Blåciklider nära utlopp från pappersverk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    #31
    Vi väntar Firefox!!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #32
      Konstigt att det inte är 1:a april
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • JeBoro

        #33
        Snart är det det

        Kommentar

        • pita
          • June 2007
          • 90

          #34
          jag tror inte det stämmer, då borde det läggas ut bilder

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Nej, och de som har lite insyn hur papperbruk och massafabriker funkar med utsläpp ser ganska snart att här är en hund begraven.
            Skulle vara kul att få reda på vilket pappersbruk det handlar om.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • JeBoro

              #36
              Japp, hade jag gjort den upptäckten hade iaf jag tagit en massa bilder för annars vet man att man inte blir trodd

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #37
                Ursprungligen postat av firefox75
                Ska kontakta fiskevårdsmyndigheten så de får göra en mera djup gående analys.

                Så ni som fiskar nära varmvatten utsläpp efter löja eller annan betes fisk får gärna rapportera om ni får någon annan typ av ciklid art eller som ni är osäkra om ursprung.
                Vad svarade fiskevårdsmyndigheten ?
                Tror lika mycket på den här historien som den om ciklidägg i brev.
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #38
                  Historien i sig är inte alls omöjlig - sånt här händer, fast, vad jag vet, aldrig förr i Sverige.

                  Den totala bristen på bevis är förstås lite oroande, men kan ha sina orsaker.
                  Senast redigerad av Azur; 29 March 2008, 14:42.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #39
                    Men massafabriker har en avloppstub som deras kylvatten och renade processvatten släpps ut i, och det brukar vara ganska långt ut i havet bara för att det inte ska bli någon påverkan på stränderna mm.
                    Att detta vatten skulle kunna höja tempen så nära land ser jag som en omöjlighet, om denna icke namngivna fabrik nu inte släpper ut sitt vatten rakt ut som jag ser mer eller mindre som en omöjlighet.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • JeBoro

                      #40
                      Jag var skeptisk redan från början men nu tror jag inte ett dugg på den här historien.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #41
                        En god story är det hursomhelst...
                        Men hur många pappersbruk finns det i Östergötland egentligen...
                        Trådskaparen är från Norrköping där Holmen ligger.
                        Sedan finns det tydligen ett i Kisa.
                        Så storyn borde väl inte vara svår att kolla upp.
                        Men visst är trådskaparen misstänkt tyslåten....
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Trollsvans
                          • November 2007
                          • 1118

                          #42
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Men massafabriker har en avloppstub som deras kylvatten och renade processvatten släpps ut i, och det brukar vara ganska långt ut i havet bara för att det inte ska bli någon påverkan på stränderna mm.
                          Att detta vatten skulle kunna höja tempen så nära land ser jag som en omöjlighet, om denna icke namngivna fabrik nu inte släpper ut sitt vatten rakt ut som jag ser mer eller mindre som en omöjlighet.

                          Är det så på ALLA, eller brukar det bara vara så?
                          Tänkte på att det ska finnas en del medelhavsfisk och (multe och liknande) i varmvattnet från Ringhals, t ex...
                          Eller det kanske också är skrönor, det kan jag inte svara på...
                          //Troll

                          Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #43
                            Ursprungligen postat av Trollsvans
                            Är det så på ALLA, eller brukar det bara vara så?
                            Tänkte på att det ska finnas en del medelhavsfisk och (multe och liknande) i varmvattnet från Ringhals, t ex...
                            Eller det kanske också är skrönor, det kan jag inte svara på...
                            Nej det är ingen skröna då jag själv brukade fiska i utsläppet från Ringhals, men de har ingen tub som går ett antal km ut i havet utan släpper ut vattnet vid strandkanten. Skillnaden är att det bara är kylvatten som inte behövs renas (mig veterligen)från Ringhals.
                            Om jag inte minns fel är det Svenska rekordet på Tjockläppad multe taget vid utsläppet.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #44
                              Kärnkraftverken får enligt lag inte använda kylvattnet till fjärrvärme, så vad jag vet brukar de låta det svalna i kylvattendammar och sen släppa ut det - det är som sagt rent, fast något klorerat (för att undvika att blåmusslor och havstulpaner blockerar rören). När det släpps ut är det max tio grader varmare än kringliggande vatten, men det är tillräckligt för att sydliga arter som mulle skall kunna överleva vid utsläppet.

                              Jag tror det var Ringhals eller Barsebäck som har nåt slags säl-sjukhus i sina kylvattendammar? Jag vet också att det har funnits förslag om fiskodling i kylvattendammarna (av t.ex. Tilapia) men eftersom kärnkraftverken inte får tjäna pengar på kylvattnet eller bygga infrastruktur kring kylvattnet (pga att det "bygger fast oss i kärnkraftsamhället") gick visst inte det.

                              Allt detta ur minnet, baserat på vad jag fick höra när jag jobbade på Högdalenverket för tjugo år sedan, så ta det med en nypa salt.
                              Senast redigerad av Azur; 29 March 2008, 22:21.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                #45
                                Det finns även ett papperbruk i Skärblacka som ligger vid Roxen.

                                Kan inte tänka mig att de släpper ut särskilt mycket skit i en relativt liten insjö.

                                Sjön är dessutom en slättlandssjö med med ett max djup på 4-5 meter. Där har man kanske inte "utblåset" flera hundra meter från land?
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...