hjälpSyrebrist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VeronicaS
    • October 2003
    • 45

    hjälpSyrebrist?

    har upptäckt att alla mina fiskar i mitt 230l akvarieum andas snabbare än vanligt, vet någon vad detta kan bero på. Jag har under senaste veckan gjort två temperaturhöjningar under några dagars mellanrum. Har fyra magroveerötter och några växter; jag funderade på om detta kan på verka syrehalten i vattnet?
    De fiskar som finns i akvariet är; scalarer, diskus, tetror, malar = alla med samma andning
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Är det alla fiskar eller bara Discusarna? Prova att få mer rörelse på ytan.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • VeronicaS
      • October 2003
      • 45

      #3
      Har en Hydorpump som tar in luft ovan vattenytan coh syresätter vattnet, är det tillräckligt? Tror du att för mycket rötter kan vara en orsak eller avge stoft som fastnar i fiskarnas gälar? Jag har ett PHvärde på 6.8 och det är stabilt.

      //Veronica

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Se bara till så utblåset gör ordentliga vägor. Det är inte bubblorna i sig som syresätter vattnet utan det är när de rör om på ytan. Är det alla fiskar????
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • VeronicaS
          • October 2003
          • 45

          #5
          jo alla fiskarna andas fortare. Men jag kom på att jag kunde vända utblåset uppåt + att jag har höjt trycket ett steg. Jag får avvakta till imorgon och se. Tack för all hjälp så länge!

          //Veronica

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Att låta pumpen suga in luft är bara användbart om du tar luft utanför täckglasen/rampen för att få in ny luft under täckglasen/rampen. Har du inte det så är den enda funktion den uppfyller förutom buller rent visuellt.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • gosatta
              • December 2002
              • 2669

              #7
              hur ofta byter du vatten?

              får man av någon anledning syrebrist så kan man alltid göra ett vattenbyte för att få ner nytt syra men man måste fortfarande ta reda på varför det blev syrebrist efter som ett vatten byte enbart ger en temporär lösning,.
              /Mats Åhrman
              http://www.gosatta.org
              http://www.stockholmsciklidklubb.com
              http://www.ciklid.se

              Kommentar

              • Oscar Cederqvist
                • November 2002
                • 6546

                #8
                Att låta pumpen suga in luft är bara användbart om du tar luft utanför täckglasen/rampen för att få in ny luft under täckglasen/rampen. Har du inte det så är den enda funktion den uppfyller förutom buller rent visuellt.
                Hmm, det stämmer inte du.
                Oscar Cederqvist

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Vad är det som inte stämmer då?
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • VeronicaS
                    • October 2003
                    • 45

                    #10
                    Jag gör små (ca 201) vattenbyten ungefär var tredje dag. Det råder säkert olika åsikter om hur ofta man ska byta vatten, men jag har prövat mig fram och när det gäller mina fiskar så trivs de med dessa vattenbyten.

                    //Veronica

                    Kommentar

                    • Oscar Cederqvist
                      • November 2002
                      • 6546

                      #11
                      Det kommer in syre under täcklaget. Finns nog inte många som har innerfiltret utanför täckglaset. Luftbubblorna tillför som sagt ingen syre utan det är när de träffar ytan som syresättningen sker genom att bubblorna ökar ytan på vattnen.
                      Oscar Cederqvist

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        Med en liten slangstump får man ner luft utifrån täckglaset. Eheims innerfilter och Aquaclear powerhead har en slang avsett för detta.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • Oscar Cederqvist
                          • November 2002
                          • 6546

                          #13
                          Spelar inte så stor roll om du inte har tätt melan glas och burk.
                          Oscar Cederqvist

                          Kommentar

                          • simunov
                            • November 2003
                            • 8

                            #14
                            Hej Ja skulle nog slammsuga botten noga sedan rikta pumpen från sidan mot mitten sätt den högt så vattenytan rör om rikligt
                            luft är bra det transporterar ut koloxiden i vattnet.

                            Jimmy..
                            Jimmy S.

                            Kommentar

                            • VeronicaS
                              • October 2003
                              • 45

                              #15
                              Hej allihopa!

                              Jag har även satt en slang från pumpen för att ta syre utifrån och tagit bort täckglaset, man får prova sig fram. Nu i veckan ska jag göra en ordentlig städning i akvariet för det var ett tag sedan. Vet någon förresten hur mycket nytt vatten jag kan ösa i efter storstädningen utan att diskusarna och de andra fiskarna tar skada av detta? Tror ni att de tar skada av att jag byter 50% av vattnet? Har inte utsatt dem för så pass stort vattenbyte tidigare utan har sparat så mycket vatten som möjligt.

                              //Veronica

                              Kommentar

                              Arbetssätt...