Var får man tag på fina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knaperstekt
    • August 2007
    • 77

    Var får man tag på fina fiskar?

    Hejsan!
    Jag provade att söka lite men fick inget bra resultat.
    Jag tycker det är på tok för få trådar om var man ska handla sina fiskar någonstans. Jag iofs rätt ny i akvarievärlden, men i alla fall.
    Så i den här tråden kan väl alla erfarna och oerfarna fiskmänniskor tipsa och fråga om var man får tag på fina amerikanska ciklider?

    Jag funderar på att köpa skalarer (om mitt nästa akvarium blir tillräckligt stort). Problemet är att enda fiskaffären jag sett i sthlm som har skalarer har jag dåliga erfarenheter ifrån, alla fiskar jag köpt där har dött inom två veckor (skulle kunna bero på akvariet, men fiskar jag köpt på andra ställen verkar trivas hur bra som helst) och de har inte fiskarna i karantän.
    Dessutom så är deras skalarer svart/vit "spräckliga". Vad jag förstår så är det en avlesform? Jag skulle vilja ha något som är närmare orginalrasen, avelsformerna är väl oftare i sämre kondition eller hur man ska säga?

    Var ska jag köpa skalarer någonstans? Privatpersoner? Hur hittar jag dem isåfall?
    Vet någon en pålitlig affär i sthlm som man kan gå till och be dem beställa in fiskar? Kan man göra det i AL i bromma?

    Aaah, många frågor. Hoppas jag får svar på någon.

    MVH Hannah
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 October 2007, 10:04.
  • rsoderberg
    • February 2007
    • 954

    #2
    Akvarielagret i Bromma är en mycket bra affär.

    Kommentar

    • Henrik_von_Jyndevad
      • January 2006
      • 272

      #3
      Min erfarenhet är att mindre fiskaffärer är bättre, eller i alla fall mindre kända affärer. Många importerar själv från utlandet istället för att köpa via mellanhänder, så som Simontorp. Den bästa fiskaffär jag varit i heter Akvarietjänst. Den ligger i Malmö och är väldigt liten, men GUD vilket utbud och kvalitet! Det är lokala fiskfantaster som är medlemmar i akvarieföreningar som helhjärtat driver denna affär.

      Nu kan jag inte svara på vilka bra affärer det finns i Sthlm. Men jag tycker absolut du ska försöka hitta en massa mindre kända affärer, sen kan de större affärerna också ha bra kvalitet och utbud. Problemet är bara att de oftast inte är lika ambitiösa och helhjärtade. De väljer fisk efter "familjen Svenssons smak" och har ofta kontrakt med importörer och har då ofta samma utbud i samma kvalitet.
      Som sagt, kolla runt! Privatpersoner kan också vara jättebra, oftast billigare!
      Senast redigerad av Henrik_von_Jyndevad; 19 October 2007, 02:10.
      MVH Henrik

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Bli guldmedlem här på zoopet och släng in en annons under rubriken "köpes".
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • rsoderberg
          • February 2007
          • 954

          #5
          Ursprungligen postat av Henrik_von_Jyndevad
          Min erfarenhet är att mindre fiskaffärer är bättre, eller i alla fall mindre kända affärer. Många importerar själv från utlandet istället för att köpa via mellanhänder, så som Simontorp. Den bästa fiskaffär jag varit i heter Akvarietjänst. Den ligger i Malmö och är väldigt liten, men GUD vilket utbud och kvalitet! Det är lokala fiskfantaster som är medlemmar i akvarieföreningar som helhjärtat driver denna affär.

          Nu kan jag inte svara på vilka bra affärer det finns i Sthlm. Men jag tycker absolut du ska försöka hitta en massa mindre kända affärer, sen kan de större affärerna också ha bra kvalitet och utbud. Problemet är bara att de oftast inte är lika ambitiösa och helhjärtade. De väljer fisk efter "familjen Svenssons smak" och har ofta kontrakt med importörer och har då ofta samma utbud i samma kvalitet.
          Som sagt, kolla runt! Privatpersoner kan också vara jättebra, oftast billigare!
          Tja inte skulle jag åka tur och retur 3-4 ggr/år till Bromma om utbudet var dåligt, det är bara 80 mil och jag vet ingen annan affär som bara har fiskar det finns inte hund eller katt tillbehör så långt ögat kan se. Det finns även massor med stora visningsburkar med back to nature mm, massor med konstiga/roliga fiskar.

          Kommentar

          • knaperstekt
            • August 2007
            • 77

            #6
            Tack för alla snabba svar, allihopa!
            Akvarielagret har jag aldrig hört något dåligt om, och att åkka dit bara för att titta är värt resan (iaf för mig, 20-30min med bil).

            Sist jag var där såg jag inga skalarer men jag skulle alltså kunna åka dit och be dem beställa in?

            Vad ska jag satsa på då, spräckliga/marmorerade eller "orginal"-färgade?
            Vad är bäst, någon som har erfarenhet av båda?

            Tack på förhand
            Hannah

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Skalarer är väl annars rätt vanliga i akvarieaffärer. Dock är det väl de olika avelsformerna som man oftast hittar - sannolikt pga att de efterfrågas mest.

