Zoopet - Fel..eller rätt---Discus ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Men om det inte vore en diskussion skulle den inte flippa ut.
    Sorry för att tråden drog iväg lite där.

    Det är svårt att sätta regler på just detta då det beror så mycket på olika förhållanden.
    Ang. din fråga beror det som sagt hur du har diskusen med vattenbyte, matning mm, men som sagt tidigare är minst 50 liter/diskus, om det är ett vanligt sällskapskar en bra fingervisning, och karet bör vara på minst runt 250 liter.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #17
      Ursprungligen postat av ansjo
      Men om det inte vore en diskussion skulle den inte flippa ut.
      Sorry för att tråden drog iväg lite där.

      Det är svårt att sätta regler på just detta då det beror så mycket på olika förhållanden.
      Ang. din fråga beror det som sagt hur du har diskusen med vattenbyte, matning mm, men som sagt tidigare är minst 50 liter/diskus, om det är ett vanligt sällskapskar en bra fingervisning, och karet bör vara på minst runt 250 liter.

      så mitt 240 liters borde funka för 4,8 st fullvuxna.

      vilket innebär att det fungera att köpa kanske 8 st småttingar
      låta dom växa upp/para ut sig, gallra bort (sälja/skänka) hälften
      efterhand, dvs behålla 4 st.

      med hyfsat normal rutin på karet.

      eller ?
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

        #18
        Ursprungligen postat av Kensa
        så mitt 240 liters borde funka för 4,8 st fullvuxna.

        vilket innebär att det fungera att köpa kanske 8 st småttingar
        låta dom växa upp/para ut sig, gallra bort (sälja/skänka) hälften
        efterhand, dvs behålla 4 st.

        med hyfsat normal rutin på karet.

        eller ?
        Fortsätter lite på din fråga om det är ok? Har mina planeringar åt samma hål nämligen och vill oxå ha lite "kött på benen".. Följer tråden med stort intresse.

        Vad innebär då "hyfsat normal rutin" om man utgår från låt säga 4 större i ett 250 liters (tillsammans med någon annan fisk)? Gäller alltid stora, täta vattenbyte? Eller detta gäller om man drar upp mindre individer (och därmed matar väldigt mycket) medans man kan hålla en lite mer "normal skötsel" (med vattenbyte veckovis och koll på vattenkvalité) om man håller lite färre, vuxna individer i ca 250 liter?
        (Väntar med spänning på svar på citerad fråga med..)
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

        Kommentar

        • Trollsvans
          • November 2007
          • 1118

          #19
          Annars brukar man väl säga att discus vill ha gott om utrymme?
          "overkill works" är ju rätt bra att applicera på akvariestorleken då...
          //Troll

          Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #20
            Personligen har jag 200l+2diskus (modell större). Matar 3-4ggr om dagen med oxhjärta och annan div. mix och gör ett 80% vattenbyte i veckan (ibland 50% 2ggr/vecka). Då slamsuger jag även bottnen (har rådagrus 3-5mm). För övrigt är akvariet "kalt". 30grader, syresten och ett Eheim Professionell II ytter. De leker så gott som varje vecka och har just nu en stor kaka på konen. Men jag tycker att detta akvarium är på gränsen förlitet ändå. Det är ju inte direkt så att jag kommer på tanken att börja inreda akvariet precis.
            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #21
              Ursprungligen postat av C.Ciklid
              Personligen har jag 200l+2diskus (modell större). Matar 3-4ggr om dagen med oxhjärta och annan div. mix och gör ett 80% vattenbyte i veckan (ibland 50% 2ggr/vecka). Då slamsuger jag även bottnen (har rådagrus 3-5mm). För övrigt är akvariet "kalt". 30grader, syresten och ett Eheim Professionell II ytter. De leker så gott som varje vecka och har just nu en stor kaka på konen. Men jag tycker att detta akvarium är på gränsen förlitet ändå. Det är ju inte direkt så att jag kommer på tanken att börja inreda akvariet precis.
              //Camilla

