Ciklider i kallare vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    #16
    Ursprungligen postat av Tyko
    Apistogramma borelii och Laetacara dorsigerus bör inte ha något problem med temperaturer ner mot 15C (https://www.apistogramma.com/forum/t...rientes.14700/), så länge du inte köper väldigt hårt avlade exemplar. Sedan så är 20C fortfarande ganska varmt, så de flesta arter med utbredning längs med Anderna eller söderut in i Argentina/Uruguay bör trivas bra.
    Okej! Låter ju super. Jag gillar båda dem arterna. Har du själv erfarenhet från att hålla ciklider i lite svalare temp än ”normalt”?

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #17
      Ursprungligen postat av Yadina
      Har du >24 grader inomhus?
      Nej, men ca 22.5 till 23.5. Men sen så höjer belysningen tempen till 25.3 efter 8h men sjunker <1° under 16h mörker. Då är det LED och helt täckt ovan. (Räknar med om man har t5 så höjer det mera. O är det öppet upptill så sjunker det mera.)

      Tänk på att det inte är 100% verkningsgrad på pumpar så jag har ett innefilter o det pumphuvudet ger lite värme den också men inte mycket att räkna med men ändå.

      Så du kan om du har tur komma upp runt 21° utan doppvärmare men det är bara att testa.

      Kanske en idé att välja mer belysning eller ett pump(filter) till istället för en doppvärmare. Om nu mer ljus eller mer filtrering/cirkulation är fördelaktigt eller behövligt som löser andra problem, så kanske det gör att man kommer upp i den temperatur man vill ha än att stoppa i en doppvärmare som "bara" värmer vattnet men bidrar till "ingen mer nytta" än så.
      Kanske något att klura på? (Man har alltid masa pumpar o grejor liggande som man kan testa..)

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #18
        Ursprungligen postat av Yadina

        Okej! Låter ju super. Jag gillar båda dem arterna. Har du själv erfarenhet från att hålla ciklider i lite svalare temp än ”normalt”?
        Håller Dorsigerusar i rumstemperatur utan problem, får se om jag gör iordning en balja åt dem i trädgården till sommaren. Många fiskar är betydligt tåligare än man kan tro när det gäller temperatur, undantaget rena låglandsarter som diskus och praktbotia. Jag har råkat föda upp centralafrikanen Fundulopanchax gardnerii utomhus en sommar (några ägg måste följt med), de klarade dagliga temperatursvängningar från 15 till 30C, så att tempen går under optimum någon dag då och då borde inte ställa till med något problem.

        Kommentar

        Arbetssätt...