Första fjärilarna, lekförberedelse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bo Andreasson
    • November 2012
    • 7

    #16
    Mina fjärilsciklider leker gärna på en krukskärva. Med 14 dagars mellanrum. Problemet är som sagt att få rommen till yngel. Rommen möglar om man tar undan den till separat burk. Den äts annars upp inom ett par dagar. Antingen fungerar inte befruktningen eller också är det något med vattnet. Bakterier? Någon som har erfarenhet.

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #17
      Har läst någonstans om någon som försökt odla på vildfångade fjärilar och även då var det inte vidare svårt att få lek men att ta hand om rommen gjorde de inge vidare.

      Min hona som gått ensam med diskusarna typ en vecka nu är i strålande form. Rundare än någonsin då diskusarna får mycket och god mat Diskusarna ska flytta ikväll och då ska hannen få komma tillbaka. Hannen har dock bott i en stor bunke (med frekventa små vattenbyten!) så han behöver nog lite tid innan han är riktigt redo. Fast han kanske inte bryr sig om det, haha.

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #18
        De återförenades i förrgår och nu håller de på att jobba med en ny lekplats. Honan ser MYCKET redo ut, som sagt vilat och ätit massa gott och nyttigt, medan hanen inte alls är i sitt bästa skick efter en vecka i 5L 22-gradigt vatten utan mat. Han är visserligen pigg och sugen ändå, men att det ska gå vägen med rommen denna gång lär ju inte vara särskilt stor med de förutsättningarna (svårt nog ändå!). Men roligt att de båda är med på noterna så snabbt i alla fall

        Kommentar

        • FannyFiction
          • November 2013
          • 34

          #19
          Ursprungligen postat av Solid
          De återförenades i förrgår och nu håller de på att jobba med en ny lekplats. Honan ser MYCKET redo ut, som sagt vilat och ätit massa gott och nyttigt, medan hanen inte alls är i sitt bästa skick efter en vecka i 5L 22-gradigt vatten utan mat. Han är visserligen pigg och sugen ändå, men att det ska gå vägen med rommen denna gång lär ju inte vara särskilt stor med de förutsättningarna (svårt nog ändå!). Men roligt att de båda är med på noterna så snabbt i alla fall

          va roligt! Har det hänt något sedan du skrev sist? Kan det vara en ide att stoppa en burk med litet hål i, så att fiskarna inte kommer in men så att vattnet rör sig lite, så att de inte blir uppätna? Är det någon som vet varför äggen möglar om man tar bort dem till en annan burk?

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #20
            Själv så vill jag att antingen ska de få ta fram rom och yngel själva eller så får det vara. Men skulle man vilja går det säkert att kläcka fram de genom att skydda äggen på något sätt.

            Det har hunnit hända en hel del - snabba puckar denna gång! De började kolla in platser på botten för 1-2 timmar sedan och nu när jag kollade läget hade de hunnit ordna en rätt bra kaka med rom, på ett boklöv denna gång Dock en bit in i karet och med växter som skymmer så det hopplöst att ta vettiga bilder (som annars hade varit väldigt bra nu när de lagt äggen på ett mörkt löv där de syns istället för gruset som har samma färg som äggen...).

            Edit: Jag kanske inbillar mig, men jag tycker det känns som att jag fått tag på ett "sunt" par med potential att klara av det här någon gång. I affären sa hon jag pratade med att det nog är bland de bästa omgångar fjärilar de fått, ovanligt tåliga och inga bortfall alls.
            Senast redigerad av Solid; 26 November 2013, 18:42.

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #21
              Denna gång turas dom duktigt om att vakta från början tydligen, istället för att hannen får för sig att honan ska bort. Får se hur länge äggen blir kvar, om de slår sitt rekord eller inte

              Kommentar

              • FannyFiction
                • November 2013
                • 34

                #22
                Jo det är ju sant! Vet du hur de tar hand om ynglen om de väl kommer till det stadiet? måste man flytta över ynglena då så de inte blir fiskmat?

                Kul att dom verkar vilja kämpa för att bli bra föräldrar! Undra vad det är som gör att de vill äta upp äggen? Borde de inte göra allt för kidsen?

                Kommentar

                • FannyFiction
                  • November 2013
                  • 34

                  #23
                  Är det där lila på magen på den ena fisken i klippet ett tecken på att hon är full med rom? (ny på detta med odling)

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    #24
                    Mest troligt är det väl att det är något som inte stämmer helt i akvariet, med rommen, med vattnet eller att de helt enkelt är för "omogna" som bidrar till att de käkar upp äggen. Men exakt vad har jag ingen aning om. Som sagt är detta mina första fjärilar och jag kan inte påstå att jag är vidare hemma på det här. Själv får jag känslan av att min hona är bättre på att vara förälder än vad hannen är, än så länge.

                    Honorna brukar vara lila på magen även när de inte leker, men får starkare/mörkare färger när det väl är lekdags. Att honan har rom tror jag inte man kan veta förrän hon tar fram äggläggningsröret inför lek, i mitt fall brukar hon vara mörkare och ha framme äggläggningsröret från och med morgonen samma dag som de tänker leka (vilket mina gjort på kvällen varje gång).

                    Kommentar

                    • FannyFiction
                      • November 2013
                      • 34

                      #25
                      Roligt det här! Skriva gärna om det händer något mer spännande (:

                      Kommentar

                      • Solid
                        • August 2007
                        • 734

                        #26
                        De har klarat natten och vaktar duktigt än. Så underbart att se när de byter av med varandra, märks att de blir lite mer sammansvetsade för varje lek.

                        Kommentar

                        • FannyFiction
                          • November 2013
                          • 34

                          #27
                          De kanske bara behöver lite erfarenhet (:

                          Kommentar

                          • Solid
                            • August 2007
                            • 734

                            #28
                            Återigen var rommen borta efter andra natten.
                            Får se om det går bättre nästa gång...

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #29
                              Fjärilshannen har avlidit under natten
                              Gjorde en smärre makeover i karet för 4-5 dagar sedan och slängde i en del sten och grenar. Morgonen efter var han blek, stod vid botten och andades jättesnabbt och hade risiga fenor och ett rejält märke på höger sida huvudet vid gälarna - måste antagligen ha tryckt till honom ordentligt av misstag. Han har kämpat på flera dagar men inatt tog det stopp och nu finns han inte mer. Speciellt synd när de verkade fungera så fint med varandra.

                              En ny hane ska jag skaffa såklart, men det dröjer nog minst några veckor iaf.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...