Mikrogeophagus altispinosus, parbildning/lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Mikrogeophagus altispinosus, parbildning/lek?

    Jag har ju aldrig hållit dvärgciklider förut, så deras lekbeteenden vet jag inte mycket om...
    Nu är det så att min största och finaste bolivian och en desto mindre av dem håller på med att snurra runt och liksom gnugga sidorna mot varandra...
    Är detta tecken på lek/parbildning, eller är det bara ett annat sorts slagsmål än det som de normalt ägnar sig åt då de tar tag i varandras munnar och bildar ett vibrerande S?

    Tycker inte de borde vara riktigt fullvuxna än, trodde mer på december/januari eller så...
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    De leker redan när de är halvvuxna, kanske fem cm eller så. Om det är parbildning eller slagsmål är svårt att avgöra utan att se det, och utan att se hur fiskarna ser ut. Men är det stor skillnad i storlek, så kan det vara ett par.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Jag har legat framför karet och glott på dem en stund nu, och det här måste vara ett par som håller på att bildas!
      Den förmodade hanen jagar bort ALLT utom en av de mindre bolivianerna från platsen. Han är helt klart mest utfärgad av dem alla och så håller han på och liksom "rycker" med huvudet och småputsar på en rot...
      Det tråkiga är att det bor en L-181/183? under den roten men den verkar han inte ens lägga märke till...

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Han kanske förtränger den

        Såg att mina L181/183? har spottat ur sig en ny kull.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Såg att mina L181/183? har spottat ur sig en ny kull.
          Roligt att höra, och du tänker deponera dem på samma ställe som vanligt eller?
          Kanske börjar bli dags att tipsa folk här om var de snart kan köpa ungdjur för mindre än halva priset!?!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Roligt att höra, och du tänker deponera dem på samma ställe som vanligt eller?
            Kanske börjar bli dags att tipsa folk här om var de snart kan köpa ungdjur för mindre än halva priset!?!
            Hehe, tja, om några överlever hamnar de väl på samma ställe som vanligt Vet inte hur många de är, har bara sett några stycken. Å andra sidan är akvariet rena djungeln.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Det här är roligt att titta på!
              Nu har honan börjat mota bort de andra också!
              Färgdräkten hos det debuterande paret är helt klart kraftigare än hos de andra!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Japp, de är fina och intressanta när de leker

                Ett par jag hade för ett antal år se´n:



                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Japp, de är fina och intressanta när de leker

                  Ett par jag hade för ett antal år se´n:



                  http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...php?photo=1955
                  Sedär!
                  Är det inte det paret som zoonen har på bild i sin artbeskrivning?

                  Trodde inte det skulle vara såhär lätt att få lek på dem! Speciellt inte som jag precis plågat dem med avmaskningsmedel...
                  Hoppas att även det här paret nöjer sig med en rot som lekplats för någon sten har jag inte i karet! Behövs det en väldigt slät yta? Kanske jag skulle leta reda på några flata stenar och lägga i?

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Hmm, du menar artbeskrivningen som jag har skrivit på zoonen? Eller finns det nå´n mer?

                    En någotsånär slät rot duger nog, men hittar du nå´n liten sten, som t.ex de där som säljs i nätpåsar i en del zoobutiker (finns i olika färger, jag brukar köra på svart eller rödbrun), så funkar det också.

                    På den här bilden ser du stenarna jag menar:
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Jaja, det är du som är Shepard på zoonen då? Blev du rädd att någon "lånat" dina foton eller?

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Jaja, det är du som är Shepard på zoonen då? Blev du rädd att någon "lånat" dina foton eller?
                        Hehe japp... Nja, misstänkte ju att det var min artbeskrivning du såg Men tänkte mer att zoonen kanske har egna artbeskrivningar, och använder medlemmarnas bilder, men det tror jag inte. Här på zoopet har jag hittat flera bilder som är mina i artbeskrivningar. En av bilderna på bolivianerna finns med på bolivianens artbeskrivning på ciklid.org.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Jaha, då var förberedelserna i full gång!
                          Det grävs en grop under roten (det är därför det ligger en massa sand på den) och området ovanför gropen har de börjat putsa på, så jag tror nog jag väntar lite med att lägga ner de nykokta flata stenarna, vill ju inte störa liksom...
                          Frågan är ju hur det här skall gå nu när de vanliga fjärilarna också har börjat gräva gropar inne bland vallisnerian bakom. Kan nog bli lite trångt det här!
                          Tråkigt förresten att det varken går att ta skarpa bilder på dem, eller att få pastell-neon-lekdräkten att framgå på ett vettigt sätt...
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 280920131869.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,5 KB
ID: 2149705Klicka på bilden för större version

Namn: 280920131870.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,7 KB
ID: 2149704Klicka på bilden för större version

Namn: 280920131873.jpg
Visningar: 2
Storlek: 165,1 KB
ID: 2149706

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #14
                            Nu håller de på och lägger ägg tror jag.
                            Givetvis har de valt en plats där jag kan se dem, men precis så att jag inte kan se vad som händer under dem!
                            Typiskt att de skulle sätta igång just nu, jag skall backa ett par artister på "Göt a Smile" på Brew House ikväll, så jag måste snart åka!
                            Får väl stressa fram någon golvlampa och ställa bredvid karet så de klarar att försvara äggen mot hungriga L-malar...

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Nu håller de på och lägger ägg tror jag.
                              Givetvis har de valt en plats där jag kan se dem, men precis så att jag inte kan se vad som händer under dem!
                              Typiskt att de skulle sätta igång just nu, jag skall backa ett par artister på "Göt a Smile" på Brew House ikväll, så jag måste snart åka!
                              Får väl stressa fram någon golvlampa och ställa bredvid karet så de klarar att försvara äggen mot hungriga L-malar...
                              Stressa inte fram någon golvlampa, då ser ju malarna ännu bättre - vilket inte är så bra i nuläget.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...