Zoopet - Fel..eller rätt---Discus ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #31
    Kan funka.
    Jag har ju mina diskusar i ett 375liters med andra fiskar och byter bara vatten typ 50% varannan.
    matar dock oftare 3-4ggr/dag.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #32
      Ursprungligen postat av ciklidcollector
      Då passerar du norrköping också va
      Kensa- fick du någon klarhet i diskushållning?
      jo, det tycker jag, det blir Discus i mitt 240 liters.

      börja med 8-10 riktigt små, och sedan behålla 4 st när de börjar bli större.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #33
        Ursprungligen postat av C.Ciklid
        Nja. Någon gång mot hösten kanske det tas en sväng neråt om jag får bestämma. Men att nämna att det är akvarie relaterat för maken är ju ingen höjdare... hehe..
        //Camilla

        tja, om du kan hävda att det du får in pengar för resan så är det kanske lättare att motivera.....
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #34
          Ursprungligen postat av Kensa
          tja, om du kan hävda att det du får in pengar för resan så är det kanske lättare att motivera.....
          Jo.. Dock får vi väll se om det blir några små diskus att sälja. Halva kakan uppkäkad nu på morgonen. Är inte förvånad. Skall ev. försöka håva in en lek kon mot hösten för mer seriöst försökande. Just nu närmar sig sommaren så.. ja, ni förstår säkert.
          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #35
            Ursprungligen postat av ciklidcollector
            Kan funka.
            Jag har ju mina diskusar i ett 375liters med andra fiskar och byter bara vatten typ 50% varannan.
            matar dock oftare 3-4ggr/dag.
            det här med matningen fattar jag inte riktigt

            Akvariefiskar skall man ju i regel vara snål med maten till, och jag tvivlar på att diskusar skulle vara annorlunda, så varför denna supersizeing på diskusar?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #36
              Om du vill att diskusen ska växa och bli som denna: http://www.akvariefisk.com/art/diskusfisk.jpg
              eller mata lite, med få och små vattenbyte och se ut som den här: http://www.liden.cx/~thengwyn/Bilder...m/450/mork.jpg
              Nu är det en liten generalisering, men små diskus i inredda kar som matas lite sparsamt, byts vatten i karet några ggr per månad ger ofta dessa små klena resultat, medans fisk som matas på bra och med stora vattenbyte ofta ger större, friskare och snyggare (enl. mig)fisk.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Albinfiskare
                • November 2007
                • 1399

                #37
                Ursprungligen postat av ansjo
                Om du vill att diskusen ska växa och bli som denna: http://www.akvariefisk.com/art/diskusfisk.jpg
                eller mata lite, med få och små vattenbyte och se ut som den här: http://www.liden.cx/~thengwyn/Bilder...m/450/mork.jpg
                Nu är det en liten generalisering, men små diskus i inredda kar som matas lite sparsamt, byts vatten i karet några ggr per månad ger ofta dessa små klena resultat, medans fisk som matas på bra och med stora vattenbyte ofta ger större, friskare och snyggare (enl. mig)fisk.
                Okej, jaja då är det väll bara att acceptera men borde jag inte mata mina skalare som är runt 16cm höga med lika mkt?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #38
                  Om dina skalarer är 16 cm höga blir de inte så mycket större, bara grövre!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #39
                    Piper in och tackar för de svar som jag känner att jag fått. Fortsätter fundera och planera för diskus (och läsa tråden), men känner att det nog blir först efter att vi flyttat ner till Skåne igen. Då kommer det att behöva bli en "naturlig" omstart av akvarium ändå och ny inriktning!
                    Så; tack!
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • Albinfiskare
                      • November 2007
                      • 1399

                      #40
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Om dina skalarer är 16 cm höga blir de inte så mycket större, bara grövre!
                      jo som de glufsar i sig sina egen rom så borde de bli grövre...

                      ne men, får se om det blir diskus till hösten då^^ verkar vara än fridfull firre

                      Kommentar

                      Arbetssätt...