Bra algätare med Discus??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenta
    • June 2002
    • 56

    Bra algätare med Discus??

    Mina vilda men trevliga Siamesiska algätare har lämmnat akvariet och med deras frånvaro har algerna exploderat, vill dock inte ha siameser igen då dom är lite för vilda med Discusarna.

    Behöver lite förslag på bra algätare förutom Anicistrus (som jag har 3 st av )har läst lite om äppelsnäckor och räkor, är det något som skulle kunna fungera med Discusar eller blir det bara räkmix ???

    Kent
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Amanoräkor äter ju en hel del alger, om du har tur så lämnar diskusen dom ifred.

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • miaz
      • March 2007
      • 171

      #3
      Hoppar in i tråden eftersom jag har samma funderingar.Har ett par små siameser med diskusarna nu men räknar med att få flytta dem när de blir stora och bråkiga. Har tänkt på Amanoräkor men klarar de en temp på 28 grader?

      Kommentar

      • Kenta
        • June 2002
        • 56

        #4
        Mmmm känns inte som jag vill förlita mig på tur , behövs väll ett rätt stort gäng räkor för att hålla rent i ett 720 l kar =) kan väll bli ganska dyrt ........
        Som oxså Miaz frågar, klarar dom 28 grader ?

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          siameser kan nog äta på discusarnas sekret har jag hört.. Inte bra.
          Jag kör alltid otocinclus då de är harmlösa mot alla och rör inte yngel eller rom. Man får ha en del vilket kostar en slant men de är riktigt trevliga i stora antal. Lite som tetror emellanåt. Skulle gärna ha ett 30-tal till i mitt för att få ännu mer stim-effekt. Kan vara en nackdel att de kan "trilla av" en och annan om man har riktigt varmt. Fick plocka ur ett par utbrända i sommras när jag hade 30C
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Har haft Äppelsnäckor med mina Discus sedan maj i +29 grader, de lever fortfarande! Trots att tempen säkert var över 31 grader i sommras.

            Har nu även Ancistrus i karet så jag vet inte hur effektiva de mot alger. Men jag räknar med att ha Otocinclus och Äppelsnäckor i mitt framtida Discus och Skalar kar.

            Discusarna är överdjävliga med att rensa snäckor runt rom, måste vara ett naturligt beteende.

            OBS: Matar snäckorna regelbundet med Broccoli, så de kan bygga skal.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Kenta
              • June 2002
              • 56

              #7
              Ingen som har haft Räkor med Discus ??

              Kommentar

              • Bluesman
                • August 2008
                • 177

                #8
                Ursprungligen postat av Kenta
                Ingen som har haft Räkor med Discus ??
                Jo jag har Caridina Japonica räkor tillsammans med Discus. Och där är inga problem...de tål värmen, och är duktig på att käka alger. Jag har även några Pitbullpleco (LDA025)...och de är också bra på att käka alger...och jag har aldrig sett att dem ofredar Discusen.

                / Göran

                Kommentar

                • rick
                  • April 2005
                  • 1012

                  #9
                  Jag har haft körsbär med diskus. Dom gick åt som smör i solsken ner i diskusarnas magar.. Hade räknat med det men ville bara kolla.
                  / Rickard

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Jag har körsbärsräkor med mina diskus och räkorna blir bara fler och fler. Jag har sett räklingar åka snålskjuts på diskusarna och det ser ganska kul ut vill jag lova!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • ciklidcollector
                      • April 2008
                      • 1111

                      #11
                      Zebraplecon är riktigt snygg och funkar bra med diskus.
                      -=Amatörbiologen=-
                      Amerikanska Ciklider

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Jag skulle inte hålla Otocinclus med discus. Otocinclus är kända för sin tråkiga vana att börja äta på andra fiskar, framförallt stora & långsamma fiskar, om de svälter, och när de väl börjat slutar de aldrig.

                        Amano-räkor har inga problem med 28 grader, men är inte heller sådär väldigt effektiva algätare. Det är inte helt otänkbart att riktigt stora discus kan få för sig att äta upp dem heller. Plus att de inte tål lågt pH.

                        Zebrapleco funkar säkert bra med discus, men är inte en algätare.

                        Jag antar du har mjukt och surt vatten åt dina discus, så snäckor fungerar inte.

                        Om jag var du tror jag att jag skulle köpa sisådär 10 st unga vanlig ancistrus, eller ett större stim pitbull. Eller både och.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Om jag var du tror jag att jag skulle köpa sisådär 10 st unga vanlig ancistrus, eller ett större stim pitbull. Eller både och.
                          Men käkar inte ancistrus kaviar på nätterna?
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • ciklidcollector
                            • April 2008
                            • 1111

                            #14
                            Menade zebrapelcotian
                            Blev lite fel art där
                            -=Amatörbiologen=-
                            Amerikanska Ciklider

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av c90368
                              Men käkar inte ancistrus kaviar på nätterna?


                              inte bara på nätterna.........
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...