Stim med unga fjärilar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #16
    Det är samma richard.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #17
      Eftersom det verkar som flera här börjar med fjärilar nu så vill jag visa mina och slå ett slag för svenskodlade djur! Jag fick nämligen också tag på svenskodlade fjärilar för ett tag sedan.
      Kunde inte motstå att köpa några han hade fått in på Trop! Riktigt biffiga och såg ut som simmande fyrverkerier redan i butiken!
      Klicka på bilden för större version

Namn: 300920131877.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,5 KB
ID: 2149730Klicka på bilden för större version

Namn: 300920131878.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,8 KB
ID: 2149731

      Kommentar

      • liberty.)
        • July 2013
        • 198

        #18
        Riktigt snygga.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Eftersom det verkar som flera här börjar med fjärilar nu så vill jag visa mina och slå ett slag för svenskodlade djur! Jag fick nämligen också tag på svenskodlade fjärilar för ett tag sedan.
          Kunde inte motstå att köpa några han hade fått in på Trop! Riktigt biffiga och såg ut som simmande fyrverkerier redan i butiken!
          Misstänker starkt att du köpte från samma sändning som jag. Jag har dock problemet att de växlar mellan att visa lekbeteende, och att hanen jagar runt honan.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #20
            Ursprungligen postat av Animaniac
            Misstänker starkt att du köpte från samma sändning som jag. Jag har dock problemet att de växlar mellan att visa lekbeteende, och att hanen jagar runt honan.
            Säkert, om dina också var göteborgsodlade!
            Jag köpte två hanar och två honor. Hanarna stod med huvudena snett nedåt och fladrade åt varandra nästan med en gång de kom i karet. Såg inga riktigt fysiska strider, men dagen efter hade den mindre en skada på munen och ytterligare en dag senare var den död.
            Nu verkar den andra ha fattat tycke för den mindre honan, även om han jagar henne lite ibland också. Nu ägnar de sig åt att försöka jaga ihjäl den överblivna honan tyvärr...
            Rätt tuffa mot bolivianerna är de också, men det ser på något vis ut som om bolivianerna har ett visst mått av överseende med de lite klenare kusinerna! Förutom under det korta lekförsöket två av dem gjorde, då kördes de hänsynslöst bort!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Jag tror de var svenskodlade hur som helst. Har dem i ett 54-liters, där jag har lyckats föda upp några olika Apistogramma, så vattnet verkar bra för små sydamerikaner i det karet. Jag upplever fjärilar som rätt kaxiga. Hade för längese´n ett fjärilspar tillsammans med ganska små blåciklider, hanen var väl inte ens 10 cm tror jag, och fjärilshanen mopsade sig hela tiden mot honom. Tills fjärilshanen fick ett litet sår i sidan, då slutade han. Förmodligen fick blåciklidhanen nog, och sa ifrån. Så att de skulle vara så jättefredliga vet jag inte om jag håller med om, men de är ju så pass små att de har svårt att göra nå´n skada på andra fiskar.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • LS10
                • November 2010
                • 258

                #22
                Tack för alla inputs, känns som det även kommer bli svenskuppfödda för min del då!

                Kommentar

                • LS10
                  • November 2010
                  • 258

                  #23
                  Ursprungligen postat av KristianE
                  Slänger upp ett par bilder här också då. Finns fler bilder min tråd.
                  Tänk på att dom knappt varit i burken ett dygn när bilderna togs. Dom håller fortfarande på att färga ut...

                  [ATTACH=CONFIG]64321[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64322[/ATTACH]
                  Tack för bilderna KristianE! Riktigt fina fjärilar det där, färgar ut gör de säkert förr eller senare, då kan jag tycka det är viktigare med kroppsformen. Helt säkert får det bli en tur till odlaren i Hässelby.

                  Nu har jag inte tittat på din tråd som du länkar till, men ska fjärilarna få gå i ditt 1440liter?

                  Kommentar

                  • Killroy
                    • July 2013
                    • 40

                    #24
                    Måste dela med mig av mina fjärilars framfart.
                    De är en hane och tre honor som går i ett 200 liters kar med 20 kardinaltetror, 6 pansarmalar och 2 l-malar.
                    Nu har jag haft lek 2 gånger på 2 veckor, har alltid varit på helgen, receptet har varit finmat "svarta mygglarver" varannan dag, 30-40 procentigt vattenbyte på söndagen och lek på söndagkvällen.
                    Första gången lät jag de klara sig själva men på måndag morgonen var alla äggen borta ifrån svärdplatsbladet.
                    Nu i helgen ha de precis lagt färdigt äggen på ytterligare ett svärdplatsblad så kom en av de andra honorna och började äta av äggen, trots flera kraftiga smällar kom hon tillbaka och åt.
                    Valde då att agera och flyttade bladet utan att lyfta upp det ur vatten in i yngelkassen. Kläckningen ska ju ske efter ca 60 timmar men det verkar som om svamp har bildats på äggen, har blivit ett vitt ludd över dom.
                    Får se till helgen om det blir lek igen ska jag flytta äggen till yngelkassen och stoppa ner hanen där så han får fläkta/putsa på äggen.
                    Förutsättningarna i karet är pH 7 och temp 27-28 grader med 30-40 procentiga vattenburen en dag i veckan.
                    http://akvariekarlskrona.se

