540 l + hur många scalarer?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumis
    • December 2006
    • 118

540 l + hur många scalarer?

Nu äntligen har familjen bestämt sig för vilka/vilken fisk de vill ha i
    karet hemma. De slutade med endast scalarer. Helt ok enligt mig! Nu till min fråga.. hur många scalarer kan vi tänkas ha i karet då?? Läste att de blir 16 cm. Blir 15-20 stycken för mycket i ett 540 L kar? Vill ha era åsikter!

Mvh/Hanna
    Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

ska du bara ha skalarer i karet ? isåfall kan du satsa på 10 st ungjur men när dom börjar bilda par och leka får du sära ut så du typ bara har 3-4 par kvar
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

Kommentar

• Pumis
      • December 2006
      • 118

Japp, karet är min mamma och pappas och mamma är helt förälskad i scalarer och vill bara ha det i .. (lite tråkigt kanske, men hon är envis) Men eftersom de i vuxen storlek bara kan vara 3-4 par så skall jag försöka få mamma att ha i något mer. För jag gillar lite "fisksoppa" Tackar för svaret iallafall.

Mvh//Hanna

Kommentar

• wirre
        • January 2007
        • 36

Ta 6-10 skalarer som får para ut sig och sen ca 6 av nån art från släktet Geophagus och nån cool L-mal.
        720L SA/CA och 222L.

Kommentar

• Shepard
          • March 2003
          • 13992

Nå´n typ av bottenlevande fisk som tar maten som scalarerna missar är bra att ha, t.ex ett stim pansarmalar. Risken finns nog att överbliven mat kan ligga och ruttna annars. Och ett så stort akvarium med bara en art blir nog lite tråkigt och enformigt i längden, särskilt när det är en art som med tanke på storlek och temperament faktiskt går att blanda med en del andra fiskar. Vill ni däremot lyckas med att föda upp yngel i det akvariet, bör ni nog inte ha mer än ett par, och kanske nå´n fisk som går närmare botten, t.ex malar, och nå´n mer ciklid, nyckelhålsciklid är fina.

Om din mamma skaffar lite fler arter så kanske hon hittar nå´n mer hon gillar, man behöver ju inte snöa in på bara en art Roligare om man kan hitta fler favoriter. Scalarerna kan ju ändå vara det dominerande "huvudnumret"

Jag har ett akvarium stående hos mamma och pappa, och hon är också förtjust i scalarer. Förutom dem går där även pansarmalar, chokladmalar, nyckelhålsciklider, flaggciklider, blåciklider, och kejsartetror. Lite fisksoppa tyvärr, men det har en tendens att bli så, även om det vore snyggare med färre arter, med kanske fler individer av varje. Allihop är i alla fall från Sydamerika
          Senast redigerad av Shepard; 25 February 2007, 23:05.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

Kommentar

• MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

flikar in jag med, 8-10 ungdjur som sedan får para ut sig, och därefter tycker jag själv att ni sparar ETT par av scalarer, (jag vet hur J****GT det är med 3 par i ett 540, och ger det paret bästa chans att fixa sin avkomma (dom é ju så gulliga dom små scalarerna...) och därefter komplettera med nån stimmande tetra för en färgklick... (L-malar är ju alltid bra(om man inte hittar nån som äter upp ens växter) och pansarmalar ser man ju knappt)
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Pumis
              • December 2006
              • 118

Vilken sort??

Tackar så jätte mycket för råd och tips! Skall följa dessa stenhårt Har nu förklarat läget för mamma och pappa med, så nu funderar de på vad mer de kan tänka sig.. haha *skrattar* Jag vet hur mycket fiskar och växter jag vill ha.. *Drömmer mig bort* Vilka scalar sorter skulle ni valt om ni fick välja på??
              Scalar:
              *Marmor
              *Guld/Pärlemo
              *Koi
              *Zebra
              *Svart
              *Naturfärgad
              *Ghost
              *Peruensis Altum
              *Greenflame

Mvh//Hanna

Kommentar

• rick
                • April 2005
                • 1012

Peruensis Altum
                / Rickard

Kommentar

• wirre
                  • January 2007
                  • 36

Naturfärgad eller Altum!
                  720L SA/CA och 222L.

