Nyckelhålsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Nyckelhålsciklider

    Jag har ett sällskapsakvarium på 200 L befolkat med Rödmunstetror, Skäggmunsmalar, Mosaikgurami, Kuhli-ålar, Platy och Palettciklid.

    I helgen (14/10) så köpte jag två Nyckelhålsciklider. Efter en lång gissningslek med personalen så fick jag två unga nyckelhål, gissningsvis en hane och en hona, med mig hem.


    Man kan väl säga att jag är helt såld på dessa underbara ciklider,
    så otroligt söta alltså!

    Nu vill jag få veta så mycket som möjligt om dom.
    När det gäller färgen till exempel, vad för teckning "ska" de ha?
    Mina har än så länge en del fläckar utöver de som visas här på zoopet,
    vad beror det på?

    Något som kanske inte är aktuellt än, men förhoppningsvis senare;
    vad krävs för att få dom att leka?



    All info om nyckelhål tas emot
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Nyckelhålscikliden är en av mina favoritciklider Har just nu ett par själv.

    Om de känner sig hemma, och trivs, så är de varmt senapsbruna, med ett svart streck genom ögat, och "nyckelhålet" syns tydligt. Om de är rädda blir de mörkare, och lite mer spräckliga, och står mest och gömmer sig.

    De är rätt lättlekta, de brukar gilla växter, och gömställen, och stenar och rötter att lägga äggen på. De vill ha ganska lågt pH.

    De blir kan bli 10-15 cm, är rätt fredliga, även om de kan ta för sig om de vill. Vissa säger att de är skygga, men det har jag inte märkt så mycket av, har nog gett dem rätt förhållanden. Hanen blir större än honan, mer långsträckt, och har längre utdragna fenor. Det kan nog vara svårt att avgöra om man inte har en hane och en hona att jämföra med, även honans fenor är rätt långt utdragna.
    Senast redigerad av Shepard; 17 October 2007, 23:56.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Nyckelhålscikliden är en av mina favoritciklider Har just nu ett par själv.

      Om de känner sig hemma, och trivs, så är de varmt senapsbruna, med ett svart streck genom ögat, och "nyckelhålet" syns tydligt. Om de är rädda blir de mörkare, och lite mer spräckliga, och står mest och gömmer sig.

      De är rätt lättlekta, de brukar gilla växter, och gömställen, och stenar och rötter att lägga äggen på. De vill ha ganska lågt pH.

      De blir kan bli 10-15 cm, är rätt fredliga, även om de kan ta för sig om de vill. Vissa säger att de är skygga, men det har jag inte märkt så mycket av, har nog gett dem rätt förhållanden. Hanen blir större än honan, mer långsträckt, och har längre utdragna fenor. Det kan nog vara svårt att avgöra om man inte har en hane och en hona att jämföra med, även honans fenor är rätt långt utdragna.
      Okej, mina har ju bara varit i akvariet 4-5 dagar. De är smått spräckliga,
      men gömmer sig inte och har börjat äta ordentligt nu.

      Det var fenorna vi stod och jämförde i affären, men det är inte alls säkert att jag verkligen fick en hane och en hona, men hoppas kan man
      Verkar visserligen vara lättskrämda, men inte skygga! De simmar lugnt runt och undersöker det dom träffar på, samt flyttar runt gruset en del^^

      Brukar de simma tillsammans även om de är av samma kön?


      Tack för all info

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        De två jag har var de enda två han hade, tror nå´n hade lämnat i dem, och de var ett rätt säkert par. Honan är rätt mycket mindre, hon är yngre förmodligen. De tog över i akvariet från början, och är i lektagen.

        Det bästa är att köpa 4-6 stycken, och låta dem para ut själva, då ökar schansen att man får en hane och hona, och ett par som kommer överens.

        Om de gräver små gropar är det nog ett par, ja Det är en del av leken, groparna är till för att flytta ynglen till efter kläckningen.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          De två jag har var de enda två han hade, tror nå´n hade lämnat i dem, och de var ett rätt säkert par. Honan är rätt mycket mindre, hon är yngre förmodligen. De tog över i akvariet från början, och är i lektagen.

          Det bästa är att köpa 4-6 stycken, och låta dem para ut själva, då ökar schansen att man får en hane och hona, och ett par som kommer överens.

          Om de gräver små gropar är det nog ett par, ja Det är en del av leken, groparna är till för att flytta ynglen till efter kläckningen.
          Vad kul
          Har du lyckats dra upp någon kull efter Nyckelhålsciklider?

