mina skalarer har lekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smokin
    • January 2007
    • 198

    mina skalarer har lekt

    är nu nyfiken på hur länge det tar innan det händer något, dvs kläcks...just nu skyddar de rommen bra och de är där och putsar och fläktar väldigt bra...man kan tro att de har gjort detta förr men det är första gången de leker..
    Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj Smokin´!

    Det finns massor av trådar som ger råd om lekande Scalare i "Amerikanska Ciklider-avdelningen" sök lite där så får du uttömmande svar.
    Mitt svar just nu, omedelbart och här, är; Låt dom vara ifred! Låt föräldrarna vakta och vårda sina ägg, så kanske det förhoppningsvis blir lite yngel. Scalarer är GRYMMA på att vakta sin avkomma. Skulle det gå snett så leker de snart igen, bara de får vara ifred i en lugn och trygg miljö! Lycka till!

    Kommentar

    • smokin
      • January 2007
      • 198

      #3
      tackar för svaret...ja de är grym på att skicka iväg allt som rör sig runt bladet..jag håller på att kika lite i denna avdelning men har inte hittat(ännu)hur lång tid det tar innan de kläks..
      Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



      Kommentar

      • Alexander72
        • April 2006
        • 244

        #4
        Jag har dragit upp en del peruscalarer och hur lång tid det tar innan de börjar kläckas beror lite på tempen i karet.
        Det tar längre tid än för discus och jag tror det rör sig om ca fem dagar och sedan ytterligare några dagar innan frisimmande.

        Mina par är duktiga på yngelvård och vaktar otroligt bra men de lyckas aldrig föda upp yngel i stora karet utan om jag vill ha kull så måste jag flytta dom till ett lekkar.

        Sist fick jag 342 yngel som jag drog upp till sälj strl.
        Blir en del med andra ord!

        Kommentar

        • smokin
          • January 2007
          • 198

          #5
          ok jag tackar för det..det skulle vara otroligt roligt om man kunde få till en kull..de har fyllt ett bra stort blad med rom om man ska flytta ynglen ska man göra det när de är ny kläkta eller när de är frisimmande?

          du tjärnade en liten hacka på de 342
          Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Det där med att ta ynglen ifrån föräldrarna beror på; Skall du ha ynglen till försäljning?
            Vill du kanske bara försöka få en grupp yngel att överleva?

            Nå, såhär; Skall man odla yngel till försäljning så tarvas ju helt andra förhållanden än att man har sina Scalarer i ett akvarium och låter ett par gå där och leka - vi talar nu odling på proffessionell nivå.
            Jag antar att det inte är det du är ute efter!
            Om man vill ha lite yngel på sina Scalarer - och "odla" upp dessa i ett yngelkar - så föreslår jag att man ger sina Scalarer en naturlig, lugn tillvaro - alltså ett kar där de kan gå naturligt, trivas och leka. När föräldrarna har lagt sin rom så drar de själva upp ynglen - detta är ett skådespel i sig - och tycker jag, är belöningen med akvaristiken, att se sina ciklider ta hand om sin avkomma på bästa sätt.

            Nåväl; när ynglen är någon vecka/veckor gamla (efter frisimmande stadium) kan man suga upp dessa med en hävert - till ett yngelkar, med samma vattenbetingelser som i akvariet de gått i innan, mata dem med nykläckt artemia, (senare annan mat) och se dem växa upp till vuxna individer. Vad du sedan gör med dom är ju en smaksak, sälja, byta eller ge bort dom - till slut blir de så många att man inte vet vad man skall göra av dom - jag byter mina framgångsrikt mot mat och div. i zooaffärerna!

            Framför allt! Låt förädrarna ta vara på sina yngel själva - njut av att dom leker i just ditt akvarium - låt naturen ha sin gång - de leker igen - skall du ta tillvara på yngel, låt färäldrarna ha dom en tid för sig själva först - sug upp dem senare - i yngelkar; mata med artemia till en början - vanlig mat senare - .... Njut av era akvariefiskar!

            Kommentar

            • smokin
              • January 2007
              • 198

              #7
              ja det ska bli spännande att se om de lyckas ta hand om sina yngel..det är deras första lek och det har gått 1 1/2 dygn nu och de har inte ätit några rom korn alls sen fläktar de bra och skyddar det bra..
              Bifogade filer
              Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Det där ser ju jättefint ut!
                Man kan iofs skönja några vita obefruktade ägg där i mängden. Dessa blir ofta mögliga och det kan, jag skriver kan, sprida sig till de andra äggen. Lite mer erfarna fiskar putsar bort dessa, men i de flesta fall går det bra ändå.

                Bli inte låg om äggen kläcks och larverna, och senare de frisimmande ynglen snabbt går åt - det är också en ganska naturlig process som blr bättre och stadigare om lekparet får samla på sig erfarenhet i lugn och ro.

