Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Shepard
    svarade
    Några nya (dock inte särskilt bra) bilder på mina viejita II...
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Såg orangea apisto idag i en fiskeaffär. Otroligt fina. Funderar på om jag måste skaffa. :o

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Den här fransktalande Canadensiska damen har varit med länge på YT och har ett genuint intresse, men kanske inte så bra filmer alla gånger

    Nu har hon lagt upp dessa två filmer på för mig en helt nya Ap, dock variant i Macamsteri gruppen vad jag kan se?



    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Goldstripe
    Frågan är: Ska jag mata som vanligt till fiskarna (Tubifex, olika frysfoder, flingfoder, sänkfoder) och låta cikliderna sköta matningen av ynglen ELLER ska man ge speciell mat (tråden är trots allt 99 sidor lång)?
    Jag matar alltid de stora fiskarna och sen får ynglen vad som eventuellt blir över. Men jag har inte haft för avsikt att driva upp yngel till vuxna fiskar, utan jag studerar och naturen får ha sin gång, blir det någon som klara sig, så kul.

    Har du för avsikt att dra upp ynglen så får du nog suga ut dem och ge dem en egen burk och då blir matfrågan en helt annan.

    Lämna en kommentar:


  • Goldstripe
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Ja det är ju kul att det som är skrivet tidigare i tråden om olika Ap arter verkar stämma även hemma hos dig

    Vad gäller yngel maten så finns det massor av olika tips och erfarenheter i tråden som jag inte kan sammanfatta i några korta rader.
    Frågan är: Ska jag mata som vanligt till fiskarna - Levande tubifex, olika frysfoder (som Artemia, mygglarver, Cyclops och Daphnia), flingfoder, sänkfoder - och låta cikliderna sköta matningen själva av ynglen ELLER ska man ge speciell mat (tråden är trots allt 99 sidor lång)?
    Senast redigerad av Goldstripe; 22 September 2012, 21:39.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Goldstripe
    Sagt och gjort: Borelii-paret åkte ur 200 L-karet och ner i ett 40 l-kar, där det endast finns en Endlers-hanne. Hur lugnt som helst i detta akvarium. Bortelii-honan har velat leka sedan 2 veckor, men hanen är hopplöst ointresserad. Jag får nog byta ut honom.

    I 200 L -akvariet (där jag har 20 pansarmalar) släppte jag istället i ett Nijsseni-par. De fattade tycke direkt flör varandra. Redan efter 1 dygn skapade de ett revir på vänstersidan av akvariet (pansarmalarna är på högersidan). Sedan 4-5 dagar bor honan i den ena kokosnöten och gör lite småturer utanför. Hannen gör inget annat än jagar pansarmalar en bit utanför boet och äter.
    Med andra ord har det varit lek och de måste ha ägg i kokosnöten. Jag tänker låta paret själva föda upp ynglen.

    Jag har erfarenhet av att föda upp pansarmalar, men inte apistogramma.

    Min fråga är: Vad ska jag mata med när ynglen är frisimmande? Nykläckt artemia? Frysfoder - i så fall vilken typ (Daphnia, Cyclops)?
    Ja det är ju kul att det som är skrivet tidigare i tråden om olika Ap arter verkar stämma även hemma hos dig

    Vad gäller yngel maten så finns det massor av olika tips och erfarenheter i tråden som jag inte kan sammanfatta i några korta rader.

    Lämna en kommentar:


  • Goldstripe
    svarade
    Ursprungligen postat av Goldstripe
    Tack för era svar.

    Finns det någon annan tuffare Apisto som skulle klara att föröka sig i ett 200 L där det går 20 mindre pansarmalar? T.ex. nijsseni eller panduro?

    Sagt och gjort: Borelii-paret åkte ur 200 L-karet och ner i ett 40 l-kar, där det endast finns en Endlers-hanne. Hur lugnt som helst i detta akvarium. Bortelii-honan har velat leka sedan 2 veckor, men hanen är hopplöst ointresserad. Jag får nog byta ut honom.

    I 200 L -akvariet (där jag har 20 pansarmalar) släppte jag istället i ett Nijsseni-par. De fattade tycke direkt flör varandra. Redan efter 1 dygn skapade de ett revir på vänstersidan av akvariet (pansarmalarna är på högersidan). Sedan 4-5 dagar bor honan i den ena kokosnöten och gör lite småturer utanför. Hannen gör inget annat än jagar pansarmalar en bit utanför boet och äter.
    Med andra ord har det varit lek och de måste ha ägg i kokosnöten. Jag tänker låta paret själva föda upp ynglen.

    Jag har erfarenhet av att föda upp pansarmalar, men inte apistogramma.

    Min fråga är: Vad ska jag mata med när ynglen är frisimmande? Nykläckt artemia? Frysfoder - i så fall vilken typ (Daphnia, Cyclops)?
    Senast redigerad av Goldstripe; 22 September 2012, 20:02.

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    goa bilder allesammans,

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Animaniac
    Tack det samma
    .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av gullefjun
    Fina bilder på vackra fiskar Pia å Animaniac.

    //Inger
    Tack det samma

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Fina bilder på vackra fiskar Pia å Animaniac.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Får jag också bidra med några bilder? Kanske inte lika fina bilder som de andra här, men tycker det är en vacker fisk. Det ser ni nog, men det är i alla fall regnbågsciklid, Apistogramma agassizii
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Shepard; 19 September 2012, 20:03.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Tack! Ja, blir nog ännu snyggare när han växer till sig, han är inte riktigt fullvuxen

    Lämna en kommentar:


  • HannaB
    svarade
    Snygg kille PiaJo! Vilket skimmer

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    För att tråden inte skall falla i glömska

    Så kommer några bilder på min Ap. Agassizii hanne och en bild med både hon och hanne. (man ser henne som ett S i nedre högra hörnet)
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...