          Jag VILLE köpa åtminstone 3-4 stycken och hoppas på att några av dom skulle bli ett bra par. Men pappa vägrade köpa mer än två, hade han fått bestämma hade jag inte köpt något Nyckelhål alls. Så jag fick välja på att chansa efter ett par eller inte köpa några, det var ju inte så svårt att välja...

          Mina håller sig för det mesta nära varandra, helt underbara
          Visst gräver de små gropar ibland, men betyder det verkligen att de kanske kommer leka? Vågar inte hoppas på det, men det vore verkligen jättekul!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Nej, tyvärr inte, har fått lek av nyckelhål ett antal gånger, men det har blivit frisimmande yngel bara en gång.

            Om de spänner upp sig för varandra, det vill säga, simmar upp jämsides, spänner ut fenorna och gälmembranen, så är det troligtvis ett par. Om de liksom gör små gropar, genom att trycka buken mot sanden, och vifta med kroppen, så kan det vara förberedelser till lek.

            Var köpte du dem? Ser att vi bor i samma stad, är lite sugen på att köpa några till
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #7
              Förr eller senare lyckas du säkert

              Beteendet du beskriver tror jag mig ha sett hos dem om jag inte tar helt fel. Jag får väl se hur det utvecklas...


              Jag har köpt de på Hornbach, på deras akvarieavdelning. De har inte världens största utbud, men man hittar ofta något man blir sugen på ändå^^ Och när jag var där hade de självklart Nyckelhål som jag börjat spana in här på zoopet en vecka tidigare

              Kan samtidigt varna för att i just det akvariet fanns det ett flera ciklider med Vitaprick-sjukan. Jag VET att det var idiotiskt att köpa fiskar från det karet, men jag kunde inte vänta... Men självklart såg jag till att mina inte hade några synliga prickar och att vatten från deras akvarium inte kom i mitt kar, och som tur är så räckte det för att slippa sjukdomen.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ja, man kan hoppas

                Hornbach, där har jag bara varit en gång, för flera år se´n. Om det var vita prick i det akvariet borde du kanske medicinera, för säkerhets skull. Men i och för sig tror jag kuhliiålar kan vara lite känsliga mot så´n medicin.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Solid
                  • August 2007
                  • 734

                  #9
                  Jao, det kan man göra^^

                  Men det enda jag fått yngel efter är Guppy och Svärdbärare,
                  så någon vidare erfarenhet har jag inte
                  Jag har haft akvarium i ca sex år, varav 6 år (minus två månader) har varit mer misshandel än fiskhållning... Det är först för två månader sedan jag började bry mej om akvariet på riktigt, och 4-5 veckor sedan jag började byta vatten varje vecka och mata regelbundet. Hur akvariet såg ut innan dess vill jag inte komma ihåg^^


                  Jag gillar verkligen inte att medicinera i onödan, och som du sa så är det inte säkert att Kuhlisarna klarar av det heller. Men ser jag några prickar på någon fisk så blir det omedelbar medicinering.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Nej, man ska inte medicinera i onödan, men du får hålla uppsikt.

                    Akvarium är den bästa hobbyn som finns, om man sköter det Det är både en vacker möbel, en levande tavla, och intressant att studera. Men man får ju lägga ner lite tid på det, och inte ge upp om det går snett ibland. Många gör nog misstaget att de skaffar en skål, eller ett pyttelitet akvarium, och stoppar i en stackars guldfisk, som dör rätt fort, och så tycker det att det är skittråkigt med akvarium, och lägger av. Små akvarier är ju svårare att få att funka än stora, särskilt om man skaffar fiskar som blir stora, och smutsar ner mycket, som guldfiskar.

                    Det låter som om du har lagom storlek på ditt akvarium, och bra fisksammansättning
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Solid
                      • August 2007
                      • 734

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Nej, man ska inte medicinera i onödan, men du får hålla uppsikt.
                      Självklart! För övrigt upptäckte jag att min kompis hade "vita prick" i sitt akvarium, så hon ska börja medicinera imorron...

                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Akvarium är den bästa hobbyn som finns, om man sköter det Det är både en vacker möbel, en levande tavla, och intressant att studera. Men man får ju lägga ner lite tid på det, och inte ge upp om det går snett ibland. Många gör nog misstaget att de skaffar en skål, eller ett pyttelitet akvarium, och stoppar i en stackars guldfisk, som dör rätt fort, och så tycker det att det är skittråkigt med akvarium, och lägger av. Små akvarier är ju svårare att få att funka än stora, särskilt om man skaffar fiskar som blir stora, och smutsar ner mycket, som guldfiskar.
                      Håller med helt och hållet

                      Kan ju samtidigt erkänna att det är ganska exakt så jag började, med en guldfiskskål. Sedan 70L som jag körde fiskmisshandel i och gjorde massa nybörjarmisstag med. Och sen 200 L som jag nu verkligen tar på allvar.

