Danmark Danmark Norge Norge Sverige Sverige Danmark Norge Sverige

Dvärgciklider, Hur många? Olika/lika?

#1 - 8 november 2005 15:15
Hej!
Många frågor blir det när man ska starta nytt ovh köpa en ny fisksprt man inte haft förut. men för fiskens skull så frågar man ju gärna innan man handlar.

Hur som helst. Jag har ett kar på 120 liter, det finns en del växter. ca 7-8 stycken, rötter, sternar ch en kokosnöt. Jag är väldigt sugen på dvärgciklider. jag undrar om man tex kan ha ett par fjärilsciklider och ett par kakaduciklider? jag vill gärna att de ska kunna leka. De ska ju helst vara snälla mot varandra så inga dör..
har ni annars några andra tips på vad jag kan ha? har två malar för tillfället (ancistrus), vet att dom kan sno äggen..:S
#2 - 8 november 2005 17:40
Hur stor är bottenytan?
#3 - 8 november 2005 17:46
75*40
#4 - 8 november 2005 17:50
Ok, det är lika stor bottenyta som flera av mina akvarium. Det Skulle säkert kunna gå men det blir nog ganska mycket revirstrider. Jag har inte haft vanliga fjärilar utan bara bolivianer och de rår inte på min kakaduahane. Vill du ha lek skulle jag nog rekommendera dig till att välja en av arterna istället, men det kan fungera även med båda.
#5 - 8 november 2005 19:24
Eftersom karet ändå är nystartat och man ska ta det lugnt med fiskarna kan man kanske börja med att köpa ett par av tex kakaduorna. Eller kan man kanske köpa 4 kakaduor? oj...nu märker jag hur svårt det här är...:) Men om man köper 4 kakaduor..blir det strider då?
#6 - 8 november 2005 19:31
Testa med 2 honor och en hane, det är lagom och bra. Hanen kan leka av båda honorna men slänger du i en hane till så blir det nog väldigt tufft för den som inte är dominant.
#7 - 8 november 2005 19:33
Aa...va smart! så kan man ju göra...fast har beslutsångest om vilken ciklid jag ska välja!? förslag tips? rätt så tåliga och lekvilliga..:)
#8 - 8 november 2005 19:41
Jag skulle ju rekommendera kakaduorna, de är vackra, intressanta, lättlekta och framförallt så verkar det vara lättare att få lyckade lekar än på fjärilar. Jag har själv ca 50-60 yngel i lite olika storlekar som växer så det knakar. Bilderna är på de största ynglen (ca 2,5 månad gamla) som går i en 31 liters plastback i väntan på att få flytta till ett 105 akvarium samt på min ståtliga hane som är pappa till alla yngel.
#9 - 8 november 2005 19:44
Va Roligt! vilka fina små fiskar du har där..:) Nu har jag bestämt mig. ska ringa till zoobutiken imorgon och be honom ta hem 3 st. en herre och 2 damer. :D
Jag har dock två ancistrus...kan det bli problem med rommen då?
#10 - 8 november 2005 19:46
Det beror nog på hur tuffa honorna är. Min hona hade inga problem med att jaga bort både ancistrusar och skalarer. Synd att mina yngel inte är så stora än, annars hade du kunnat få köpa några av mig. Nu är de ca 2,5 cm och blir väl kanske könsmogna om ca 2-3 månader.
#11 - 8 november 2005 20:47
okej..men jag får väl se hur det går...i värsta fall får man ordna om bland fiskarna och så...men det är ett senare problem. Ja det var synd att dina är för små ännu..man har ju hört så många ggr att hemmaodlade fiskar är tåligare och mer fisk. Men vi får hoppas att jag lyckas lika bra som du ändå..;)
#12 - 9 november 2005 16:33
Nu har jag beställt ciklider och dom ska nog komma imorgon! :D
Några tips på vad man kan ha mer för fiskar i karet??
#13 - 9 november 2005 19:46
Det beror lite på om du vill ha lyckade lekar och behålla ynglen eller om du bara vill ha ett vackert akvarium med vackra fiskar. Ett gäng tetror eller liknande mindre fisk kan ju passa bra.
#14 - 9 november 2005 19:49
ja man vill ju ha lyckade lek och ett fint akvarium....lite höga krav kanske :)...men som du säger med tetror kan det ju gå bra, finns ju otroligt många vackra varianter. Hur tror du guppys skulle funka?
#15 - 9 november 2005 21:21
Det fungerar säkert bra också. Har du lite flytväxter i så kan du säkert få ett gäng guppyngel också, sen kommer problemen med att ta hand om alla yngel. Tänk bara på att det kan bli svårt för kakaduahonan att freda sina yngel om du har för många medinvånare.
#16 - 9 november 2005 21:59
Ja...det är ju helt sant. men jag kommer nog ändå vänta ett tag innan jag köper fler fiskar för att akvariets biologiska balans inte ska rubbas allt för mkt heller. Men nu är jag väldigt förväntasfull över imorgon..:D hihi
Tack för alla svar! Du e toppen!
#17 - 9 november 2005 23:50
Tackar och bugar. Alltid kul att kunna hjälpa till, särskilt när det gäller dvärgciklider som är mitt största intresse och särskilt min nuvarande favorit kakaduan.
#18 - 10 november 2005 12:53
ja, nu vet jag vem jag kan vända mig till om jag undrar något...hoppas det är okej?
då kan jag passa på och fråga hur man gör en bra lekgrotta...har just nu en kokosnöt där ingången är lite täckt av en anubias...hade jag varit fisk hade jag lekt där..:) men jag tror nog att jag skulle behöva en till grotta...vad har funkat bäst för dig?
#19 - 10 november 2005 13:05
De verkar föredra trånga ingångar till grottorna, det blir lättare att försvara då. Hanen behöver inte komma in i grottan utan sprutar in sin mjölke. Kokosnötskal, rötter, stenar eller blomkrukor är bra att göra grottor av.
#20 - 10 november 2005 13:23
[QUOTE=ovj78]Jag skulle ju rekommendera kakaduorna, de är vackra, intressanta, lättlekta och framförallt så verkar det vara lättare att få lyckade lekar än på fjärilar. Jag har själv ca 50-60 yngel i lite olika storlekar som växer så det knakar. Bilderna är på de största ynglen (ca 2,5 månad gamla) som går i en 31 liters plastback i väntan på att få flytta till ett 105 akvarium samt på min ståtliga hane som är pappa till alla yngel.[/QUOTE]

