Frågor om skalarer och storlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Frågor om skalarer och storlek

    Efter att ha flyttat ut ett palettciklidpar som blev väldigt för aggressiva på de bottenlevande fiskarna (pansarmal, ancistrus och siamensis) när de hade yngel, så uppstod ju plats för ny fisk i det karet. Paletterna var mina första ciklider och jag får nog anses frälst. Haft levandefödare och labyrintfiskar förr men nu är det svårt titta på annat än cikliderna.

    Så, någon ny sorts ciklid, som inte på samma vis som paletterna krigade om botten var tanken när jag begav mig till akvarieaffären. Kom hem med 4 st spetsnosskalarer (blabla leopoldi) och ett par fjärilsciklider. Mitt kar är 180 liter (ett Juwel Rio) och när de föreslog skalarer tyckte jag direkt att de är himla fina fiskar men de blir ju för stora. Men inte då tyckte killen i affären och tyckte att de här skalarerna inte blir lika stora. Det lät ju himla bra, och efter ett tag var jag övertygad. Dock inte innan jag snabbt googlat från mobilen vilka mått och volym spetsnosar behöver, och det verkade ju lugnt med 180 l och mina mått.

    Glad i hågen åkte jag hem med mitt nyförvärv. Som menligt inverkat på mina studier, den uppsats jag borde skrivit flitigt på och ska lämnas in på tisdag är fortfarande oskriven, jag tittar på akvariet istället..

    MEN, naturligtvis skulle det ju finnas ett men. Efter att hemma vid datorn ha googlat lite mer är jag extremt skeptisk till att det är några spetsnosar jag har. Utan mina tycks vara "vanliga" (marmor)skalarer.

    Om de är vanliga, så finns det alls någon chans de funkar i 180 liter eller är det tvärkört från början? =/ Jag antar det inte är helt lätt bli av med dem sen heller, och jag är väldigt anti att ha ihjäl fisk utan att det är av nöden tvunget. Samtidigt vill jag ju min fisk sk ha det bra med..

    I karet i övrigt går ett större stim med kardinaltetror (som om/när skalarerna tycker de är mat kommer få byta bostad och bytas ut mot sorgmanteltetror), pansarmal, ancistrus och ett stim siamensis och då tidigare nämnda fjärilsciklidpar. Samt en handfull dvärgottosar men de förargar ju ingen.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det funkar ok, då Juwels kar är lite högre än vanliga standardkar.
    Det är stor skillnad på spetsnosskalarer och marmor, duktigt gjort av säljaren i affären att inte se skillnade på dessa...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Jag är ju inte så säker på att säljaren inte såg skillnad/visste skillnaden, utan helt enkelt endera såg ett tillfälle att sälja alt tyckte jag var fel ute när jag prompt hävdade att jag inte kan ha vanliga skalarer i 180 l och tyckte att det var ett bra sätt att få mig att skaffa skalarerna..

      Men ja, när jag sen googlade bilder, så hallå de har ju inte ens samma färg/mönster. Och mina har inte den där fläcken vid fenan eller färgade "kinder". Försökte googla på om det fanns marmorfärgade spetsnos men fick bara upp randiga.

      Men vad skönt att det kan fungera då! Jag gillar ju de små liven, men vill ju de ska ha det bra också. Däremot gissar jag att det kommer funka sådär bra med fyra stycken om de bildar par? Än åker de ju runt i stim, de har lite kraftmätningar emellanåt och mellan varven favoriserar två stycken varandra och simmar i bredd och gör knäppljud. Men det finns ingen riktig logik än, ena stunden är A och B bundisar, nästa gång kraftmäter A och B, och sen kan B och C vara bundisar. Mellan det är alla bästa vänner eller andra osams. Så tar ett tag innan nån slags ordning utkristalliserar sig antar jag. De är i själva kroppen (exkl fenor) som en femkrona ungefär, kanske lite knappt en femkrona.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Då är de lite små ännu för att para ut, ge dm tid så löser de detta själva. Och som du säger, när de väl parat ut blir det nog lite mycket med mer än ett par i ditt akvarium.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #5
          Brukar affärer ta emot skalarer eller får man försöka hitta nån man kan skänka dem till då? Tänker att det borde ju vara ganska vanligt förekommande att det blir skalarer "över" efter att en grupp har parat ut sig (oavsett hur många par man kan/vill ha)

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Fråga du affären om de tar emot dem senare, och kalla dem då inte för spetsnosskalarer...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #7
              Vadå, skulle det här inte vara spetsnosar menar du. Det är givetvis en helt ny variant, som givetvis är extra dyr bara för det ;P

              Skämt åsido, en kass ajfånfilm på de små liven. Och nog är de helt vanliga (marmor)skalarer väl?
              (En har en knäckt/böjd ryggfena)

              (Ljudet i bakgrunden är hunden som äter. Bry er inte om bakgrunden i akvariet den är högst temporär och en svart sopsäck. Hörnet där gänget hänger är nyplanterat, därför det ser lite kalt ut)

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Nope, inga spetsnosar, utan helt vanliga odlade marmorscalarer. Marmorscalare är en odlingsform, och finns inte i naturen. Se'n vet man ju inte, de kan ju ha korsat marmorscalare med spetsnosscalare, och fått fram nå't som liknar en spetsnos i formen, men med marmormönster.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Alexia
                  • January 2011
                  • 509

                  #9
                  Med andra ord är det bara att vänta och se hur stora de blir?

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    De blir nog ungefär lika stora oavsett. Men några Pterohyllum leopoldi är det som sagt inte.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Alexia
                      • January 2011
                      • 509

                      #11
                      Okej, men det borde gå i mitt 180 liter oavsett? Hur ser man om det inte gör det?

                      Nej att det inte är leopoldi räknade jag ju ut ganska snabbt... Men då var jag ju redan hemma och firrarna i karet..

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Det är höjden som är det viktigaste för scalarer, och går de i för låga kar, så kan fenorna bli korta och tråkiga.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          De ser definitivt inte ut som vanlig marmor, utan det är säkert leopoldi inblandat i dem.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ja, de ser väldigt spetsiga ut, de har inte riktigt den normala scalareformen.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Alexia
                              • January 2011
                              • 509

                              #15
                              Vafalls, jag har köpt bastarder alltså! ;P

                              Skämt åsido, kan bli spännande att se vad det blir av dem med andra ord =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...