              Vad ska jag satsa på då, spräckliga/marmorerade eller "orginal"-färgade?
              Vad är bäst, någon som har erfarenhet av båda?
              De är väl lika "bra" - det har väl mest med smak att göra. Själv fördrar jag naturformerna bl.a. eftersom de oftast får vackrast fenor (förutsatt att de får gå i ett högt akvarium). Men som jag skrev ovan - så är ju avelsformerna poulärast så min smak är inte den vanligaste.

              PS: Jag raderade lite i ditt inlägg eftersom ANONYM kritik mot affärer inte är tillåtet i forumet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #8
                Ursprungligen postat av Henrik_von_Jyndevad

                Nu kan jag inte svara på vilka bra affärer det finns i Sthlm. Men jag tycker absolut du ska försöka hitta en massa mindre kända affärer, sen kan de större affärerna också ha bra kvalitet och utbud. Problemet är bara att de oftast inte är lika ambitiösa och helhjärtade. De väljer fisk efter "familjen Svenssons smak" och har ofta kontrakt med importörer och har då ofta samma utbud i samma kvalitet.
                !
                ?? Det var det dummaste jag har hört. Vaddå kontrakt med importörer? Det finns inga kontrakt med importörer eller grossister. Hittar du en stor affär enbart inriktad på fisk så är det en garanti för att de är både ambitiösa och helhjärtade, annars skulle det aldrig fungera.
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • Robin_Hedstrom
                  • January 2005
                  • 1818

                  #9
                  Ursprungligen postat av knaperstekt

                  Sist jag var där såg jag inga skalarer men jag skulle alltså kunna åka dit och be dem beställa in?

                  Hannah
                  Det är nog en standardfisk för dom, sist jag tittade förbi hade de ett 70-tal scalarer, men allt kan ju vara tillfälligt slut såklart.
                  /Robin Hedström
                  http://www.robinhedstrom.se/

                  Kommentar

                  • Kenny89
                    • December 2005
                    • 291

                    #10
                    Vore najs om man skulle kunna beställa fiskar från zoopet!
                    Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                    Kommentar

                    • firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

                      #11
                      Allt beror ju på om man kan hitta skalarer av privatpersoner.
                      Själv försöker jag få igång en odling av altumskalarer.
                      Vet några i norrköping som odlar vanliga skalarer.

                      Visst så anpassar sig de flesta större butiker som säljer fisk efter vad kunderna efterfrågar och vad grossisten har.
                      Givetvis så måste dessa affärer engagera sig helhjärtat för att få det att gå runt....dock så blir ofta priserna därefter.

                      Försäljning som görs av privat personer så har de faktiskt oftast bättre kvalitet.
                      Ibland kan det även vara så att de också säljer till större butiker.
                      Själv säljer jag de flesta ungfiskar till djurmagasinet, migoos, arken.
                      Dessutom så brukar mindre företag/privat personer hålla en bra kvalitet på fiskar eftersom deras försäljning bygger på nöjda återkommande kunder.
                      Frånvarande nu mera men här ibland.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av firefox75
                        Dessutom så brukar mindre företag/privat personer hålla en bra kvalitet på fiskar eftersom deras försäljning bygger på nöjda återkommande kunder.
                        Nåväl nu bygger väl alla företags försäljning på nöjda kunder.
                        I Sverige finns det såväl riktigt stora som små företag som har bra utbud på fisk - jag tycker nog inte att det direkt är kopplat till storleken på affären.

                        Däremot kan det väl i viss mån vara som så att de företag som ligger i stora köpcentra (med jättehöga hyror) måste satsa på det som är mest kommersiellt lönsamt - dvs de mest färgglada fiskarna.
                        Detta kan ofta (men definitivt inte alltid) innebära att deras utbud är smalare men det har ju inget med kvalitén att göra.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Morgana
                          • July 2007
                          • 107

                          #13
                          Kan ju tipsa om akvariekällarn på upplandsgatan. Har iofs inte köpt några scalarer därifrån, men en hel del andra fiskar och har ALDRIG blivit missnöjd. Liiite höga priser, men det tycker iaf jag att det är värt när man får bra fisk.

                          Kommentar

                          • suzanne.h
                            • March 2005
                            • 223

                            #14
                            Vet att Fridhems akvarier har flera olika sorters scalarer. Bl a svenskodlade från yngelvårdande föräldrar.

                            Kommentar

                            • Alexander72
                              • April 2006
                              • 244

                              #15
                              Fridehems akvarier som nämnt ovan kan få fram grymma scalarer.
                              Säg att du vill ha svenskodlade från hans grossist i vällingby.
                              Dessa är riktigt fina ex för ca 50kr fisken.

                              Vinsta zoo i Vinsta/Vällingby har också mycket fina scalarer hemma hela tiden.
                              Fina peruscalarer finns där om det är av intresse.
                              Han som har hand om akvarie avdelningen med ca 110 akvarium är odlingsgeneral i bollmoraakvarieklubb så lita på att det är fina fiskar och välskötta burkar!

                              Mvh

                              Kommentar

                              Arbetssätt...