                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Det låter som om du har lagom storlek på ditt akvarium, och bra fisksammansättning
                      Tycker jag med faktiskt
                      Det enda jag saknar är ett litet gäng Otocinclus. De har uträttat underverk i min lillebrorsas akvarium (f.d. algsoppa, karet är mitt gamla 70 liters), och jag skulle gärna ha mindre alger.

                      Sen så har jag börjat längta efter störra kar, men, men. Det är bara att inse att jag inte har plats (förutsatt att inte mitt rum ska möbleras om) och att jag aldrig kommer att få det för mina föräldrar...

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Mina föräldrar gav mig mitt första akvarium när jag var liten, så de får skylla sig själva

                        Har nog aldrig haft nå´n riktig katastrof i mina akvarier, förutom ett antal anfall av vita prick, nå´t fall av bukvattensot, och för hög nitrithalt.

                        Har mina nyckelhål med bland annat kurvciklider, schackbrädesciklider, scalarer, kejsartetror, dolkstygnstetror, nättetror, och diverse malar.

                        Har några bilder i mitt galleri på ett nyckelhålspar med ägg och yngel.
                        Senast redigerad av Shepard; 20 October 2007, 00:04.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Albin1
                          • January 2007
                          • 21

                          #13
                          Ursprungligen postat av Solid
                          Det enda jag saknar är ett litet gäng Otocinclus. De har uträttat underverk i min lillebrorsas akvarium (f.d. algsoppa, karet är mitt gamla 70 liters), och jag skulle gärna ha mindre alger.
                          Jo Otocinclus håller det fint, är ju en rätt rolig fisk också. Sägs ju att de inte rövar rom heller, som ju bland annat en del malar gör.

                          Och Nyckelhålsciklid är ju en himla trevlig liten krabat. Hade själv flera lekar men bara uppätna ägg som resultat. Jag gillar speciellt de färgvarianter som inte är så gula utan nästan helt vita, vid lek blir det en vacker kontrast mellan det vita och de kolsvarta nyckelhålstecknen.

                          Kommentar

                          • Solid
                            • August 2007
                            • 734

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke_A
                            Mina föräldrar gav mig mitt första akvarium när jag var liten, så de får skylla sig själva

                            Har nog aldrig haft nå´n riktig katastrof i mina akvarier, förutom ett antal anfall av vita prick, nå´t fall av bukvattensot, och för hög nitrithalt.

                            Har mina nyckelhål med bland annat kurvciklider, schackbrädesciklider, scalarer, kejsartetror, dolkstygnstetror, nättetror, och diverse malar.

                            Har några bilder i mitt galleri på ett nyckelhålspar med ägg och yngel.
                            Grattis till att du hållit dej undan katastrofer^^
                            Hela mitt akvarium har varit en enda katastrof under ett par år...

                            Låter som riktigt bra fiskkombination, personligen har jag en viss förkärlek till ciklider. De känns mer personliga än många andra fiskar


                            Jag har sett bilderna, väldigt fina !
                            Mina har förfarande "extrafläckar" som visar att de inte känner sig riktigt hemma i mitt akvarium, men annars verkar de må bra.
                            Det är väl bara att vänta.

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #15
                              Ursprungligen postat av Albin1
                              Jo Otocinclus håller det fint, är ju en rätt rolig fisk också. Sägs ju att de inte rövar rom heller, som ju bland annat en del malar gör.

                              Och Nyckelhålsciklid är ju en himla trevlig liten krabat. Hade själv flera lekar men bara uppätna ägg som resultat. Jag gillar speciellt de färgvarianter som inte är så gula utan nästan helt vita, vid lek blir det en vacker kontrast mellan det vita och de kolsvarta nyckelhålstecknen.
                              Jag köpte ett gäng Otocinclus, 5 stycken, idag, vilket jag verkligen inte ångrar. Nyckelhålen som hittills varit snälla mot övriga akvarieinvånare håller på att mobba (nafsa på) Otocinclusarna. Någon aning om varför?
                              De simmar efter varje Otocinclus de ser. Tur är att de är fem stycken så inte samma blir utsatt hela tiden, får väl hoppas att Nycklarna tröttnar snart...


                              Håller verkligen med! Inte minst något extremt söta
                              Mina hör till den gulare varianten, då jag inte sett någon riktigt utfärgad Nyckelhålsciklid i verkligheten (varken vit eller gul) så vet jag inte riktigt vilken jag gillar mest. Men jag kan hålla med om att de fita är väldigt fina, utifrån de bilder jag sett i alla fall

                              Kommentar

                              Arbetssätt...