Diskus matvägrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miaz
    • March 2007
    • 171

    Diskus matvägrar

    Våra diskus verkar inte vara på topp . Fick nitrit i onsdags så vi bytte 40-50% av vattnet 2 dagar i rad och tillsatte Easy Life. Normalt byter vi en gång i veckan och håller koll på värdena däremellan. Nu är nitriten borta men de ser inte ok ut, snappar mycket vid ytan och är inte intresserade av maten.
    240 liter, temp 28, nitrit 0, ph 7-7,5, Kh 5. Inrett akvarium med 4 diskus, 8 pansarmalar och några Ancistrus.
    Vad ska vi göra?
  • miaz
    • March 2007
    • 171

    #2
    Glömde ange att vi har ett ytterfilter, Fluval 404.

    Kommentar

    • rick
      • April 2005
      • 1012

      #3
      Är vattnet ordentligt syresatt? (vågor på ytan)
      Ph:t är i mina ögon för högt för diskus.

      Mata inte på ett par dagar och se om de är sugna efter det.
      / Rickard

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Hur stora är diskusarna?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • miaz
          • March 2007
          • 171

          #5
          Vet att ph är högt men hos säljaren gick de i samma ph och han sa att det skulle funka ändå...
          Diskusarna är ca 10 cm.
          Fluvalen har ju ingen jättesprutt men utblåset sitter så det rör om ytan. Ser nu att det är lite dålig sprutt, får kolla om pumpen behöver rengöras även om den bara gått några veckor sen sist. Kanske är det som är problemet. Sen är det rätt mycket flytväxter och de gör ju att ytan blir mer stilla. Ska rensa bort en del så får vi se.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Om du har högre temp, såsom 28-30 grader så är det svårare att syresätta vattnet och är det då lite sämre cirkulation pga mycket flytväxter, dålig fart på pumpen eller liknande så blir det inte precis bättre livsbetingelser.
            Det händer ibland hos mig med att fisken står vid ytan och snappar luft och då kör jag alltid ett extra vattenbyte med något kallare vatten som är mer syrerikt.
            Kolla även att det inte är en massa bös i gruset som förbrukar syre eller någon gammal mat/fisk som ligger och ruttnar så det blivit nitrit av det.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • miaz
              • March 2007
              • 171

              #7
              Har reducerat flytväxterna och satt mer sprutt på pumpen (den var nerdragen till nästan minimum, klantigt) och efter bara en halvtimme ser det bättre ut.

              Har tänkt prova att succesivt gå över till cyklops, mygglarver, räkmix o ev artemia och minska ner/ta bort Stendker-fodret så vi kan ha lägre temperatur framöver. Dock säger "de som vet" att de kan magra ur och bli sjuka utan oxhjärta-baserat foder.

              Har förstått att ni är några stycken här som har diskus i "normal" temperatur och det verkar ju funka. Hur ofta matar ni, och med vad?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jag har testat att dra upp diskus från en femkrona till vad de är nu, ca 12-13 cm utan fenor med hjälp av högre temp, dagliga vattenbyten och mat 5-7 ggr/dag och då oxhjärta och artemia.
                Nu i mitt inredda kar matar jag med räkmix, artemia och oxhjärta(någon gång i veckan) en till två gånger om dagen.
                Oxhjärta kan du ge till diskus om du har lite högre temp i karet (ca 30 grader), har du inte det så är det bättre med artemia eller räkmix eller liknande.
                Att dina diskus skulle bli sjuka pga att de inte får Stendkers foder tror jag inte ett dyft på, om det inte är ett foder med magmedicin i.
                Men det finns säkert fler varianter av matning och synsätt på denna fråga, så det kanske kommer fler svar.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • miaz
                  • March 2007
                  • 171

                  #9
                  Vilken temp har du i ditt kar? En av anledningarna till att jag vill sänka är att jag funderar på att flytta lite tetror till det karet och det finns inte många som klarar så hög temp.
                  Sen vore det förstås jättekul att få lek på diskusen. Snor tetrorna äggen då, tro?

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Ursprungligen postat av miaz
                    Vilken temp har du i ditt kar? En av anledningarna till att jag vill sänka är att jag funderar på att flytta lite tetror till det karet och det finns inte många som klarar så hög temp.
                    Sen vore det förstås jättekul att få lek på diskusen. Snor tetrorna äggen då, tro?
                    Jag har 29,5 - 30,5 hos mina Discus, de går tillsammans med Citrontetror, Kardinaler och Rödmunnar. Har inte tappat en tetra sedan i maj, tvärtom så verkar de ha växt till sig lite på Stendker fodret.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Bluesman
                      • August 2008
                      • 177

                      #11
                      Var köper ni det där Stendker fodret?

                      / Göran

                      Kommentar

                      • miaz
                        • March 2007
                        • 171

                        #12
                        Där ser man. Har faktiskt funderat på Citrontetra. Trodde inte de klarade så varmt. Intressant!

                        Kommentar

                        • miaz
                          • March 2007
                          • 171

                          #13
                          Jag köpte fodret på Akvarievalvet i Norrköping.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bluesman
                            Var köper ni det där Stendker fodret?

                            / Göran
                            Djurmagazinet (Fyra Tassar) i Linköping.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Bluesman
                              • August 2008
                              • 177

                              #15
                              Norrköping och Linköping är ju lite långt att åka till ifrån Nordvästra Skåne:-)
                              Men jag får kolla om någon här nere i närheten för deras foder.

                              / Göran

                              Kommentar

                              Arbetssätt...