                Nu är dina Scalarer iallafall igång, och du vet med säkerhet att det är ett fint lekpar - bara en sådan grej är det många som drömmer om.

                Lycka till

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  De kläcks efter ca 3 dagar, och är frisimmande efter ytterligare ca 5 dagar, då flyttar paret dem till ett annat ställe. Se´n kan de flytta dem fram och tillbaka några gånger, kanske beroende på om de känner att det finns hot mot ynglen eller inte.

                  En av teorierna till varför scalarer numera ofta slarvar med yngelvården, är att odlare tar bort äggen från föräldrarna för att de ska leka snabbt igen, vilket kan göra att ynglen inte lär sig yngelvård själva av föräldrarna. Tar man bort ynglen tidigt, leker paret igen snabbare än de skulle ha gjort om de fått ha ynglen kvar, och det tar på deras krafter. Leker de för ofta kan nog särskilt honan växa dåligt, eftersom energin går åt till att producera ägg, istället för att växa.

                  Och se´n är det ju naturligtvis roligast att se paret ta hand om ynglen själva. Men de kan behöva några gånger för att lära sig hur det går till. Om det går många gånger utan att det blir nå´t, så kanske det är fel på vattenvärdena, eller så är paret helt enkelt inte bra.
                  Senast redigerad av Shepard; 01 July 2007, 12:43.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • smokin
                    • January 2007
                    • 198

                    #10
                    nu idag så har de putsat bort de vita obefruktade äggen..de sköter det väldigt bra måste jag säga..såg nu på förmiddagen att det är små svarta prickar i rom kornen..så det händer ju lite ialla fall..

                    nej jag har bestämt mig för att de ska få sköta allt själv denna första gången som de leker...vad jag har förstått så har de väl börjat leka så fortsätter de med det..så chansen finns väl att kunna rädda några yngel i fortsättningen om det nu inte är så att dessa två klarar av denna kull...o det skulle vara super kul om de kunde..
                    Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Personligen tycker jag att det är "häftigt", eller rättare sagt belöningen med att ha akvarium, när det blir så "naturligt" som möjligt i karet. Har man fler fiskar än, som i ditt fall, Scalarerna - kanske tetror o.s.v. så får man nog räkna med att yngelsvärmen blir mer eller mindre lång/kortlivad. Detta är ett naturligt förlopp och ingår, så att säga, i fiskarnas levnadscykel.

                      Micke svarar, som alltid, mycket bra och beskrivande, detta faktum att om man genast, eller nästan genast, avlägsnar ynglen så "glömmer" föräldrarna detta i stort sett genast och börjar om på en ny äggläggningscykel. Enbart detta faktum kan skapa lite obalans och en hetsig lek-cykel hos fiskarna.

                      Frågan är vad man skall ha ynglena till? Är det för att tillfredställa ett "rädda-yngel-behov"? Är det för att man vill ha yngel till försäljning eller kanske att utöka antalet djur i sitt befintliga kar?
                      Svaret är nog inte entydigt och hamnar nog i en allmän "spara-det-som-går-att-spara"-attityd.
                      Jag erkänner; jag är efter två års Discus-leks-inferno ganska så sugen på att faktiskt dra upp lite Discusyngel - och tänker göra det också! Men, främst för att jag vill studera Discusarnas yngelvård - inte för att nödvändigtvis bedriva Discusavel. Det kommer att bli en jädra massa yngel att faktiskt ta hand om - och dessa skall så småningom även placeras på bra ställen.

                      Smokin! jag tycker du gör helt rätt, att i nuläget bara låta föräldrana ta hand om ägg och yngel - det är ett fantastiskt skådespel i sig, och dom kommer bara att bli bättre och bättre vad tiden lider. Har du senare behov av att dra upp Scalareyngel, så kommer du att i lugn och ro kunna planera (olika yngelkar, plats, tid pengar o.s.v.) för vad du skall använda alla Scalarer du får till - för många kommer det att bli.

                      Men det är roligt - med lekande fiskar, yngel och skådespelet!

                      Kommentar

                      • rsoderberg
                        • February 2007
                        • 954

                        #12
                        Det tog min kompis ca 30-40 lekar innan det fungerade, nu har han fina yngel stora som en 50 öring.

                        Kommentar

                        • smokin
                          • January 2007
                          • 198

                          #13
                          ja jag förstår att det kan ta tid..men spännande är det då....nu rör det sig nästan över allt på bladet
                          Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



                          Kommentar

                          • smokin
                            • January 2007
                            • 198

                            #14
                            det började kläckas i går förmiddag o nu är allt kläckt..det ser väldigt kul ut på det bladet där de sitter..det är nästan så att hela bladet vibrerrar och föräldrarna har fullt upp med att fånga upp de o placera om de som får för sig att släppa bladet...men är väldigt imponerad att de sköter det så bra än så länge...
                            Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Låter härligt detta! Fortsätt rapportera!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...