              du har inte lust att köra ner till skåne med en påse fylld med yngel....
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #22
                Ursprungligen postat av Kensa
                du har inte lust att köra ner till skåne med en påse fylld med yngel....
                Hahaha!! Föräldrarna tycker att när ynglena är frisimmande så verkar de smaka som godast. Så tyvärr....
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #23
                  Ursprungligen postat av C.Ciklid
                  Hahaha!! Föräldrarna tycker att när ynglena är frisimmande så verkar de smaka som godast. Så tyvärr....
                  //Camilla

                  aha....det är alltså inte transporten som är problemet.....
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    aha....det är alltså inte transporten som är problemet.....
                    Nja. Någon gång mot hösten kanske det tas en sväng neråt om jag får bestämma. Men att nämna att det är akvarie relaterat för maken är ju ingen höjdare... hehe..
                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • ciklidcollector
                      • April 2008
                      • 1111

                      #25
                      Då passerar du norrköping också va
                      Kensa- fick du någon klarhet i diskushållning?
                      -=Amatörbiologen=-
                      Amerikanska Ciklider

                      Kommentar

                      • C.Ciklid
                        • February 2005
                        • 12055

                        #26
                        Ursprungligen postat av ciklidcollector
                        Då passerar du norrköping också va
                        Kensa- fick du någon klarhet i diskushållning?
                        En liten snesväng då..
                        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                        Kommentar

                        • rsoderberg
                          • February 2007
                          • 954

                          #27
                          Det beror också vad som är syftet. Ett vackert stycke akvarium att titta på eller odling. Jag gör troligen alla fel man kan göra men det fungerar för mig. 450l, 8st discus, 2 ålderdomliga altum scalarer de är nu pensionärer och var 5 från början men börjar trilla av på ålderns höst. 4st peru altum, 8st pansarmalar, 1 ancistrus, 3st siamesiska algätare, 3st otocinklus. Inredning, rådasand, växter, rötter. Ett tetra-tec ex1200 och jäger doppvärmare. Foder, oxhjärta och tetras granulat 2-5 ggr/dag, vattenbyten tja ca 30-35% varje vecka, slamsugning ca 1-2 ggr i månaden. Tja discusarna växer och mår bra, ett par leker ungefär varje till varannan vecka. Men när ynglen blir frisimmande så kommer de gamla som skjuten ur en kanon. Vi får se om jag flyttar dem till ett eget akvarium i framtiden, det verkar inte spela någon roll hur man gör så har man för få burkar och det är 11 vid tillfället. Jag tycker om man vill ha något vackert att se på så fungerar 240l till 4st, och både jag och min polare har köpt fiskarna i 5-6cm och dragit upp nästan alla.
                          By the way. Här kostar blandade varianter 5-6cm 199/st. För tillfället gröna VF 10-12cm 599/st. Det finns ingen privatodlare att handla av i närheten.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Kensa, du får haka på Zoopetsyd till helgen då denna resa ska dra uppåt Varbergstrakten mot slutet och ett besök hos Kaj.P: http://www.zoopet.com/forum/showthre...=119091&page=2 och där har du mycket att hämta och kolla in!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Albinfiskare
                              • November 2007
                              • 1399

                              #29
                              kickar in en liten sidofråga

                              är ett 240L, 1 vattenbyte i veckan (1/3) , pmdd och co2, matning 1-2 ggr dagligen ett tillräckligt schema för diskus?

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                #30
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Kensa, du får haka på Zoopetsyd till helgen då denna resa ska dra uppåt Varbergstrakten mot slutet och ett besök hos Kaj.P: http://www.zoopet.com/forum/showthre...=119091&page=2 och där har du mycket att hämta och kolla in!

                                Ledsen, men det är Zoo i danmark med familjen som gäller.

                                Samtidigt är det ingen panik alls, karet med discus är planerat
                                för efter sommaren - hösten någon gång.
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...