Projekt 1000 liter Diskus-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #16
    jag har 300w till 400liters diskustank. Ang ytterfiltret så kommer kanske filterytan att räcka men definitivt inte cirkulationen. Köp ett ytterfilter till så att du har allt säkrat. Vill du ha dikusyngel bör du inte ha tetror. Dom äter ägg och larver direkt.
    / Rickard

    Kommentar

    • Danne och Anzo
      • May 2007
      • 509

      #17
      Bör man inte flytta lekparet till ett separat kar om man vill ha yngel i alla fall eller har jag missförstått det? Tyckte jag läste någonstans att ynglen "pickar" på föräldrarna om man inte delar på dem efter ett tag och drog slutsatsen att det var enklast att flytta lekparet till ett separat kar för att sedan flytta tillbaks dem till huvudkaret när ynglen blev för påfrestande? Kan ju förstås totalt ha missförstått, blir mina första Diskus så det lilla jag kan är det jag läst mig till.
      Senast redigerad av Danne och Anzo; 19 February 2008, 18:46.
      600 Liters Malawi
      129 Liter Saltvatten

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Ursprungligen postat av Danne och Anzo
        Bör man inte flytta lekparet till ett separat kar om man vill ha yngel i alla fall eller har jag missförstått det? Tyckte jag läste någonstans att ynglen "pickar" på föräldrarna om man inte delar på dem efter ett tag coh drog slutsatsen att det var enklast att flytta lekparet till ett separat kar för att sedan flytta till baks dem till huvudkaret när ynglen blev för påfrestande? Kan ju förstås totalt ha missförstått, blir mina första Diskus så det lilla jag kan är det jag läst mig till.
        Du har helt rätt här, ska du ha ut något av leken är det ett eget kar som gäller.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Danne och Anzo
          • May 2007
          • 509

          #19
          Vad bra. Känns förvisso som det där med lek och yngel kommer dröja ett tag, särskilt eftersom vi troligtvis börjar med smådiskus. Tippar på att de första Diskusarna kommer i karet någon gång i Maj eller så. Tiden fram tills dess ska jag ägna åt att förbereda karet och att läsa på så mycket jag kan.
          600 Liters Malawi
          129 Liter Saltvatten

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Vill du ha lite att dregla över kan du regga dig här: http://www.brosaters.se/diskus-varberg/ och kolla in Köp/säljforum.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • danneregner
              • October 2006
              • 1347

              #21
              grrr vill ha diskus, men har inte råd *snyfft* eftersom dom trivs bäst i stimm. e de inte så att ynglena lever på föreldranas hudceller i början?? eller e jag helt borta
              Diskus

              Kommentar

              • rick
                • April 2005
                • 1012

                #22
                Absolut så är separat kar det bästa.. Om du ska ha tetror måste jag i allafall få rekommendera dolkstickstetra. Extremt vacker och blir relativt stor.. Grymt läcker.
                / Rickard

                Kommentar

                • Danne och Anzo
                  • May 2007
                  • 509

                  #23
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Vill du ha lite att dregla över kan du regga dig här: http://www.brosaters.se/diskus-varberg/ och kolla in Köp/säljforum.
                  Jisses! Finns nästan för många vackra fiskar, får ju beslutsångest...
                  600 Liters Malawi
                  129 Liter Saltvatten

                  Kommentar

                  • Danne och Anzo
                    • May 2007
                    • 509

                    #24
                    Ursprungligen postat av rick
                    Absolut så är separat kar det bästa.. Om du ska ha tetror måste jag i allafall få rekommendera dolkstickstetra. Extremt vacker och blir relativt stor.. Grymt läcker.
                    Kikade på den, lite osäker på om den funkar i samma temp som Diskus? Vill ju inte ha varmare än 27 grader enligt artbeskrivningen.
                    600 Liters Malawi
                    129 Liter Saltvatten

                    Kommentar

                    • Danne och Anzo
                      • May 2007
                      • 509

                      #25
                      Tittade på Dolkstickstetror i butiken idag men de lockade mig inte utan jag tror jag står fast vid Kardinalerna, tycker deras Blå-röda färg är väldigt vacker och tror att ett stim sådana blir snyggt och kommer fungera bra med Diskusarna. Lite osäker på antalet bara, har vart inne på 6 Diskus och ett stim Kardinaler på ca 30st, låter det vettigt tycker ni?
                      600 Liters Malawi
                      129 Liter Saltvatten

                      Kommentar

                      • danneregner
                        • October 2006
                        • 1347

                        #26
                        i ett 600l? ja och nåra malar låter la bra
                        Diskus

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #27
                          Det beror lite på hur många diskusar du ska ha, men 10-20 till är inte fel.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • danneregner
                            • October 2006
                            • 1347

                            #28
                            jag vill ha diskus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *gråter* men dom kostar för mycke för en fattig 13åring *stortjuter*
                            Diskus

                            Kommentar

                            • Danne och Anzo
                              • May 2007
                              • 509

                              #29
                              Lider med dig danneregner, får väl sommarjobba och spara
                              600 Liters Malawi
                              129 Liter Saltvatten

                              Kommentar

                              • danneregner
                                • October 2006
                                • 1347

                                #30
                                ja har ju precis gjort om ett kar (allt nytt) och köpt ett nytt kar.
                                Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...