Söker speciella scalarer , hjälp gärna :)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

Söker speciella scalarer , hjälp gärna :)

Hej , tänker skaffa 6 scalarer om någon månad ,

jag vet att jag vill ha 2 vita som jag sett i en butik väldigt många gånger ( dem kommer in då o då och är väldigt små och vita (scalarer yngel) ) kan ej latin namnet på dem men dem är scalarer , butiken har även vuxna av samma sort och dem är väldigt fina

jag vill ha 2 st blåa~~ scalarer har sett det på olika bilder på google o liknande som tex http://tinyurl.com/py53gv9
    http://tinyurl.com/o6aecuq
    http://tinyurl.com/lglt3n9

vad heter någon av dessa i ovan länkar någon som vet? är det photoshoppade eller finns dem på riktigt?

samt 2 sista ska vara helt standard scalarer färger (svart vita )

allt som allt , dem blå scalarer hur får man tag på dem och vad är namnet ? om dem nu finns resten har jag sett lär köpa 2 av varje från ovan som små och dem får växa upp tsm o göra de dem vill ^^

driftar bort lite här men , hur långt tid tar det för scalarer att bli sin max storlek? med förutsättningen att dem matas 2-3 ggr om dagen.
    Senast redigerad av blaze1337; 29 October 2014, 13:46.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

alla du länkade till är Pt Scalare. dvs samma art. bara framavlade varianter. kallas kort o gott blå scalare. de finns på riktigt., har själv haft några en gång. dock är de inte särskiltl snygga tycker jag. jag gillar mer grundformen. och de lite mer dyrare peruaner och manacapuru-varianterna.

din butik kan säkert beställa hem till dig.

det är mycket svårt att säga när de når sin max storlek. beror på många faktorer. typ av foder. storlek på kar. vattenkvalitet etc etc.

Kommentar

• blaze1337
      • July 2014
      • 646

Ursprungligen postat av hannesc
      alla du länkade till är Pt Scalare. dvs samma art. bara framavlade varianter. kallas kort o gott blå scalare. de finns på riktigt., har själv haft några en gång. dock är de inte särskiltl snygga tycker jag. jag gillar mer grundformen. och de lite mer dyrare peruaner och manacapuru-varianterna.

din butik kan säkert beställa hem till dig.

det är mycket svårt att säga när de når sin max storlek. beror på många faktorer. typ av foder. storlek på kar. vattenkvalitet etc etc.
      jo fast om du kollar länkarna så är det olika form av blå , är det bara kvaliten på den? tycker ej om dem dyrare varianterna ej pga pris utan utseende , älskar standard scalarer , så lär ha 2 såna , 2 vita som jag tycker om som fan , och 2 blå låter coolt ej sett dem i butik men bara på bild och det verkar vara sjukt coolt , får se om jag kan få dem o beställa hem alla 6 till mig väldigt små till nästa månad eller januari kanske Pt scalare , blå är alltså dem jag letar efter?

Kommentar

• hannesc
        • December 2009
        • 13085

nej det är samma blå. i praktiken.

mja det är som vanliga scalarer oftast i kvaliteten.

tja fast de dyrarer peruanerna o manacapura är ju mer standard scalare än de här framavlade varianterna. ( blå, vit, marmor, svart, guld etc.

såhär ser mina honey blue ut.

Kommentar

• hannesc
          • December 2009
          • 13085

Kommentar

• blaze1337
            • July 2014
            • 646

riktigt fin färg , vad går dem runt med? ( andra fiskar)

Kommentar

• hannesc
              • December 2009
              • 13085

45 moskittetror
              4 bolivianska fjärilar
              7 st corry sterbai
              2 st multispinosus
              2 st ap. vejita
              700 sandsnäckor.

Kommentar

• hannesc
                • December 2009
                • 13085

Kommentar

• blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

fint , kan man hitta lista på växterna du använder någonstans?

Kommentar

• hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

Ursprungligen postat av blaze1337
                    fint , kan man hitta lista på växterna du använder någonstans?
                    tja du kan ju bläddra igenom min gamla projekt-tråd på det karet. startades för 5 år sen.

har en mängd växter i och har haft olika.

men det är gigantvallis, svärdsplanta, microsorium, olika cryptocoryne sorter, polysperma o massa annat

Kommentar

• blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

tja du kan ju bläddra igenom min gamla projekt-tråd på det karet. startades för 5 år sen.

har en mängd växter i och har haft olika.

men det är gigantvallis, svärdsplanta, microsorium, olika cryptocoryne sorter, polysperma o massa annat
                      tack så mycket för all hjälp hannes , kul o se olika akvarier innan man gör om lite i sitt tycker om utseendet på mitt just nu men vill ha lite högre växter o rötter för skalarerna

Kommentar

• hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

lugnt.

Kommentar

• Shepard
                          • March 2003
                          • 13992

Hmm, Blue Honey är riktigt snygga, skulle vilja ha tag i så'na, men har aldrig sett den i nå'n butik. Jag gissar att de är en korsning mellan odlingsformen Blå Amazon (som jag har fyra av nu), och Peru-scalare.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

Kommentar

• hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

Ursprungligen postat av Shepard
                            Hmm, Blue Honey är riktigt snygga, skulle vilja ha tag i så'na, men har aldrig sett den i nå'n butik. Jag gissar att de är en korsning mellan odlingsformen Blå Amazon (som jag har fyra av nu), och Peru-scalare.
                            vad jag förstått så är det en vildform. men kan ha fel där.

Kommentar

• Shepard
                              • March 2003
                              • 13992

vad jag förstått så är det en vildform. men kan ha fel där.
                              Ja, helt klart har de Peruan eller nå't i sig, men att den har så mycket blått gör mig tveksam, och så'na "flashiga" och fantasifulla handelsnamn brukar väl mest vara reserverade för odlingsformer. Och så pass "nya" varianter brukar väl ha en dokumenterad fångstlokal, om det är en vildform.

Men det är ju svårt att veta.
                              Senast redigerad av Shepard; 29 October 2014, 15:25.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

Kommentar

Arbetssätt...