Kommentar

• MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

altum.
                    (greenflame har jag nog inte sett)

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Pumis
                      • December 2006
                      • 118

Okej, det verkar som om Altum står högst på önskelistan. Få bli det.. fast andra sorter med.. de borde ju vara ok med typ, 4-5 av varje. Fast nu till en extremt dum fråga *röd i ansiktet, redan* Föredrar Scalarerna att para ihop sig med likartade i färger?? Eller skulle exempelvis en greenflame och pärlemo/guld Skalar kunna bli ett par?? "Om man inte frågar, får man ingenting veta"

Mvh//Hanna

Kommentar

• MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136

Ursprungligen postat av Pumis
                        Okej, det verkar som om Altum står högst på önskelistan. Få bli det.. fast andra sorter med.. de borde ju vara ok med typ, 4-5 av varje. Fast nu till en extremt dum fråga *röd i ansiktet, redan* Föredrar Scalarerna att para ihop sig med likartade i färger?? Eller skulle exempelvis en greenflame och pärlemo/guld Skalar kunna bli ett par?? "Om man inte frågar, får man ingenting veta"

Mvh//Hanna

äkta altum kommer inte att blanda sig med några andra och få yngel som överlever (okay ni får rätta mig om jag har fel på den punkten),

jag avråder STARKT från att mixa och trixa med olika sorter, antingen eller säger jag , inte blanda.

"vanliga" scalarer korsar sig hejvilt...

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• wirre
                          • January 2007
                          • 36

Jag tycker inte heller att man ska blanda olika färgvarienter i akvarium ska vara naturförgade. tex 3 koi och 3 naturfärgade blir inte snyggt enligt mig! Snyggare med 6 naturfärgade då.
                          720L SA/CA och 222L.

Kommentar

• Shepard
                            • March 2003
                            • 13992

De naturfärgade är enligt mig de vackraste, och har en naturlig skönhet som de andra saknar, de ser helt enkelt ut som moder natur har tänkt sig, och man ser att det är de som skulle klara sig bäst i naturen.

Pterophyllum altum korsar sig nog med Pterophyllum scalare, men det är nog inget att rekommendera. Bäst att hålla dem renrasiga, korsningar skulle inte göra nå´n glad, och det skulle vara svårt att veta om man fått tag i renrasiga altum, eller en korsning. Jag tycker ni ska satsa på naturfärgade P. scalare, då altum är betydligt dyrare, känsligare, och mer svårodlade. Det finns en scalare som ibland felaktigt går under namnet Perualtum (förmodligen för att de ska kunna ta ett högre pris), men som i nuläget räknas till P. scalare. Det finns några små skillnader mellan den och den vanliga, bland annat lite högre kroppsform, och ofta längre fenor. En annan art är Pterophyllum leopoldi, som är mer spetsig, med kortare fenor, som hålls mer bakåtlutade.

De olika färgvarianterna av P. scalare (marmor, guld, svarta, osv) bildar glatt par, eftersom de är framavlade varianter av samma art.
                            Senast redigerad av Shepard; 27 February 2007, 18:03.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

Kommentar

• janne63
                              • August 2006
                              • 294

Jag skaffade nyligen den variant som kallas antingen Peru scalare eller Peru altum. Kan verkligen rekommendera den, väldigt vacker kroppsform, höga och fina. Helt enkelt en väldigt vacker skalar och som dessutom lär få röda prickar på kroppen med tiden. Lite dyrare som Micke_A skriver men billigare än altum och mer lättskött.

Annars tycker jag som någon skrev tidigare, naturformerna är mycket vackrare än de framavlade.

Kommentar

Arbetssätt...