Diskus matvägrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #16
    Ursprungligen postat av Bluesman
    Norrköping och Linköping är ju lite långt att åka till ifrån Nordvästra Skåne:-)
    Men jag får kolla om någon här nere i närheten för deras foder.

    / Göran
    Tänk bara på att det innehåller Oxhjärta så min 29 grader gäller i karet.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Bluesman
      • August 2008
      • 177

      #17
      Ursprungligen postat av c90368
      Tänk bara på att det innehåller Oxhjärta så min 29 grader gäller i karet.
      Jo jag får ju höja tempen lite om jag börjar mata med oxhjärta.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Ursprungligen postat av miaz
        Vilken temp har du i ditt kar? En av anledningarna till att jag vill sänka är att jag funderar på att flytta lite tetror till det karet och det finns inte många som klarar så hög temp.
        Sen vore det förstås jättekul att få lek på diskusen. Snor tetrorna äggen då, tro?
        Jag kör med 29 grader och har Rödmunnar och Kardinaler i det ena, och Svart fantomtetra och Diamanttetra i det andra.
        Tetrorna snor inte bara äggen, de tar även larver om de har lyckats kläckas och skulle de nu mot all förmodan klarat sig så länge så de är frisimmande så tar tetrorna de sista överlevarna då!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • lennart wiklund
          • April 2005
          • 292

          #19
          Ursprungligen postat av rick
          Är vattnet ordentligt syresatt? (vågor på ytan)
          Ph:t är i mina ögon för högt för diskus.

          Mata inte på ett par dagar och se om de är sugna efter
          det.
          Detta ph är aldeles utmärkt för Diskus!
          Däremot vildfångade diskusar kan vilja gå i lägre ph,6-6.5.Speciellt Heckel gillar lågt ph.

          Jag har ph 7.6-7-7 ur mitt kranvatten,ligger på 8 direkt ur kran.Mina diskusar trivs samt ynglar av sig.Så har dom gjort i 4år nu.Så ditt ph är helt ok.

          lennart

          Kommentar

          • miaz
            • March 2007
            • 171

            #20
            Anders: Tack för dina alltid snabba och trevliga svar! Då får jag ta mig en funderare till på det här med tetror. Iofs har vi diskus för att de är vackra och chansen att klara yngel kanske ändå inte är så stor?
            Lennart: Skönt att höra, vill helst slippa mixtra med ph-värdet och än så länge verkar det funka bra.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Tack för den!
              Jag har diskus av samma anledning som er, då jag tycker de har en sådan personlighet och att de även är otroligt snygga. Att dra upp yngel är inte prio ett här heller.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • lennart wiklund
                • April 2005
                • 292

                #22
                Ursprungligen postat av miaz
                Anders: Tack för dina alltid snabba och trevliga svar! Då får jag ta mig en funderare till på det här med tetror. Iofs har vi diskus för att de är vackra och chansen att klara yngel kanske ändå inte är så stor?
                Lennart: Skönt att höra, vill helst slippa mixtra med ph-värdet och än så länge verkar det funka bra.
                Helt rätt tänkt,att börja mixtra med ph är lite gambling.Speciellt om man har mjukt vatten,kan lätt bli instabilt då.Diskus är inte svårare än annan fisk att hålla tycker jag.Ok rent vatten är a och o.Det som är väldigt noga om man matar med oxhjärta i inrett kar är att man har ett knippe corydorasmalar som städar minsta vrå i akvariet.Jag har i mitt 720l kar 14 diskusar av varierande storlek.Den minsta runt 9-10cm,de största runt 17-18cm.Dessa får oxhjärta 1/gång dag. Runt 25 corydoras samt 8-10 ancistrusar städar botten på överbliven mat,plus att jag slamsuger botten varannan dag.Vattnet byter jag 50% två gånger i veckan.Temp 29c.kh 9 samt ph 7.5-7.7.
                Så krångla inte till det.Ren botten,rent vatten samt 28.5-29c då trivs diskusarna i regel bra.Håll koll på bajset bara.En diskus skall skita korta mörka fasta korvar,ungefär som risgryn,då är de friska i magen.Bajsen kan även bli röd av granulatet.Huvudsaken är korta knattar,samt fasta.ALDRIG långa maskar,dessa är då i regel vita,ser ut som genomskinligt korvskinn,då har dom flaggelat problem.

                lennart

                Kommentar

                Arbetssätt...