                    http://facebook.se/carlskronaakvarieforening

                    Kommentar

                    • LS10
                      • November 2010
                      • 258

                      #25
                      Ursprungligen postat av Killroy
                      Måste dela med mig av mina fjärilars framfart.
                      De är en hane och tre honor som går i ett 200 liters kar med 20 kardinaltetror, 6 pansarmalar och 2 l-malar.
                      Nu har jag haft lek 2 gånger på 2 veckor, har alltid varit på helgen, receptet har varit finmat "svarta mygglarver" varannan dag, 30-40 procentigt vattenbyte på söndagen och lek på söndagkvällen.
                      Första gången lät jag de klara sig själva men på måndag morgonen var alla äggen borta ifrån svärdplatsbladet.
                      Nu i helgen ha de precis lagt färdigt äggen på ytterligare ett svärdplatsblad så kom en av de andra honorna och började äta av äggen, trots flera kraftiga smällar kom hon tillbaka och åt.
                      Valde då att agera och flyttade bladet utan att lyfta upp det ur vatten in i yngelkassen. Kläckningen ska ju ske efter ca 60 timmar men det verkar som om svamp har bildats på äggen, har blivit ett vitt ludd över dom.
                      Får se till helgen om det blir lek igen ska jag flytta äggen till yngelkassen och stoppa ner hanen där så han får fläkta/putsa på äggen.
                      Förutsättningarna i karet är pH 7 och temp 27-28 grader med 30-40 procentiga vattenburen en dag i veckan.
                      Kul att de leker så mycket dina fjärilar!
                      Funkar kombinationen 1+3? Eller jagar hanen de övriga honorna mycket?

                      Min erfarenhet är att det inte är särskilt svårt att få fjärilar att leka, det svåra är att få det att bli yngel och sen att få ynglena att överleva. Verkar ibland som vaktinstinkten inte är särskilt stark. Som nämnt tidigare så hade jag en fjärilshona som var ganska duktig, två gånger blev det frisimmande yngel i ett par dagar men båda gångerna förstörde yttre omständigheter för honan och hennes partner. Att de sen gick i ett kar fullt med glupska tetror gjorde inte saken bättre.

                      Lycka till med kommande yngel då!

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        #26
                        Ursprungligen postat av LS10
                        Tack för bilderna KristianE! Riktigt fina fjärilar det där, färgar ut gör de säkert förr eller senare, då kan jag tycka det är viktigare med kroppsformen. Helt säkert får det bli en tur till odlaren i Hässelby.

                        Nu har jag inte tittat på din tråd som du länkar till, men ska fjärilarna få gå i ditt 1440liter?
                        Japp dom går i mitt 1440 kar, tillsammans med Scalarer, Nyckelhålsciklider, Sorgmanteltetror, pansarmalar och några Panaquer.
                        Oerhört pigga nyfikna fiskar. När jag stoppar ner min tång för att plocka upp något ur akvariet så följer dom tången hela tiden och pickar, eventuellt kan det vara så att dom har fått mat från en röd tång.
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • Killroy
                          • July 2013
                          • 40

                          #27
                          Stim med unga fjärilar?

                          Ursprungligen postat av LS10
                          Kul att de leker så mycket dina fjärilar!
                          Funkar kombinationen 1+3? Eller jagar hanen de övriga honorna mycket?

                          Min erfarenhet är att det inte är särskilt svårt att få fjärilar att leka, det svåra är att få det att bli yngel och sen att få ynglena att överleva. Verkar ibland som vaktinstinkten inte är särskilt stark. Som nämnt tidigare så hade jag en fjärilshona som var ganska duktig, två gånger blev det frisimmande yngel i ett par dagar men båda gångerna förstörde yttre omständigheter för honan och hennes partner. Att de sen gick i ett kar fullt med glupska tetror gjorde inte saken bättre.

                          Lycka till med kommande yngel då!
                          Tycker inte att hanen jagar för mycket, under "off" perioderna så är han inte särskilt revirhävdande och annars åken mest runt och flirtar med alla tre honorna.
                          Funderar på om jag skulle köpa en hona och en hane till om det skulle vara någon hona som är het på gröten men hanen är "upptagen" med annat ;-)

                          Håller tummarna att det blir lek även till helgen så kan jag provat att ta undan bladet med äggen på och släppa ner hanen i yngelkassen.
                          Senast redigerad av Killroy; 09 October 2013, 17:15.
                          http://akvariekarlskrona.se

                          http://facebook.se/carlskronaakvarieforening

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #28
                            Hoppas det är ok att jag delar med mig av vad jag såg igår kväll?
                            Bifogade filer
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • liberty.)
                              • July 2013
                              • 198

                              #29
                              Gud va roligt hoppas att dom klarar sig.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...