Hjälp med förslag på fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias H
    • September 2012
    • 70

    Hjälp med förslag på fisk

    Jag har ett 240l som det går följade fiskar i.
    13st koppartetror, 10st corydoras panda, 4st scalarer(kommer förmodligen behöva minskas till 2 när de blir vuxna) & 3st ottosar.

    Själv är jag sugen på att komplettera med nyckelhål menresten av familjen vill gärna ha något med lite mer färg i.
    Kan ha viss förståelse för det, är ju fina fiskar vi harmen ingen färgprakt direkt

    Någon som har ett förslag på en skapligt färgglad amerikanskciklid men som skulle kunna passa in?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1027

    #2
    Ett par fjärilsciklider skulle definitivt lysa upp karet, och skaffa fler tetror och ottosar.

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Jag hittar då ingen. Jag hade också tänkt starta ett stort SA kar, men just avsaknaden av färg kanske får mig att ändra mig. Men jag har bolivianska fjärilsciklider i ett SA kar nu, jättefina.
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0397.jpg
Visningar: 2
Storlek: 114,1 KB
ID: 2150303
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Jag är också väldigt nöjd med mina bolivianer!
        Ett par har yngel som börjar simma när som helst, och ett annat par förbereder för lek nu!

        Kommentar

        • Mattias H
          • September 2012
          • 70

          #5
          Bolivianer kan absolut vara ett alternativ.
          Fler tetror kan det bli (koppar i så fall), hoppas dom klarar sig ihop med vuxna scalarer.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Om du skaffar unga bolivianer är de rätt färglösa i början, men när de väl färgar ut blir de riiiktigt snygga!
            Dock är det svårt att fånga deras färger på bild...

            Kommentar

            • Mattias H
              • September 2012
              • 70

              #7
              Har sett att dom kan vara ganska färglösa i butik men Helenas är ju riktigt fin.
              Några andra förslag?

              Kommentar

              • Killis75
                • September 2013
                • 118

                #8
                Hade mitt kar varit större hade inskaffat Apistogramma hongsloi, riktigt fin!!
                Akvariehuset på 112L

                Kommentar

                • Mattias H
                  • September 2012
                  • 70

                  #9
                  Snygg Killis.

                  Kommentar

                  • Falconer
                    • November 2005
                    • 786

                    #10
                    Apistogramma Agassizii
                    Boliviansk fjärilsciklid
                    Laetacara Dorsigera (dorsigerus)

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Hur de ser ut i butikerna ska man inte gå efter, där är de ofta ungdjur, som dessutom går oinredda kar, så de är ofta inte utfärgade där.

                      Vill slå ett slag för en av mina favoritciklider, nyckelhåldcikliden. Du kan ju berätta för din familj att starka färger inte är allt Nyckelhålscikliden är enligt min erfarenhet en framåt och nyfiken ciklid. Dess långt utdragna, vimpelliknande fenspetsar ger den även ett rätt elegant utseende. Den varmt cremefärgade bakgrunden, det skarpt svarta mönstret, och de gula bröstfenorna gör den faktiskt trevlig att vila ögonen på. Personligen tycker jag den är betydligt vackrare än alla skrikigt färgade odlingsformer av en del andra arter.

                      Annars håller jag med om att bolivianer är fina, och de olika arterna i släktet Laetacara.
                      Bifogade filer
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mattias H
                        • September 2012
                        • 70

                        #12
                        Du behöver inte övertyga mig Animaniac
                        Det jag gillar med nyckelhål också är att den är ganska stor men ändå inte gräver upp allt den ser eller käkar upp övriga invånare.

                        Vad det än blir så antar jag att det kan vara en fördel att vänta tills Scalarerna har parat ut.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ja, den har den fördelen också, den är ingen dvärgciklid, men ändå så pass småmunnad att den funkar även med lite mindre tetror, som neoner.

                          Undrar om det inte kan vara en fördel att skaffa nya ciklider innan scalarerna parar ut, annars kanske de nya får svårare att etablera sig i karet, om där går två ilskna utparade scalarer. En teori bara.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mattias H
                            • September 2012
                            • 70

                            #14
                            Du har nog en poäng där ang. scalarerna.

                            Får försöka ta ett snabbt beslut om detta då, bolivianer & dom flesta apistogramma går väll att skilja könen åt så man kan köpa ett par direkt?
                            Men nykelhål behöver man börja med en grupp va?

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Bolivianer och nyckelhål kan vara bra att börja med en grupp, dels för att öka chansen att få ett bra par som kommer överens, men också för att de som ungfiskar, och ibland även som vuxna, kan vara lite luriga att se könen på. Apistogramma brukar vara lättare, de har större sexuell dimorfism. När det gäller Apistogramma är det dessutom bättre att ha flera honor till en hane, eftersom de är haremslekare.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...