Discus igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Discus igen!

    Sprang på detta par i "min" butik häromdagen, och då det var ett bra tag se'n jag hade discus senast, och gått och funderat på att skaffa igen, så kunde jag inte låta bli

    Jag gissar att det är nå'n blandning mellan Pidgeon Blood och röd turkos, eller är jag ute och cyklar?

    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Vad det är för "namn" på dessa vet jag inte... Men, förjädra härligt att du har skaffat ett discuspar! Hoppas vi får se massor av uppdateringar med lekar och yngelskockar här i denna tråd! Fasen vad kul!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Tja, jag gissar att de inte har nå't namn, tycker som sagt att de ser ut att vara gatukorsningar, men rätt snygga sådana, om jag får säga det själv

      De har hur som helst gjort sig hemmastadda, och äter både ciklidgranulat och artemia. Däremot verkar de mindre intresserade av de röda mygglarverna han skickade med ifall de skulle krångla med maten Tyvärr verkar hanen vara lite småaggressiv mot honan, särskilt vid matningarna, då han kan gruffa en del, men det kanske ger sig?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Bisho
        • September 2013
        • 304

        #4
        Vad trevligt Jätte fina de är
        Mitt tanganyika akvarium
        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Bisho
          Vad trevligt Jätte fina de är
          Tack
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av Shepard
            Tja, jag gissar att de inte har nå't namn, tycker som sagt att de ser ut att vara gatukorsningar, men rätt snygga sådana, om jag får säga det själv

            De har hur som helst gjort sig hemmastadda, och äter både ciklidgranulat och artemia. Däremot verkar de mindre intresserade av de röda mygglarverna han skickade med ifall de skulle krångla med maten Tyvärr verkar hanen vara lite småaggressiv mot honan, särskilt vid matningarna, då han kan gruffa en del, men det kanske ger sig?
            Ja, är det ett etablerat par så gäller det nog bara att de får "komma till sig" i karet. Vid matning kan parsamheten lösas upp en smula då ätandet är basalt och då kan smågruffande infinna sig, inget att fästa sig vid - det ger sig med all sannolikhet!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Vad jag förstår så hade de tydligen fått yngel hos den förra ägaren. De verkar i alla fall vara helt orädda nu, och simmar runt, och bryr sig inte om ifall man ställer sig framför karet.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Kul att du berättar hur det går för dig och dina diskusar. Vad kör du med för temp i karet nyfiket frågat?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Kul att du berättar hur det går för dig och dina diskusar. Vad kör du med för temp i karet nyfiket frågat?
                  Hmm, är ärligt talat inte helt hundra på tempen, då värmaren står på nå't helt annat än vad termometern visar Den stod förut på 22 grader, och då visade termometern 28. Såväl fjärilar som schackbräden verkade trivas utmärkt, och fjärilarna lekte. Jag testade att höja värmaren några grader till 26-27, och nu visar termometern 29. Vattnet känns inte för kallt, så jag gissar att termometern är mer pålitlig än värmaren.

                  De går med bl.a fjärilar, schackbräden, briljanttetror, Corydoras panda, två små svarta scalarer, och tre små Ancistrus.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Hanen är fortfarande lite småaggressiv mot honan, men de tycks ändå vilja hålla ihop, och håller sig oftast i samma del av akvariet, och simmar tillsammans.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Och nu har honan i sin tur börjat bli aggressiv mot scalarerna... Hanen gör utfall mot honan, och hon gör utfall mot scalarerna
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Jaha, så länge varade det roliga Hanen dog i måndags. På söndagen var båda pigga, åt och simmade runt som vanligt, och på måndagen störtdök han bara, utan någon som helst synbar anledning, fullt utfärgad även i döden, och inga tecken på sjukdom eller skada. Honan visade heller inget tecken på sjukdom, så jag tog tillbaka henne till butiken, eftersom jag inte hade nå'n större lust att sitta på en ensam discushona, och blev lite lack av att hanen bara dog knall och fall. Pratade med han i butiken, och han misstänkte att hanen helt enkelt kan ha fått en hjärtattack eller hjärnblödning, som var omöjlig att förutse, eller göra nå´t åt.

                        Jaja, får se om det blir några fler discus vartefter. Tröstade mig i alla fall med ytterligare 10 briljanttetror (har nu 20 av vad som nog är en av mina absoluta favorittetror, som tyvärr verkar svåra att få tag i), och ett halvdussin dorsiger.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Åh så jättetrist att höra. Förstår besvikelsen. Briljantterror är en av de absolut finaste tetrorna. Diskusar är känsliga. Det bara är så. Även hos mig så är överlevnadsgraden inte så hög.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ja, det var verkligen trist. Nå't måste ju ha hänt invärtes, kan inte påminna mig att nå'n annan discus jag haft har gått från att se fullt frisk ut, och äta, till att helt plötsligt bara dö. Hade en hona som lekte ihjäl sig en gång, hon lekte tills hon inte orkade mer, de påminde mer om blåciklider än discus i lekfrekvensen. Såg att hon liksom var på väg utför på slutet. Men det här dödsfallet tog mig på sängen.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ja, vad säger man, Diskus är Diskus .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...