Frågor om skalarer och storlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Blir troligen lite mer kilformade än vanliga, och då även troligen inte så höga.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #17
      När brukar de vara tillräckligt stora för att kunna äta kardinaltetror? :S

      jag har hållit ett öga på dem men de har varit helt ointresserade av kardinaltetrorna. På dagen...

      Jag har tillbringat kvällen med att försöka få tag i 4 st sorgmanteltetror som inte vill byta bostad. Jävla svårfångad fisk för övrigt, så försökte mig på mörkerfiske. Och konstaterade att sorgmanteltetror sover inte - och det för inte skalarer heller. För skalarerna gled runt i karet i stealth-mode och provklämde på sovande kardinaltetror... De får inte in dem i munnen så enda resultatet var att tetrorna fick sin nattsömn störd.

      Men något säger mig att jag måste räkna med att jag har tetraätande skalarer va? :S
      Men hur fort bör jag fundera ut en lösning, hur stora behöver skalarerna vara cirka för att kunna äta kardinaltetror?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Munnen är större på dem än vad man tror, men är de ca 10 cm höga finns risken att de blir tetramarodörer.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #19
          10 cm på höjden eller längden, med eller utan fenor?

          Kommentar

          • LS10
            • November 2010
            • 258

            #20
            Jag tror inte det kommer bli något problem att behålla alla fyra även efter de blivit vuxna och det förhoppningsvis har uppstått minst ett par. Jag hade för väldigt många år sedan fyra skalarer, varav ett var ett marmorerat par, i ett 200 liters med 100 centimeters längd på akvariet (som i Juwel 180liter) och även om paret lekte ofta så tog de aldrig över hela akvariet.
            Men det skiljer sig säkert ganska mycket mellan akvarium och mellan individer, så bara att avvakta och hoppas på det bästa.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Ursprungligen postat av Alexia
              10 cm på höjden eller längden, med eller utan fenor?
              Med.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #22
                Ursprungligen postat av ansjo
                Med.
                Crap.... *tittar skeptiskt på de marmorerade små firrarna*

                Kommentar

                Arbetssätt...