Var får man tag på fina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knaperstekt
    • August 2007
    • 77

    #16
    Får kolla upp akvariekällarn och fridhems akvarier. Går i skolan så jag har turen att få höstlov, då kan jag glisa runt och leta.

    Vad skulle man göra utan alla hjälpsamma fiskgalningar på zoopet? Tack för hjälpen

    Kommentar

    • Henrik_von_Jyndevad
      • January 2006
      • 272

      #17
      Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
      ?? Det var det dummaste jag har hört. Vaddå kontrakt med importörer? Det finns inga kontrakt med importörer eller grossister. Hittar du en stor affär enbart inriktad på fisk så är det en garanti för att de är både ambitiösa och helhjärtade, annars skulle det aldrig fungera.
      Jag har gjort min research, i Skåne/köpenhamnsområdet samt sydvästra Danmark.

      Som sagt; MIN ERFARENHET! Men om du nu råkar ha en annan uppfattning är det klart helt ok!
      Det finns aldrig garantier.
      Möjligtvis inte kontrakt men muntliga avtal kan förekomma.
      MVH Henrik

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av knaperstekt
        Hejsan!
        Jag provade att söka lite men fick inget bra resultat.
        Jag tycker det är på tok för få trådar om var man ska handla sina fiskar någonstans. Jag iofs rätt ny i akvarievärlden, men i alla fall.
        Så i den här tråden kan väl alla erfarna och oerfarna fiskmänniskor tipsa och fråga om var man får tag på fina amerikanska ciklider?

        Jag funderar på att köpa skalarer (om mitt nästa akvarium blir tillräckligt stort). Problemet är att enda fiskaffären jag sett i sthlm som har skalarer har jag dåliga erfarenheter ifrån, alla fiskar jag köpt där har dött inom två veckor (skulle kunna bero på akvariet, men fiskar jag köpt på andra ställen verkar trivas hur bra som helst) och de har inte fiskarna i karantän.
        Dessutom så är deras skalarer svart/vit "spräckliga". Vad jag förstår så är det en avlesform? Jag skulle vilja ha något som är närmare orginalrasen, avelsformerna är väl oftare i sämre kondition eller hur man ska säga?

        Var ska jag köpa skalarer någonstans? Privatpersoner? Hur hittar jag dem isåfall?
        Vet någon en pålitlig affär i sthlm som man kan gå till och be dem beställa in fiskar? Kan man göra det i AL i bromma?

        Aaah, många frågor. Hoppas jag får svar på någon.

        MVH Hannah
        Var bor du? Det finns hysteriskt med akvarieaffärer i stockholmsregionen:
        Akvarielagret, Södermalms akvarieaffär, Akvarieleasing har en butik i Sundbyberg, Mammut zoo inne i centrala Stockholm, Vinsta zoo mfl.
        Kolla in i affärer som ENDAST har akvarier/akvariefiskar, de är i alla fall beroende av att fiskarna mår bra, det är inte "mixade" zoobutiker i samma utsträckning. Scalarer borde ha funnits inne på Akvarielagret, det är ju en nybörjarfisk som i stort sett alla haft någon gång, du kanske bara missade dem?
        Sedan vill jag slå ett slag för AKVARIEAUKTIONER, i Stockholm är det flera olika Akvarieauktioner per år och många gånger så säljs praktexemplar av scalarer odlade på VF föräldrar (dessa yngel kallas då för F1) som man kan köpa (väldigt)billigt i jämförelse med priserna i affärerna, ibland dyker det även upp lekpar och vuxna scalarer, välvuxna exemplar i minst 15 cm storlek....prisvärt är ordet....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...