Projekt 1000 liter Diskus-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne och Anzo
    • May 2007
    • 509

    #31
    Belysning?

    Har suttit och tittat lite på olika belysningsalternativ men är väldigt osäker vad som blir bra. Har vart inne på att köpa en lysrörsramp på 1,5 meter och hänga den från taket ca 0,5 meter över karet men jag vet inte om ljuset blir för klent för växterna då? Och vad är skillnaden på T5 och T8? Vad är för repsektive nackdelarna med Metallhalogenlampor och är de ett bättre alternativ kanske?
    600 Liters Malawi
    129 Liter Saltvatten

    Kommentar

    • oskarwallin
      • February 2008
      • 1080

      #32
      :9 har 20 Kardinaler i ett 60-70 liters kar :P de trivs bra och det e fart i dem
      60,58 liter
      **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
      *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

      Kommentar

      • Azhag
        • February 2006
        • 32

        #33
        Jag skulle ha kört MH. Enda nackdelen är att det är ett dyrt inköp i början, men dom ger mer ljus per krona än lysrör. Dessutom så får man ett silverne sken i karet, om man har klart vatten, och skuggor från vågorna på bottnen. Det ger riktat ljus, inte som lysrörens "platta" ljus. Mer som solen.
        T5 är en "ny" lysrörstyp, som är mer strömeffektiv än de gamla T8. T5 rören är smalare än ordinära lysrör, och med ett mycket starkare ljus.
        http://www.aquastyle.se finns ramper med bara T5 för en relativt billig penning, men även metallhalogen med T5or och spottar. Jag har tänkt köpa en ramp med tre MH, fyra spottar och två T5or, till mitt stora kar som kommer inom en snar framtid! Den är 180 cm, passar perfekt över 2m burkar.

        Kommentar

        • Danne och Anzo
          • May 2007
          • 509

          #34
          Wow! De priserna var väl svettiga för oss, ska vi fixa det dröjer det flera månader extra för oss innan vi är igång. Det får nog bli en vanlig T8 1,5 meters ramp med extra reflektorer till en början i alla fall, kan ju alltid uppgradera sig senare när ekonomin ser lite roligare ut.
          Tack för förklaringarna, nu förstår jag åtminstone vad jag inte har råd med just nu
          600 Liters Malawi
          129 Liter Saltvatten

          Kommentar

          • Azhag
            • February 2006
            • 32

            #35
            Hehe, jo, dom är ganska dyra. Jag har dock flyt just nu och ekonomin ser ganska stark ut, skulle nog kunna köpa ett komplett 1000 liters direkt ur fickan, men får inte för tjejen... "Vi ska flytta först!" (sagt med värsta Monty Python-tant-rösten). Alla har vi våra aber... =)

            Kommentar

            • Danne och Anzo
              • May 2007
              • 509

              #36
              Har kommit en liten bit på väg nu. Har installerat filtren, 2x Tetratec EX1200, samt värmaren, Jäger 300W och fått i grusbotten, Engelsk Sjösten 3-5 mm. Nästa projekt blir nu införskaffandet av belysning och efter det börjar det bli dags för inredningen. Är det några speciella växter och andra föremål man bör/inte bör ha i ett Diskus-kar?
              600 Liters Malawi
              129 Liter Saltvatten

              Kommentar

              • fougner
                • February 2007
                • 218

                #37
                Ursprungligen postat av danneregner
                jag vill ha diskus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *gråter* men dom kostar för mycke för en fattig 13åring *stortjuter*
                jag är 14... men mina diskus fick jag i present, elr ja jag fick pengar till det (i present).




                //Hampus
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1233063

                Kommentar

                • Azhag
                  • February 2006
                  • 32

                  #38
                  Dödskallar bör undvikas...

                  Kommentar

                  • Danne och Anzo
                    • May 2007
                    • 509

                    #39
                    Ursprungligen postat av Azhag
                    Dödskallar bör undvikas...
                    Hehe, tänkte kanske inte så mycket på det estetiska som jag gjorde på saker som av olika orsaker kan få dem att inte må bra...
                    600 Liters Malawi
                    129 Liter Saltvatten

                    Kommentar

                    • Ramnissan
                      • October 2007
                      • 514

                      #40
                      Ursprungligen postat av Danne och Anzo
                      Har kommit en liten bit på väg nu. Har installerat filtren, 2x Tetratec EX1200, samt värmaren, Jäger 300W och fått i grusbotten, Engelsk Sjösten 3-5 mm. Nästa projekt blir nu införskaffandet av belysning och efter det börjar det bli dags för inredningen. Är det några speciella växter och andra föremål man bör/inte bör ha i ett Diskus-kar?
                      Vassa rötter och stenar är inget vidare, de kan få fnatt och dra iväg som projektiler genom akvariet om de blir rädda. Då kan de skada sig rejält.

                      Kommentar

                      • wlappis
                        • December 2006
                        • 200

                        #41
                        Ett 1000liters med sådana här hade jag inte blivit ledsen för

                        Kommentar

                        • Ramnissan
                          • October 2007
                          • 514

                          #42
                          Ursprungligen postat av wlappis
                          Ett 1000liters med sådana här hade jag inte blivit ledsen för
                          http://bp0.blogger.com/_Hoj7VH6bLJQ/...g+leopard1.jpg
                          Jisses så snygga diskusar!!!!

                          Kommentar

                          • Danne och Anzo
                            • May 2007
                            • 509

                            #43
                            Wow! De var kanonvackra! är jättesugen på att köpa och släppa i våra Diskus på en gång men det fungerar inte riktigt ännu. Vi måste färdigställa karet. d.v.s skaffa belysning och göra våra första stapplande försök med växter och också låta våra Malawi-yngel som går i det just nu växa upp så att vi kan sälja av dem. F.n ser karet ut så här: Bilderna är lite kass men det är så bra det blir med vår kamera. Som ni ser är ljusrampen larvigt liten och karet väldigt naket fortfarande.
                            Senast redigerad av Danne och Anzo; 01 March 2008, 18:43.
                            600 Liters Malawi
                            129 Liter Saltvatten

                            Kommentar

                            Arbetssätt...