hjälpSyrebrist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hollowman
    • March 2003
    • 139

    #16
    hmm skulle kolla nitrit halten .för hög temperatur och högt nitrithalt blir det lätt syrebrist
    står fisken uppe vid ytan ????
    men men vad vet jag
    240 liters växtakvarium hightech
    4 st svarta scalarer
    k 2 st pigen blood diskusar
    siamensisar+ ockulentisar

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Tänk på vad hollowman säger: Kola nitrit. Men i ditt fall så vill jag nog råda att kolla nitrat också. Jag tycker att det låter som väldigt lite vattenbyten. 20 liter två gånger i veckan är detsamma som 38 liter i veckan av 230. Jag skulle säga att du bör ligga på 80-100 liter i veckan. Men det kommer du att få koll på med nitrattest. När nitraten anhopas i vattnet så reverseras nitrificeringen och nitrit bildas. Med så lite vattenbyten, ingen rengjörning av karet och fisk i karet så tycker jag att det låter som en möjlighet. Om du inte har tester själv så kan en del bra zooaffärer hjälpa dig att mäta vattnet.

      Du säger att dina fiskar mår bra med så lite vattenbyten: varför andas dom så häftigt om dom mår bra?
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      • VeronicaS
        • October 2003
        • 45

        #18
        Hej igen!

        Mina nitrit och nitratvärden är bra och har legat stabilt länge. Idag skall jag tömma karet och rengöra det ordentligt och i fortsättningen skall jag byta ca 80-100l i veckan för att se om resultatet blir bättre.
        Men hur mycket av det gamla vattnet behöver jag spara? Räcker det att jag sparar 100l eller är det för mycket? Jag är tacksam för alla förslag som jag kan få.

        //Veronica

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #19
          Töma karet och rengöra ordentligt är onödigt jobb. Om du inte har varken nitrit eller nitrat så är det bara att fortsätta som vanligt.
          MVH
          magnus
          min zoon

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #20
            Om vattenvärderna är ok, så är det bara att fortsätta som tidigare, förutom att fiskar och växter mår bra av större vattenbyten än vad VeronicaS gör just nu. Jag skulle nöja mig med att göra en ordentlig rensugning av växtdelar och fiskavföring från botten. Samt börja byta åtminsone 40-50% av vattnet i veckan. Den PMDD-kalkylatorn som finns på http://www.jortgatanszoo.se/ kan vara bra att ha för att beräkna hur mycket vatten i veckan som fler vattenbyten blir. När det gäller att få ned syre i vattnet så är det omrörning av vattnet som gäller. Och på så sätt att så mycket som möjligt av vattnet kommer i kontakt med ytan. Det är bara vid ytan som vattnet får tillräckligt mycket syre, och kan lämna ifrån sig CO2. Luftbubblor är som någon skrev mest något vackert att titta på (förutom att man brukar sätta fart på vattnet när man skapar bubblorna, och det är ju bra).
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • VeronicaS
              • October 2003
              • 45

              #21
              okey ska följa era råd, är jättetacksam för all hjälp som jag fått. Vet oxå att jag har för lite växter men gjorde en beställning för ett tag sedan från Hjortgatans Zoo och de har lovat mig att de ska komma denna veckan.

              //Veronica

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #22
                För lite växter? Du behöver inga växter alls om du inte vill, det är en smaksak. Växter som inte växer producerar nitrat. Bubblor i vattnet luftar ut co2 så att växterna inte kan växa. Antingen så fokuserar man på fiskar eller på växter. Fördelen med fokus på växterna är att fiskarna faktiskt mår bättre i ett fungerande växtakvarium.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • VeronicaS
                  • October 2003
                  • 45

                  #23
                  Bra att veta.

