Apistogramma + Nyckelhål + Skalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #16
    Ursprungligen postat av S_sund
    drd- Dags att köpa nya diskusar eller malar? *nyfiken i en strut*

    Jag är på jakt efter zebraottocinclus eller nåt ditåt, en snygg otto att ha ett gäng av i mitt 720 liters kar.
    Kanske ett par nya diskus hos Kaj P eller nån snygga skalarer hos Åleds och nån liten apistogramma......får se.

    Mina körplaner imorrn börjar med Kaj P och sedan Zoomässan sen Åleds och kanske Halmstad zoologiska innan hemfärd till löddeköpinge.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • S_sund
      • July 2004
      • 1904

      #17
      Ursprungligen postat av Wieder
      Tror ni att man skulle kunna ha ett par blå ciklider tillsammans med de tidigare nämnda fiskarna?
      Blå ciklider+Nyckelhål+skalarer+dvärgciklid?
      Tja...allting går ju, det handlar bara om storlek på akvarium men om du inte ett kars om liknar Kjells nya skulle jag inte rekommendera det...
      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
      Min Blogg
      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

      Kommentar

      • Wieder
        • October 2007
        • 131

        #18
        Tänkte egentligen nyckelhål, blå ciklid och scalare. 4 scalare, 2 blå och 2 nyckelhål i ett 540, funkar det? Plus någon stimfisk och några malar.

        Kommentar

        • S_sund
          • July 2004
          • 1904

          #19
          Ursprungligen postat av Wieder
          Tänkte egentligen nyckelhål, blå ciklid och scalare. 4 scalare, 2 blå och 2 nyckelhål i ett 540, funkar det? Plus någon stimfisk och några malar.
          Snacka om att stjäla min tråd ... Tur man är givmild.

          Blåciklider kan bli ca 20cm... Nyckelhål 15cm. Blir mycket fisk men annars faller det tillbaka på samma frågeställning jag hade, skall man köpa 2st nya eller köpa 4-5st och låtadem para ut själva. Det senare låter väl mer korrekt?
          450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
          Min Blogg
          För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

          Kommentar

          • alcar
            • April 2005
            • 1398

            #20
            Ursprungligen postat av Wieder
            Tänkte egentligen nyckelhål, blå ciklid och scalare. 4 scalare, 2 blå och 2 nyckelhål i ett 540, funkar det? Plus någon stimfisk och några malar.
            blåciklider med skalarer = ingen bra kombination, skippa blåcikliderna
            mvh alexander
            min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

            Kommentar

            • alcar
              • April 2005
              • 1398

              #21
              Ursprungligen postat av S_sund
              Snacka om att stjäla min tråd ... Tur man är givmild.

              Blåciklider kan bli ca 20cm... Nyckelhål 15cm. Blir mycket fisk men annars faller det tillbaka på samma frågeställning jag hade, skall man köpa 2st nya eller köpa 4-5st och låtadem para ut själva. Det senare låter väl mer korrekt?
              mitt tips är och köpa ca 5 stycken ungfiskar och låta dom para ut och jag tyckar att du ska nöja dig med ett gäng nycklelhål och ett gäng ap (en sort) + skalarerna
              mvh alexander
              min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

              Kommentar

              • Wieder
                • October 2007
                • 131

                #22
                Ursprungligen postat av S_sund
                Snacka om att stjäla min tråd ... Tur man är givmild.

                Blåciklider kan bli ca 20cm... Nyckelhål 15cm. Blir mycket fisk men annars faller det tillbaka på samma frågeställning jag hade, skall man köpa 2st nya eller köpa 4-5st och låtadem para ut själva. Det senare låter väl mer korrekt?
                Ursäkta att jag stal din tråd

                Man kan ju köpa lekpar så slipper man ha så himla mycket fisk som man ändå måste ta ur sedan.

                Kommentar

                • Wieder
                  • October 2007
                  • 131

                  #23
                  Ursprungligen postat av alcar
                  blåciklider med skalarer = ingen bra kombination, skippa blåcikliderna
                  Någon har kommenterat de blå ciklidernas artbeskrivning såhär:


                  Blåcikliden va en av dem första cikliderna jag började med. Den blir ganska stor så jag tycker man bör ha ett akvarium på minst 200 liter till den. Det är en underbar ciklid som passar bra med Scalare i ett akvarium. Mina blev könsmogna redan vid 4-5cm längd.