går kakaduor bra med palletter?
#21 - 10 november 2005 13:38
Har inte testat men det beror nog främst på hur stort akvarium man har och hur välplanterat det är (växter, rötter, stenar mm). Blir det för trångt blir det nog problem och särskilt när det vankas lek, vad jag har förstått blir paletter rejält aggressiva när de leker.
#22 - 10 november 2005 14:02
ovj78 i din plastback har du bara en luftpump där elr? hur funkar det med dina flyväxter om du har cirkulationspump, jag har lite flytväxter till mina johanni yngel (malawi). Men dom bara åker runt med cirkulationen hela tiden så dom gömmer sej inte där;)
#23 - 10 november 2005 14:08
[QUOTE=ovj78]Har inte testat men det beror nog främst på hur stort akvarium man har och hur välplanterat det är (växter, rötter, stenar mm). Blir det för trångt blir det nog problem och särskilt när det vankas lek, vad jag har förstått blir paletter rejält aggressiva när de leker.[/QUOTE]

akvariet är på 170l med 1 palletrivir och lite gråttor mina är inte så agresiva
#24 - 10 november 2005 14:43
Jag har ingen pump eller ngt annat för den delen heller till mina yngel, det är massa javamossa, flytväxter, lite eklöv och ett gäng snäckor som hjälper till med renhållningen. Jag byter ca 4 liter vatten i 31 liters backen och 2 liter vatten i 16 liters backen och slamsuger varje till varannan dag.
#25 - 10 november 2005 14:45
akvariet är på 170l med 1 palletrivir och lite gråttor mina är inte så agresiva