                  //Veronica

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    • November 2003
                    • 28

                    #24
                    Ursprungligen skickat av VeronicaS
                    har upptäckt att alla mina fiskar i mitt 230l akvarieum andas snabbare än vanligt, vet någon vad detta kan bero på. Jag har under senaste veckan gjort två temperaturhöjningar under några dagars mellanrum. Har fyra magroveerötter och några växter; jag funderade på om detta kan på verka syrehalten i vattnet?
                    De fiskar som finns i akvariet är; scalarer, diskus, tetror, malar = alla med samma andning
                    från hasse, har du kollat nitrithalten om inte så skynda dig,
                    likaså ett måste vid vattenbyte häll i aquasafe och ett torvextrakt.
                    torvextraktet hör ihop med dina individer, i deras naturliga biotop
                    är vattnet fullt av humussyror.liknande det vi får av torv.
                    växterna har stor betydelse vad beträffande syretillgången,har du
                    massor av växter eller bara några få? införskaffa amazonplantor
                    om du har för få, minst två per fisk!
                    lycka till med fisket.
                    Mvh. Hasse

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      • November 2003
                      • 28

                      #25
                      Ursprungligen skickat av VeronicaS
                      har upptäckt att alla mina fiskar i mitt 230l akvarieum andas snabbare än vanligt, vet någon vad detta kan bero på. Jag har under senaste veckan gjort två temperaturhöjningar under några dagars mellanrum. Har fyra magroveerötter och några växter; jag funderade på om detta kan på verka syrehalten i vattnet?
                      De fiskar som finns i akvariet är; scalarer, diskus, tetror, malar = alla med samma andning
                      hasse här igen, hör med thomas.hellström@svensktvatten.se
                      han om någon Vet , kolla på VAV.se (vatten och avloppsvatten AB)

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #26
                        Hasse: jag har haft diskus och kardinalktetror i samma kar i ett år nu. Jag har aldrig hällt i vare sig hummussyror eller aquasafe. Hummussyror undviker jag för att dom förstör co2 halkten i karet och aquasafe hoppar jag för att det inte behövs. Jag har tidigare hållt diskus i kar helt utan växter, faktum är att det inte finns några växter där diskusen kommer i från. Numera håller jag diskus i växtkar. Och gissa vad? Jag har inte en enda svärdsplanta.
                        Då undrar jag: Är mina fiskar döende? Det verkar inte så eftersom dom leker med jämna mellanrum.

                        Veronica: Diskusen har naturligt hjälparasiter, det kan vara sådanna som spökar. Vid dåligt vatten så ökar dom i antal. Jag tror att allt löser sig om du ökar vattenbytena en aning 50% en gång i veckan är mitt tips.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          • November 2003
                          • 28

                          #27
                          Ursprungligen skickat av hans hellström
                          Ursprungligen skickat av VeronicaS
                          har upptäckt att alla mina fiskar i mitt 230l akvarieum andas snabbare än vanligt, vet någon vad detta kan bero på. Jag har under senaste veckan gjort två temperaturhöjningar under några dagars mellanrum. Har fyra magroveerötter och några växter; jag funderade på om detta kan på verka syrehalten i vattnet?
                          De fiskar som finns i akvariet är; scalarer, diskus, tetror, malar = alla med samma andning
                          hasse här igen, hör med thomas.hellstrom@svensktvatten.se
                          han om någon Vet , kolla på VAV.se (vatten och avloppsvatten AB)

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            • November 2003
                            • 28

                            #28
                            Ursprungligen skickat av Tropfrog
                            Hasse: jag har haft diskus och kardinalktetror i samma kar i ett år nu. Jag har aldrig hällt i vare sig hummussyror eller aquasafe. Hummussyror undviker jag för att dom förstör co2 halkten i karet och aquasafe hoppar jag för att det inte behövs. Jag har tidigare hållt diskus i kar helt utan växter, faktum är att det inte finns några växter där diskusen kommer i från. Numera håller jag diskus i växtkar. Och gissa vad? Jag har inte en enda svärdsplanta.
                            Då undrar jag: Är mina fiskar döende? Det verkar inte så eftersom dom leker med jämna mellanrum.

                            Veronica: Diskusen har naturligt hjälparasiter, det kan vara sådanna som spökar. Vid dåligt vatten så ökar dom i antal. Jag tror att allt löser sig om du ökar vattenbytena en aning 50% en gång i veckan är mitt tips.
                            MVH
                            Magnus
                            instämmer inte alls så var vänligen se efter på .. Se Discus på mitt sätt w1.825.telia.com catjan.rosengren@telia.com
                            amazonas är växtrik.
                            Mvh. Hasse

                            Kommentar

                            Arbetssätt...