                  Varför passar de inte med Scalare?

                  Kommentar

                  • alcar
                    • April 2005
                    • 1398

                    #24
                    Ursprungligen postat av Wieder
                    Någon har kommenterat de blå ciklidernas artbeskrivning såhär:


                    Blåcikliden va en av dem första cikliderna jag började med. Den blir ganska stor så jag tycker man bör ha ett akvarium på minst 200 liter till den. Det är en underbar ciklid som passar bra med Scalare i ett akvarium. Mina blev könsmogna redan vid 4-5cm längd.

                    Varför passar de inte med Scalare?
                    jag har hört att de kan ge sig på skalarernas fenor nycklarna är betydligt lungranre. du får göra som du vill men jag skulle inte haft skalarer och blåciklider ihop
                    mvh alexander
                    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                    Kommentar

                    • Wieder
                      • October 2007
                      • 131

                      #25
                      Ursprungligen postat av alcar
                      jag har hört att de kan ge sig på skalarernas fenor nycklarna är betydligt lungranre. du får göra som du vill men jag skulle inte haft skalarer och blåciklider ihop
                      Ja, du har nog rätt.

                      Kommentar

                      • S_sund
                        • July 2004
                        • 1904

                        #26
                        Tar kommandot över tråden igen...
                        Låter som om jag tänkte rätt redan från början då alltså, 4-5st Nyckelhålsciklider + mina gamla, 4st, skalarer + en sort "dvärgar" (1 hane + 2 honor...eller 3)
                        450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                        Min Blogg
                        För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #27
                          Ursprungligen postat av S_sund
                          Tar kommandot över tråden igen...
                          Låter som om jag tänkte rätt redan från början då alltså, 4-5st Nyckelhålsciklider + mina gamla, 4st, skalarer + en sort "dvärgar" (1 hane + 2 honor...eller 3)
                          Jag har ett lekpar med Skalare, sex Nycklar och två par med Ap. (trifasciata och nijsseni) + tetror i ett 400 liters. Det är inga problem med två Ap par i det karet. Däremot var det problem med tre Ap par.

                          Tidigare när jag hade två lekpar av Skalarerna blev det lite bökigt ibland. Men just Ap var de som klarade sig bäst även med två par Skalarer som lekte samtidigt.

                          Mina nijsseni lyckades hålla yngel vid liv i nästan fjorton dagar i höstas, med denna sammansättning.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • drd
                            • March 2004
                            • 5586

                            #28
                            Hittade 6 zebraottosar på zoomässan som jag ville ha tag i idag, tur jag inte väntade tills ja kom till åleds med det köpet för dom hade bara 3 i karantänen och janne ville inte släppa dom.
                            ________________________________________________

                            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                            Kommentar

                            • S_sund
                              • July 2004
                              • 1904

                              #29
                              Ursprungligen postat av drd
                              Hittade 6 zebraottosar på zoomässan som jag ville ha tag i idag, tur jag inte väntade tills ja kom till åleds med det köpet för dom hade bara 3 i karantänen och janne ville inte släppa dom.
                              Bara att gratulera
                              450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                              Min Blogg
                              För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                              Kommentar

                              • S_sund
                                • July 2004
                                • 1904

                                #30
                                Ursprungligen postat av c90368
                                Jag har ett lekpar med Skalare, sex Nycklar och två par med Ap. (trifasciata och nijsseni) + tetror i ett 400 liters. Det är inga problem med två Ap par i det karet. Däremot var det problem med tre Ap par.

                                Tidigare när jag hade två lekpar av Skalarerna blev det lite bökigt ibland. Men just Ap var de som klarade sig bäst även med två par Skalarer som lekte samtidigt.

                                Mina nijsseni lyckades hålla yngel vid liv i nästan fjorton dagar i höstas, med denna sammansättning.
                                TACK! Klockrent svar på alla mina funderingar på en gång! Finns få saker som slår egna personliga erfarenheter.
                                Håller som bäst på att flytta över skalarerna. Imorgon skall jag till Göteborg (Hercules bla) och inhandla fler rötter och växter (samt bygga på stimmet med Kardinaler i det andra karet när de rovgiriga(!) skalarerna flyttat på sig).
                                Skall möblera klart med rötter o växter imorgon och sedan blir det en Åleds resa nästa vecka.
                                450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                                Min Blogg
                                För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...