Det beror ju lite på hur stor bottenytan är också, men har du många göställen och reviravdelare så skulle du säkert kunna ha ett par av varje. De skulle säkert bråka lite men det är nog ingen fara, men jag har aldrig testat så jag vet ju inte.
#26 - 10 november 2005 16:10
Jag har fått mina ciklider nu! beställde i djuraffären och han tog hem 3 st bara för min skull...och han tog dessutom hem en annan spännande variant. Den som kallas "orange" tror jag.. Hanen är jättefin, honorna är dock mkt mindre kanske 4 cm. först var de helt vita i påsen men nu har dom fått mer färg och ser riktigt fina ut! det här är riktigt spännande..:)
ungefär vid vilken storlek blir dom könsmogna?
#27 - 10 november 2005 16:43
[QUOTE=soetiz]Jag har fått mina ciklider nu! beställde i djuraffären och han tog hem 3 st bara för min skull...och han tog dessutom hem en annan spännande variant. Den som kallas "orange" tror jag.. Hanen är jättefin, honorna är dock mkt mindre kanske 4 cm. först var de helt vita i påsen men nu har dom fått mer färg och ser riktigt fina ut! det här är riktigt spännande..:)
ungefär vid vilken storlek blir dom könsmogna?[/QUOTE]

vad kostade de styck? är oxå väldigt sugen på just dessa fina fiskar.... :)
#28 - 10 november 2005 22:39
Dom kostade 109 kr styck. ganska dyrt tror jag..vilket beror på att han just beställde bara 3 st. Affären är rätt så liten dessutom. Men jag vart glatt överaskad att det var just den här varianten som leverantören skickat med! :D
#29 - 10 november 2005 23:04
Ja det var ganska dyrt, hur stora de är när de blir könsmogna vet jag inte riktigt men jag har för mig att jag läst ngnstans att de ska vara ca 5-6 månader. De är hyfsat vanliga så de flesta akvariebutiker brukar ha några exemplar hemma. Snart kommer jag att börja sälja mina och de kommer väl gå för ca 35-40 kr st.
#30 - 11 november 2005 06:46
ja, tyvärr är de dyra, såg i kalmar att de tar 110 st... men de är så fina ju.. :)

var bor du då ovj78? långt ifrån kalmar? ;)
#31 - 11 november 2005 09:42
Stockholm...
#32 - 11 november 2005 10:08
aj då..:(

får nog köpa de firrarna för 110... men de är ju så fina.. :)
#33 - 11 november 2005 12:32
hehe..typiskt att dina fiskar inte var till salu just nu..:) då hade jag sparat många pengar..:) jag tror inte jag kan ha så många fler i mitt kar va? det lär bli fight mellan hanarna...
5-6 månader..hmm..jag har ju inte en susning om hur gamla mina är. hanen är en "L" enligt leverantören och är ca 5-6 cm. men honorna är ju som sagt en tredjedel så stora som hannen. Men det är kul å se dem växa sen..:D
Jag måste försöka ta bilder på min kille..men det är inte lätt..:)
#34 - 11 november 2005 12:59
Jag har också funderat på dvärgcilkider.

Kan man ha ett sällskaps akvarium med några olika sorter, och när man vill ha lek, om de nu inte leker i sällskapsakvariet, flytta över dem till ett lek kar?
Eller är det för stressande för fiskarna??
#35 - 11 november 2005 13:24
[QUOTE=soetiz]5-6 månader..hmm..jag har ju inte en susning om hur gamla mina är. hanen är en "L" enligt leverantören och är ca 5-6 cm. men honorna är ju som sagt en tredjedel så stora som hannen. [/QUOTE]
Om han är "L" och 5-6 cm så borde han redan vara könsmogen, om honorna bara är ett par cm så är det lite mer tveksamt med dem. Men Apistogramma växer ganska fort och blir nog också könsmogna ganska tidigt.

