Discus igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Jo, helt klart. Men frågan är om det var en vanlig "discusjinx" den här gången. Han i butiken sa att han hade råkat ut för så'nt även bland andra arter av större ciklider. Individer som sett fullt friska ut ena dagen, och varit döda nästa. Därav hans misstanke att de helt enkelt fått hjärtattack eller hjärnblödning.

    Jaja, schackbrädena och fjärilarna är friska och mår bra i alla fall.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Köpte hur som helst igår två fina F1-scalarer, för att fylla tomrummet efter discusarna. Hoppas att de är hane och hona, än så länge verkar det lovande, eftersom de följs åt i akvariet.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Så här ser i alla fall de två discussubsituten ut... Hanen (jag gissar att det är en hane och en hona i alla fall) har en del blått bakom ögat, men det syns dåligt på bilderna. Vad som däremot syns bra, som vanligt, är algerna...
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #19
          Det är inte helt ovanligt att en diskus hinner gå från tillsynes frisk till avliden på några timmar. Det finns många fler och vanligarr orsaker än en hjärnblödning! Att förflytta ett diskuspar och släppa i dem tillsammans med ett antal andra arter i ett inrett kar är tyvärr att lägga upp för sjuka och döende diskus. Ibland går det snabbt och ibland blir det utdraget. "Diskus är diskus"... ja det är dem, men de är faktiskt tåliga och mycket långlivade OM de placeras i ett akvarium och vatten som passar dem.
          Men trist att det slutade så tråkigt! Ge inte upp diskusintresset, men gör lite mer research nästa gång.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #20
            Var inte mina första discusar, har haft discus förr, och fått ett antal lekar på olika par, som jag har hållit på samma sätt som dessa, så helt grön på discus är jag inte. Här är några bilder på ett annat lekpar jag hade för ett antal år se'n.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #21
              Ja jag försöker inte förnärma eller påstå att du är okunnig. Men det krävs mer insats att förstå än att någon i en butik pratar om hjärnblödning , om man inte vill riskera att råka ut för liknande förluster fler gånger. Och man kan då lätt uppleva att diskus bara är en problemfisk. Jag är glad att du lyckats förut och hoppas att du fortsätter med diskus!

              Men för att bli lite mer konkret så är det EXEMPELVIS farligt att släppa i nya diskusar med Scalarer. Det finns många sjukdomar som kan drabba både scalarer och diskus, och därmed kan de smitta varandra. En skillnad är dock att scalarer är mycket mindre känsliga för många av dessa sjukdomar och kan böra på dem itan att se sjuka ut. När man sedan tar två nya diskus, som är stressade efter att ha åkt i en påse, och släpper ner dem i ett nytt kar med nytt pH och en temperatur som dessutom är osäker (enligt tidigare inlägg) och samtidigt riskerar utsätta dem för scalarer som kanske bär på hemskheter så är risken att de blir sjuka stor. Det KAN gå bra, och gör ofta det, men det är en stor risk.

              När jag började med diskus för några år sedan så tyckte jag det mesta gick fint och hade några lekande par. Jag fick dock några plötsliga dödsfall som gjorde att jag läste på mer och förstod vad jag gjort fel. Jag tror att du är en duktig akvarist men likt mig och alla andra mår bra av att läsa mer om diskus.

              Tidsangivelserna i dina inlägg gör det troligt, med tanke på inkubationstiden hos vissa sjukdomar, att din diskus blev smittad strax efter inkoppning, snarare än hade en "hjärnblödning".

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Ingen fara. Tycker bara att det är konstigt att han dog knall och fall, inga tecken på sjukdom, han gick från att vara pigg och äta, till att bara dyka på nosen, samtidigt som honan verkade helt opåverkad. Så därför var sjukdom inte min första tanke.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #23
                  Ja jag förstår vad du menar. Och självklart kan en fisk plötsligt dö i vilket kar som helst. Men för diskus tenderar det att hända betydligt oftare i intedda kar med andra invånare och stressad fisk pga miljöbyte, nya rumskamrater eller plötsliga förändringar i vattenvärden.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...