Mikrogeophagus altispinosus, parbildning/lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #31
    Nu ligger ynglen och sprattlar i sanden!

    Ni får försöka ha överseende med att jag håller på och tjatar om det här, men jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag skall knycka alla ynglen, hälften av dem, eller inga alls...

    Honan ser ju ut att sköta det här på ett exemplariskt sätt, men frågan är ju om ynglen inte svälter ihjäl i där här karet...

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #32
      Jag hade tagit hälften. Hälften som du får träna på och hälften som honan får träna på. Målet är väl att honan ska klara det själv?
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #33
        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Nu ligger ynglen och sprattlar i sanden!

        Ni får försöka ha överseende med att jag håller på och tjatar om det här, men jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag skall knycka alla ynglen, hälften av dem, eller inga alls...

        Honan ser ju ut att sköta det här på ett exemplariskt sätt, men frågan är ju om ynglen inte svälter ihjäl i där här karet...
        Snälla knyck dom inte från föräldrarna! Dom hittar småsmulor på botten, och dom starkaste överlever. Överlever dom inte, så har i alla fall föräldrarna fått prova på yngelvård av sina avkommor . Dom kommer att leka igen och igen...

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #34
          Ursprungligen postat av HWH
          Jag hade tagit hälften. Hälften som du får träna på och hälften som honan får träna på. Målet är väl att honan ska klara det själv?
          Jag tycker det verkar vara hanen som behöver öva! Han håller till i andra sidan av karet och hänger med sina homeboys Paul och Tyrone...
          Låter som en bra idé, det var ju så jag tänkte göra från början. Jag kör igång yngelbyttan ikväll!

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #35
            Ursprungligen postat av Inger H
            Snälla knyck dom inte från föräldrarna! Dom hittar småsmulor på botten, och dom starkaste överlever. Överlever dom inte, så har i alla fall föräldrarna fått prova på yngelvård av sina avkommor . Dom kommer att leka igen och igen...

            //Inger
            Jag kommer inte sno mer än hälften i vilket fall som helst!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #36
              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Jag kommer inte sno mer än hälften i vilket fall som helst!
              Nu är jag elak och gör en liten jämförelse. Plockar man tiken från valparna - vi kan säga när dom är sex veckor, så missar valparna väldigt mycket i sin utveckling och i sitt sociala beteende. Dessa valpar som plockas bort från sin mamma för tidigt blir sällan bra.
              Jag har ingen aning, om det går att jämföra hund/fisk, det är bara som jag känner - och min känsla är inte alltid rätt.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #37
                Ursprungligen postat av Inger H
                Nu är jag elak och gör en liten jämförelse. Plockar man tiken från valparna - vi kan säga när dom är sex veckor, så missar valparna väldigt mycket i sin utveckling och i sitt sociala beteende. Dessa valpar som plockas bort från sin mamma för tidigt blir sällan bra.
                Jag har ingen aning, om det går att jämföra hund/fisk, det är bara som jag känner - och min känsla är inte alltid rätt.

                //Inger
                Tror det ligger mycket i det, fiskar, och kanske särskilt ciklider, är nog intelligentare än de ofta får cred för, och är inte alls några dumma, förprogrammerade robotar. Har för mig att jag läst om ett experiment, som gjordes med zebraciklider. De gjorde ett system, där cikliderna fick försöka lista ut hur de skulle få tag i mat som var svåråtkomlig. Den dominanta individen lyckades lösa det efter en stund, och de andra följde efter. Ett tag senare (några veckor har jag för mig) gjorde de om det, med samma fiskar, och de kom fortfarande ihåg det, och visste med en gång hur de skulle göra.

                Det finns t.ex teorier om att ciklider som inte blir föremål för yngelvård som yngel, får svårare att själva ta hand om sina egna yngel. Och jag misstänker att de, precis som t.ex hundvalpar och kattungar, får svårare att interagera med artfränder på ett naturligt sätt.

                Människan är rent allmänt "bra" på att tillskriva så kallat intelligenta egenskaper till "högre djur" som däggdjur, och då speciellt människan. Jag är lite småtrött på meningar som börjar med "tills nyligen trodde forskarna att människan var den enda art som kan..." och så vidare. Forskare ska inte tro, de ska vara öppna för olika svar och alternativ, tills de vet, och inte bara tror sig veta. Lite ödmjukhet är alltid klädsamt. Forskare om några borde väl ha ett öppet sinne.
                Senast redigerad av Shepard; 26 October 2013, 13:47.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #38
                  ...vill bara säga att jag har dom bebbarna i åtanke, som får gå utan föräldrarna så tidigt i ett yngelkar. Men vill också tillägga, att var och en gör som dom själva har tänkt, det kan säkert bli bra det med .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #39
                    Alternativet är ju att flytta honan också. Ja kanske både mamman och pappan till en enrummare på 45l
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #40
                      Nnnnnnjä, vill inte flytta föräldrarna...
                      Kan ju bli ett roligt experiment att låta dem gå kvar i karet också, några kanske klarar sig ändå!
                      Det är matningen jag oroar mig för. Skall jag mata så pass mycket att ynglen får tillräckligt, kommer de antagligen dö av kasst vatten i stället, men vi får se!
                      Jag kan ju flytta hälften av nästa kull istället, och jag ser att det börjar bildas fler par också, Tyrone verkar ha fattat tycke för en liten dam...

                      Vågar man göra sina vattenbyten med nykläckta yngel i karet förresten? De är väl sjukt känsliga för förändringar nu i början?

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #41
                        Du kan ju flytta paret innan de leker, och låta dem leka i lugn och ro, utan en massa farliga yngelätare.

                        Vågar gör man nog, men är inte vattenkvaliteten dålig, så finns det nog ingen större anledning. Har man bra balans, bra vattenvärden, och pumpen tuffar på som den ska, så är det väl ingen större fara med att skjuta på vattenbytena.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...