[QUOTE=becky_be]Kan man ha ett sällskaps akvarium med några olika sorter, och när man vill ha lek, om de nu inte leker i sällskapsakvariet, flytta över dem till ett lek kar?
Eller är det för stressande för fiskarna??[/QUOTE]
Visst går det bra att flytta över dem och låta de leka i ett annat akvarie. Men när det gäller Apistogramma så kommer de nog att leka i sällskapsakvariet och är också bra på att försvara sina yngel. Jag tycker i alla fall att du ska pröva det först. :) (Vissa Apistogramma är förstås svårare att få lek på än andra...)

/Mattias
#36 - 11 november 2005 13:31
Visst kan man flytta dem, bara man inte flyttar runt dem för mycket. Jag hade en lek i mitt 375l där det var lite för mycket andra fiskar för att dra upp ynglen, då flyttade jag över mitt par till ett 54l där de lekte efter 1-2 veckor. Om hanen är 5-6 cm så är han nog könsmogen.
#37 - 11 november 2005 14:07
Härligt..får hoppas honorna växer till sig nu...visst är det så att man inte ska ändra matvanorna för mkt när det gäller kakaduor? att man kör på samma foder hela tiden? idag fick dom iaf mygglarver..Men tusan så feg hannen är..:)
dom är inte så förtjusta i flingfoder va?
har ni några bra matrekomendationer kanske?;)
#38 - 11 november 2005 14:24
Jag varierar ganska mycket, när de är små är de mest kräsna. Mina föredrar levande foder eller fryst foder, flingor spottas bestämt ut. Fryst artemia tycker jag är ett hyfsat bra foder som de gärna äter, även nykläckt artemia men det är lite litet när de är fullvuxna. Svarta mygglarver äter de också men inte lika gärna som artemia. Mina matas med fryst artemia, frysta bosmider, frysta svarta mygglarver, nykläckt artemia, levande vingdeformerade bananflugor samt ibland med grindalsmask.
#39 - 11 november 2005 14:33
oj, inte dåligt det..:) då kan man alltså skippa flingfodret helt? istället kan man variera mellan olika frysfoder...Du som har en del erfarenhet borde ju faktiskt ha ganska så rätt..:)
för vad jag hörde var att jag skulle ge frysfoder 3ggr i veckan..då antog jag att han menade flingfoder de resterande dagarna..det låter ju dumt om dom spottar ut det tycker jag...
#40 - 11 november 2005 16:23
Du kan ju testa med flingfoder, käkar dem det så är det bara bra. Anledningen att jag inte matar med det är att de vägrar äta det... Jag tror att de mår bäst av att man varierar maten.
#41 - 11 november 2005 17:00
jag testade med flingfoder..precis som du sa...tydligare kunde det knappast bli. Flingfoder=äckligt..:) malen fick äta upp det istället. ja jag tror också på varierande föda.han påstod att just den här arten levde längre om man inte varierade. jag tänker ändå variera i den mån jag kan. dvs..levandeföda är något jag itne har tid med, men olika frysta foder lär det bli.
Såg nu när jag kikade ner att det verkar som den ena honan har lagt beslag på hanen..eller nått. hon tycker iaf inte om den andra honan. kan hon redan ha skaffat sig ett revir? eller brukar det vara så att honorna inte är bästisar?:)
#42 - 11 november 2005 17:16
De skaffar sig nog revir ganska fort om de har möjliget, och sen är de inte speciellt vänskapliga mot varandra. Att de skulle leva längre om man inte varierar maten förstår jag inte, har aldrig hört att det skulle vara så. Är det en renodlad akvariebutik du handlat hos eller en zoobutik?
#43 - 11 november 2005 17:46
det var tydligen leverantören som hade sagt så...men aja..jag kör ändå på med min egen stil som snarare är din stil...:)
Upptäckte en väldans rolig överaskning idag...mina ancistrus malar har lekt, redan?! släppte ner dom i tisdags..:)
ynglens överlevnadschanser är itne så stora med ciklider som grannar va?...tycker iaf att det låter som så.. men det är helt klart roligt! det måste iaf tyda på att det råder en bra balans i akvariet..:D
#44 - 11 november 2005 18:10
Jag har inte haft ngn lek på ancistrus än... Men jag ska fixa ett ancistrus kar snart där jag hoppas få lek. Jag vet inte hur bra dem är på att försvara sina yngel men mot tre kakaduor tycker jag inte att det borde vara några större problem. Men jag vet inte, du får hålla oss uppdaterade på hur det går. Grattis iallafall!
#45 - 11 november 2005 18:34
Tackar! ja han i zooaffären komemr bli knäckt nu..han hade ett annat par som lekte som han absolut inte ville sälja..han sålde istället de här två..hehe..mkt roligt:) om ca 4 dagar kläcks dom, fast lär nog inte få se dom på nån vecka eller två för det..
Så nu ska föräldrarna få gurka och ärtor..:D
#46 - 11 november 2005 19:11
Grattis till ynglena...

