Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    Diskus

    Imorgon ska jag få hem mina beställda diskus som heter Super Red och dem är ca 7-8 cm stora. Men nu har jag massa frågor om hur jag ska göra när man ska koppa i dem i akvariumet! Är det som men vanliga fiskar?

    Mer frågor kommer säkert senare

    Mvh Simon
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Det går fint o göra precis som vanligt
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Simon--B
      • May 2008
      • 720

      #3
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Det går fint o göra precis som vanligt
      okej bra Men hur är det med matningen! Ska man ge dem första dagen på kvällen eller ska man vänta till nästa dag när dem har funnit sig till rätta lite?

      // SImon

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Är det småfisk så äter de så fort de har hämtat sig Men vänta du tills imorgon då de brukar kunna trycka första tiden. Vilket foder är de vana vid?
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • MK57
          • September 2006
          • 197

          #5
          Ursprungligen postat av Simon--B
          Imorgon ska jag få hem mina beställda diskus som heter Super Red och dem är ca 7-8 cm stora. Men nu har jag massa frågor om hur jag ska göra när man ska koppa i dem i akvariumet! Är det som men vanliga fiskar?

          Mer frågor kommer säkert senare

          Mvh Simon

          Skoooj!!!!!!!!!!!

          Vi får väll se bilder på dom?
          Diskus+malar=skoj

          Kommentar

          • Simon--B
            • May 2008
            • 720

            #6
            Ursprungligen postat av MK57
            Skoooj!!!!!!!!!!!

            Vi får väll se bilder på dom?
            Klart Länkar bilder när dem kommit hit

            Kommentar

            • Simon--B
              • May 2008
              • 720

              #7
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Är det småfisk så äter de så fort de har hämtat sig Men vänta du tills imorgon då de brukar kunna trycka första tiden. Vilket foder är de vana vid?

              Jag skulle tippa på frysfoder av lite olika sorter

              Men går det vänja dem vid torrfoder någon gång ibland?
              Hur gör man bäst när man vänjer dem vid de?

              // Simon

              Kommentar

              • sme_h
                • November 2003
                • 625

                #8
                Tror inte de äter torrfoder. Iaf har inte mina käkat nån av de sorter jag prövat.

                Hur som... En sak som skiljer mot många vanliga fiskar är att du måste ha varmare än vanligt samt mata ganska mycket flera gånger per dag. Dessa i kombination gör att det kan bli väldiga påfrestningar på vattenkvalitén om du inte gör delvattenbyte väldigt ofta. Matar man inte 3-4 gånger per dag så växer de faktiskt väldigt dåligt eller inte alls.
                1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                Kommentar

                • Simon--B
                  • May 2008
                  • 720

                  #9
                  Ursprungligen postat av sme_h
                  Tror inte de äter torrfoder. Iaf har inte mina käkat nån av de sorter jag prövat.

                  Hur som... En sak som skiljer mot många vanliga fiskar är att du måste ha varmare än vanligt samt mata ganska mycket flera gånger per dag. Dessa i kombination gör att det kan bli väldiga påfrestningar på vattenkvalitén om du inte gör delvattenbyte väldigt ofta. Matar man inte 3-4 gånger per dag så växer de faktiskt väldigt dåligt eller inte alls.
                  Okej jag har läst här på lite trådar om man svälter fisken i 1 vecka och därefter äter den torrfoder med glatt humör men men får se hur det blir med den saken. Jag har nu ca 27 grader i vattnet ska kanske höja till 28?

                  Jag tänkte mata 3-4 gånger om dagen och göra ca 20-25 % delvttendyten 2 gånger i veckan skulle det räcka eller måste man göra oftare?

                  Mvh Simon

                  Kommentar

                  • sme_h
                    • November 2003
                    • 625

                    #10
                    Beror lite på fiskbeståndet och storleken på akvarium men det låter att vara alldeles tillräckligt.

                    Däremot tror jag att även om teorin stämmer så ska du inte ge dig på att svälta diskusar 7-8 cm i en hel vecka. Då kan magen kollapsa
                    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                    Kommentar

                    • Simon--B
                      • May 2008
                      • 720

                      #11
                      Ursprungligen postat av sme_h
                      Beror lite på fiskbeståndet och storleken på akvarium men det låter att vara alldeles tillräckligt.

                      Däremot tror jag att även om teorin stämmer så ska du inte ge dig på att svälta diskusar 7-8 cm i en hel vecka. Då kan magen kollapsa
                      jag har ett 600 liters akvarium och jag ska självklart inte prova att svälta dem eftersom jag tycker alldeles för synd om dem då Men hur länge ska dem ligga i påsen när dem aktlimaserar sig eller hur det stavas haha

                      Mvh simon

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Kommer du att ha dem själva eller har du andra fiskar i karet med?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Simon--B
                          • May 2008
                          • 720

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Kommer du att ha dem själva eller har du andra fiskar i karet med?
                          Jag har nu till en början köpt 4 st diskus men det kommer tillkomma 2 st till efter jul och i mitt 600 litera akvarium går det ca 100 neontetror och 11 fläckiga pansarmalar och 4 kakaduaciklider. Så dem går inte själva.

                          Mvh Simon

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Det är lite nackdel med annan fisk i karet och även om det är inrett, om du ska dra upp dem i storlek lite snabbare. Du bör även ha lite varmare än 28 grader i vattnet när de är lite mindre, och även om du matar dem med hjärta.
                            Nackdelen kan vara att dina Apistos inte gillar lite högre temp, så du får nog tänka igenom lite vad du är ute efter.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Simon--B
                              • May 2008
                              • 720

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Det är lite nackdel med annan fisk i karet och även om det är inrett, om du ska dra upp dem i storlek lite snabbare. Du bör även ha lite varmare än 28 grader i vattnet när de är lite mindre, och även om du matar dem med hjärta.
                              Nackdelen kan vara att dina Apistos inte gillar lite högre temp, så du får nog tänka igenom lite vad du är ute efter.
                              Jag är ute efter något vackert att kolla på och det spelar egentligen ingen roll hur snabbt dem växer bara man ser att dem gör det Jag är absolut inte ute efter att odla eller dylikt. Men hur höga temperaturer klarar apiston?

                              Mvh Simon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...