihopa till rutan och tigger mat, då kan du även lätt se om det är någon som inte "hänger med". Men det kan ta några dagar innan de är riktigt allerta så ta det lugnt bara.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Simon--B
                  • May 2008
                  • 720

                  #38
                  Okej vad bra Hoppas på det men om dem äter bra men inte tigger är inte det också bra?

                  // Simon

                  Kommentar

                  • Simon--B
                    • May 2008
                    • 720

                    #39
                    Hur ska jag göra med delvattenbytena denna veckan när dem ska återhämta sig? Då borde det väl räcka med varannan dag när man bara matar 2 gånger om dagen? Elr ska jag välja dem att jag är i akvariumet med slangen varje dag?

                    Mvh Simon

                    Kommentar

                    • Simon--B
                      • May 2008
                      • 720

                      #40
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124670 Till min projekt tråd hjälp mig gärna och tyck till

                      Kommentar

                      • Simon--B
                        • May 2008
                        • 720

                        #41
                        http://zoopet.bilddagboken.se/p/main.html? Här kommer bilderna med

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #42
                          Vänta några dagar innan du byter vatten så de hinner acklimatisera sig i karet och känner sig lite tryggare...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Simon--B
                            • May 2008
                            • 720

                            #43
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Vänta några dagar innan du byter vatten så de hinner acklimatisera sig i karet och känner sig lite tryggare...

                            Okej Tack för all hjälp

                            Kommentar

                            • Simon--B
                              • May 2008
                              • 720

                              #44
                              Ja då var jag här igen och mina diskus är fortfarande lika rädda Dem har varit i akvariumet i 1 vecka. Dem äter bra men inte när jag ger dem utan när det ligger på botten. Dem står bakom en rot hela tiden när man är vid akvariumet men när man har gått så simmar dem i hela akvariumet som vanligt igen.

                              Vad ska jag göra?

                              Mvh Simon

                              Kommentar

                              • Simon--B
                                • May 2008
                                • 720

                                #45
                                Mina 2 nya diskus som ska göra dem andra sällskap http://zoopet.bilddagboken.se/p/main.html? Ligger på den 24 December

                                vad tycker ni? Vilken sort är de?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...