Har du bara kakaduorna och ancistrusarna i akvariet så tror jag nog att åtminstone en del yngel kan klara sig. Det beror ju i och för sig på hur mycket växter du har också. Problemet kan vara att se till att de får mat...

[QUOTE=ovj78]Jag vet inte hur bra dem är på att försvara sina yngel men mot tre kakaduor tycker jag inte att det borde vara några större problem. [/QUOTE]
Ancistrushanen vaktar ynglen första 2-3 veckorna (kommer inte exakt ihåg hur länge) och under den tiden är det nog ingen risk att kakaduorna tar dem. Därefter släpps ynglen ut och han slutar passa dem och det är ju då det är risk att de blir mat.
#47 - 11 november 2005 22:33
Ja, det kommer bli ganska så spännande..jag kommer iaf inte att skaffa några fler fiskar förrän ynglena blir tillräckligt stora (om de lever så länge). jag har ganska iaf 3 stycken mkt täta växter, några hålstenar och rötter. hoppas de fattar å gömma sig nånstans där..:)

Men kakaduorna är ju knappt hungriga? äter dom när jag inte ser på kanske?
#48 - 12 november 2005 22:41
De kanske är lite försiktiga i början men det går nog över snabbt...
#49 - 13 november 2005 20:55
Ja, honorna har börjat hämta mat vid vattenytan lite smått, hanen spottar ut all mat han smakar på. måste köpa fryst artemia imorgon tror jag, se om han hellre vill ha det. Å malen är tokkräsen och vill bara äta mygglarver och räkmx, inge ärtor, brysselkål eller gurka inte, det går inte alls för sig! Så typiskt att jag fick så kräsna fixar då...:S
Du kan ju kolla bilderna jag lagt in på zoonen i arkivet. lyckades efter många försök fånga 2 på bild.
ha det!
#50 - 15 november 2005 11:43
Rommen har kläckts nu, eller har börjat kläckas..:D
#51 - 15 november 2005 17:13
[QUOTE=soetiz]Ja, honorna har börjat hämta mat vid vattenytan lite smått, hanen spottar ut all mat han smakar på. måste köpa fryst artemia imorgon tror jag, se om han hellre vill ha det. Å malen är tokkräsen och vill bara äta mygglarver och räkmx, inge ärtor, brysselkål eller gurka inte, det går inte alls för sig! Så typiskt att jag fick så kräsna fixar då...:S
Du kan ju kolla bilderna jag lagt in på zoonen i arkivet. lyckades efter många försök fånga 2 på bild.
ha det![/QUOTE]

Kul med rommen, jag ska ta en titt när de öppnar sidan igen...
#52 - 23 november 2005 19:42
Hur går det med firrarna? Har du fått ett gäng ancistrusyngel?
#53 - 23 november 2005 20:01
Låter lite vanskligt att göra grottor av stenar, kanske kan de lätt rasa ihop?

/ Maria
#54 - 23 november 2005 20:34
Det beror på konstruktionen. Är det inga större stenar så är det inte hela världen om de rasar heller.
#55 - 23 november 2005 21:40
Jo men det går fint! har ett gäng små yngel nu..har inte sett att några fallit offer för en hungrig ciklid så jag hoppas de flesta överlever..:). Men börjar undra om cikliderna börjat leka...? Skickade ett privat mess till dig här..du kan ju kolla det..:)
Är det mina grottor ni pratar om förresten?
Ha det!
#56 - 23 november 2005 23:26
Vet faktiskt inte...

Annons