Bra algätare med Discus??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Destroy
    • October 2007
    • 184

    #16
    Sniglar /Ancistrus är de bästa algätarna.
    Fish said to the Ocean:
    'without fishes there is nothing in the Ocean.'
    Ocean reply to the fish:
    without you there is nothing in my life...

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Ursprungligen postat av c90368
      Men käkar inte ancistrus kaviar på nätterna?
      Jo, de stövlar in och äter eventuella ägg, dag som natt, dvs inte så lämpliga i odlingskar.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        Ursprungligen postat av Azur
        Jo, de stövlar in och äter eventuella ägg, dag som natt, dvs inte så lämpliga i odlingskar.

        slutsats...bästa sättet att bekämpa alger är att....inte skaffa dom....

        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Ursprungligen postat av Kensa
          slutsats...bästa sättet att bekämpa alger är att....inte skaffa dom....
          Hm? Discus brukar man väl inte odla i sällskapskar?

          Eller menar du att man inte skall få in alger? Det är lättare sagt än gjort...
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #20
            Ursprungligen postat av Azur
            Hm? Discus brukar man väl inte odla i sällskapskar?
            Nej, men jag har planer på ett litet test. Sex Discus och Sex Skalarer i 900 liter med mycket växter.

            Inga tetror eller "sugmalar", var helt inne på otocinclus som algätare. Har inte hört tidigare att de skulle ge sig på fiskarna. Att Siameser lär göra det har jag däremot hör från olika håll.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Siameser är hyperaktiva/aggressiva, men ottosar kan äta på fisken. De ger sig på fiskarna framförallt på natten, man märker mest att det blir plaskande (eller uthopp) när den yrvakna fisken i panik försöker komma undan.

              Det är tyvärr ganska vanligt, och går ofta tillbaks till att otton vid nåt tillfälle svultit.
              Why do some Otos like to suck on the body of Discus? Is it because the discus not healthy? The Otos in a separate tank with Discus do not have such behaviour.

              Hello everyone, I've been dealing with a problem with the oto for a while now but it's started to get much worse in the last week and I'm about ready to suck the bugger out. My beautiful gold barb has been getting sucked after lights out occasionally. I would attribute it to the oto not being...

              Hi there, I have a planted aquarium, and as normal algae grows. I already have 5 Crossocheilus Siamensis and 10 shrimps to eat algae, but i need some"one" to clean the glass. I thought of Otocinclus, but i read that it can be harm to discus because they tend to attach themselves to discus sometimes. Is this true, it is a mith?

              etc

              Och när de väl har börjat så fortsätter de även om de får annan mat.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • ciklidcollector
                • April 2008
                • 1111

                #22
                Vet inte om guldalgätare kan vara något kanske.
                Dock kan de bli lite buffliga o jaga annan fisk när de blir äldre men för det mesta håller de sig för sig.
                Vet inte om "flying fox" kan vara någe.
                Annars kanske du kan ha någon storväxt levande födare typ segelfensmolly som algätare, dessutom så lär du levande foder till dina diskusar
                -=Amatörbiologen=-
                Amerikanska Ciklider

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #23
                  Ursprungligen postat av ciklidcollector
                  Vet inte om guldalgätare kan vara något kanske.
                  Jösses, nej. När de blir vuxna blir de skitelaka OCH suger på fisk.

                  Vet inte om "flying fox" kan vara någe.
                  Flying Fox är något elakare och något sämre på att äta alger än siameser.

                  Annars kanske du kan ha någon storväxt levande födare typ segelfensmolly som algätare, dessutom så lär du levande foder till dina diskusar
                  DET är ju faktiskt en tanke. De tuggar väl främst på lite längre alger, men äter alger, det gör de ju.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

                    #24

                    Angav något rätt då
                    Själv körde jag med mollys när jag hade diskus och även guldalgätare.
                    Hade inga problem med den kombon.
                    Visst att guldalgätarna 4st jaga andra fiskar ibland men de jagade oftast sina artfränder.
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Jag hade Black molly tidigare i mitt diskuskar men det var faktiskt ingen höjdare. En del av dessa fick smak på diskusarnas sekret och jagade dem hela tiden, och det var inte så kul för diskusarna kan jag lova.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...